måndag 24 oktober 2016

Spännande och trevliga möten på Yasuragi


Vilken helg, det blev! En riktig "feel-good-helg"

I Lördags morse drog vi iväg, jag och Mannen i mitt liv. En helg jag hade sett fram emot länge! Äntligen var det dags för en helg där jag skulle få träffa de andra 12 delägarna i det företag som Mannen i mitt liv jobbar är med och driver. Och så deras respektive så klart! Kanske var det främst tjejerna jag var "nyfiken" på. (Ja, för delägarna är bara män)


Mötesplatsen för denna helg var Yasuragi, Hasseludden. Ett ställe jag aldrig tidigare besökt, så bara det var ju spännande i sig! Kl 9:00 var det en snabb fika och kort presentation om vilka vi var och hur vi hörde ihop. Sedan var det dags för alla killarna att jobba. 


Vi tjejer (som var 11 stycken i åldern typ 40- typ 60?) hade ett annat schema. Vi skulle umgås och lära känna varandra, gå på yoga och få behandling. Visst var det ett bra upplägg?! Några av oss hade väl träffat någon annan , men för de flesta av oss var vi alla rätt okända för varandra. 


Vi började det hela med ett yogapass bara för vår grupp, och efter det så hasade vi runt i tofflor och "Yukata" och lärde känna varandra. Vi fann varandra på en gång hela gänget, pratade om vad vi jobbade med, vad vi tyckte var roligt, hur länge vi hade varit ett par med den andra hälften, om djur vi hade, hur gamla barnen var, hur man får ihop vardagspusslet, hur man tar på sig "allt" som mamma... Och inte minst om hur trevligt vi tyckte det var att äntligen få ett ansikte på alla namn man hört via sin man... ;)  


Ja, vi hade så otroligt trevligt och tiden gick så fort! Lunch åt vi tillsammans med killarna, och sedan fortsatte de jobba några timmar till. Vi fortsatte eftermiddagen med att umgås och gå på våra behandlingar. Jag som bara hade laddat med fyra timmars sömn under natten (vaknade 3:30 av att jag inte hade koll på om Mellantjejen kommit hem, vilket hon hade. Men sen låg jag vaken och tänkte på om allt var löst under helgen med stalltjänst och Minstingens konsert... Koll, ni vet... ;) och dessutom sträckt (?) mig i nacken/axeln på morgonen, jag kan säga att massage var V Ä L D I G T skönt... Nästan så jag somnade. 


Senare på eftermiddagen så släpptes även killarna fria och alla gick vi och badade och umgicks. Inga bilder från badet, man använde inte mobilen just någonting under vistelsen. Yasuragi var väldigt stort, och det var väldigt mycket folk i badet. Alldeles för stort och mycket folk för att jag ska kunna känna att det är riktigt avkopplande. Och att finna den där inre ron, där... Nja, det vet jag inte... Men riktigt riktigt trevligt hade vi ju såklart! Det gav verkligen energi att träffa alla dessa nya människor. Lära känna de andra som ju också är "i samma sits" i och med delägarskapet. 


Kvällen avslutades med en sen Teppanyaki-middag. Och det var också väldigt trevligt att sitta där runt stekbordet och titta på när den duktiga kocken André fixade vår suveräna middag på stekhällen. Avslutade det hela med en eld på stekhällen och en gudomlig dessert. (Meny finns på deras hemsida, visar inga matbilder ;) En sak som var väldigt rolig. Det var att vi alla faktiskt gick runt i de där rockarna och tofflorna. Även under middagen. Några pratade om "aldrig" "jag ska då snygga till mig" osv.. Men vi hade de på allihop (och alla besökare går verkligen klädda så!!!) och det var lite häftigt. Lite "avväpnande" om ni förstår hur jag tänker... Ingen var liksom "finare" än någon annan ;) 


Oerhört trött men minst lika glad och nöjd gick vi och lade oss strax innan midnatt. Sen var det upp tidigt för frukost kl 8. Killarna skulle ju jobba halva söndagen också.  Vi tjejer hade lite mera fritt. Någon hade sin behandling inbokad på söndagen, någon hade badat lite. Någon hade nog bara softat på rummet.


