måndag 3 oktober 2016

Vilken nästan galen fredag det blev!

Helgen inleddes med en tripp på tu man hand till Stockholm...


Vi lyckades få till det med stallskjuts så vi skulle kunna ta en final på Fjäderholmarna, som stängde för året i fredags. Mannen i mitt liv bokade ett hotellrum och vi såg fram emot helgen.

Jag packade väskan i fredags morse och hade bestämt mig för att ha min blåa klänning från Stockholms klänningsfabrik. (Min dåvarande nyaste klänning...;) Men så började jag fundera på om den var lite för somrig? Tänkte att jag kanske skulle köra en lite mer strikt variant med svart kjol och vit blus? Sen dök tanken på höstens färger upp och kanske skulle jag ha den svart-brun-grå mönstrade från Ilse Jacobsen, som är nästan lika ny som den blåa? Tog hjälp av vänner på Instagram  och Facebook och de flesta tyckte den sistnämnda. Så jag packade ner den i väskan först. Sen flyttade jag över den och hängde den i  Mannen i mitt livs "resegarderob",tillsammans med hans skjorta, så slapp den ligga nerknölad. (Vilket jag med facit i hand, inte skulle ha gjort...;)

Jag packade också ner en liten flaska bubbel som vi kunde ta med ut till Fjäderholmarna. Även om det kanske är för mörkt för klipphäng, så kan man nog alltid hitta en plats för ett glas bubbel... Strax innan lunchtid kom Mannen i mitt liv hem från jobbet och hämtade upp mig och vi for iväg. Det var en hel del trafik igenom stan, och vi fick snurra runt ett bra tag innan vi hittade på ett ledigt P-hus något så när i närheten av Hotellet Radisson Blu Strand. Inte helt lätt... Mannen i mitt liv muttrade en del över rödljus, enkelriktat och trafikanter som inte kunde köra bil, och sånt där ni vet... ;) Själv är jag så kissnödig att jag orkar inte ens kommentera hans negativa ton ;). Till slut så hittar vi en trång P-plats att klämma in bilen i. Jag måste kliva ur innan för att ens kunna komma ur bilen, och passar på att plocka ur packningen där bak. Det är då jag märker det... Den där resegarderoben som kläderna hänger i... den är inte med! 




Jag hinner bara säga till Mannen i mitt liv "-Men du, nu undrar jag..." innan han svarar "-Ja, det undrar jag med nu..." Så svär han till och säger att det var nog inte meningen att vi skulle komma iväg denna gång... Trots att jag är så vansinnigt kissnödig så vågar jag mig på att skratta till och säga att nu kan det bara bli bättre... Då kunde Mannen i mitt liv inte annat än hålla med! Vi bestämde oss för att vi får fixa något nytt helt enkelt. En ny klänning och en ny skjorta. Vi knatade bort till hotellet och checkade in, fick ett nyrenoverat fräscht rum och efter toalettbesök så gick vi till vårt "favorit-lätt-lunch-ställe" Boqueria i Mood-gallerian.


Vi tyckte definitivt att vi var värda ett glas bubbel till våra pintxos. Och medan vi åt så letade jag klänningar på nätet, som även skulle finnas i fysisk butik. Jag har ju lite koll på vad som finns ute på marknaden eftersom jag är galen i klänningar ;) 

Så det kvittade ju totalt vad mina vänner på Instagram och Facebook tyckte... Kanske fick den äldre kvinnan som var vår granne för en herrans massa år sedan mest rätt, hon hade nämligen svarat att jag skulle låta Mannen i mitt liv välja ;) Och den där klänningen som jag gick och köpte på Best of brands (favoritbutik som har mycket att välja på och både till herr och dam, så vi lätt kunde köpa skjortan samtidigt ;) den pekade Mannen i mitt liv på en gång tidigare i somras och menade att den var snygg, en sådan skulle jag ha någon gång. Och nu har jag en! Kände mig faktiskt riktigt snygg i den och den var så där skön, så den känns inte att den ligger mot huden. 

Efter lite fix