Själv tog jag på mig den nya vind och vattentäta jackan, kängorna och mössan och gick ut i regnet... (hade (fusk-)skinnbyxor på, bara att torka av dem när jag kom tillbaka ;


Jag testade de olika stigarna runt den enorma byggnaden. 
Njöt av ensamheten, för det vara bara verkligen jag ute, förutom en joggare som jag stötte på. Njöt av tystnaden. 


Njöt av frisk luft framför allt, efter att ha hasat runt inomhus hela lördagen...
Jag stannade till och fascinerades av vattnet och såg att det var någon enstaka båt ute. 
Jag gick en vacker stig genom den japanska trädgården. 
Stanande upp och beundrade den vackra naturen. Drog in höstluften, lyssnade på en hackspett som pickade på ett träd...



Det var så enormt skönt att ta den där promenaden i stillheten. 
Jag konstaterade ganska snart att det var nog den mest avkopplande biten för mig. Jag känner mig  faktiskt inte lugn och avkopplad bland  mängder av andra helt okända människor i dusch om omklädning, t ex.  Jag och Mannen i mitt liv kände båda, att detta inte var ett ställe för oss att åka till på tu man hand. Då väljer jag hellre något mindre ställe om jag vill åka på spa...



Under min promenad kunde jag verkligen varva ner och bara finna den där inre ron, som man pratar om...


I den där vackra miljön var det ju inte svårt att njuta direkt... ;)
Jag var väl ute ca 45 min kanske, sedan plockade jag ihop våra saker på rummet. Alla möttes upp för gemensam lunch innan dagen var avslutad och vi alla nöjda och glada tackade varandra för en trevlig helg och åkte vidare hemåt mot Mälardalen, Uppsala, Dalarna... eller var vi nu kom ifrån ;)



Ja det blev verkligen en hel-lyckad helg, som fyllde på med så mycket på må-bra-kontot. Så roligt att träffa så många fina trevliga människor, och att få möjligheten att ta del av varandras liv lite grann. För som sagt vi sitter ju lite i samma båt, i och med det där delägarskapet... ;) 

Och alla var vi rörande överens om att något liknande måste vi göra om! Typ en gång om året ;)



Maria

5 kommentarer:

  1. Ja nu känns det som om jag också har varit där. Vad bra du skriver och beskriver känslor Maria. Kanske inget för oss eftersom vi gärna vill ha lite lugn och ro. Den där stigen skulle jag kunna tänka mig att gå på. Jättefina bilder visar du och ni ser ut att haft det kanon. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  2. Trevligt att få träffas sådär allihopa. Har en kompis som brukar åka dit med sin mamma och gå på spa.
    Jag har bara varit där och ätit, inte tagit några behandlingar och så.

    Ha en toppen vecka!
    Kram Kia

    SvaraRadera
  3. Åh så härligt!!! Min man och jag checkade in där förra hösten i två dygn och det var helt underbart. Var lagomt med folk där då så vi hann verkligen njuta och fann lugnet. Dessutom är maten där så god :-). Kram!!!

    SvaraRadera
  4. Härliga bilder, och tänk vad vi tänker lika om Yasuragi! Jag var där i nov förra året (samma väder) med mina tjejkompisar. Det var så himla mycket folk, så man fick nog ganska snart även om det var supermysigt med att sitta där ute i varma vattnet. En lugn vardag är det säkert mkt skönare. Jag gillade nästan yogan och andra klasser vi var på bäst. Och maten! På tu man hand blir det för stort - så då är ett mindre ställe bättre, fast det kan ju bli himla fullt på dessa med och då är det nästan värre ;) haha som du märker är jag lite känslig för det där med... Men det är ett härligt ställe det där Yasuragi, fantastiskt miljö och ni verkar haft ett härligt dygn, roligt att träffa nya bekantskaper. kram!

    SvaraRadera
  5. Oj, vilken trevlig helg. Du verkar ha trivts. Och den där promenaden verkar ju helt underbar! Det hade jag också gillat.

    Kram Lena

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...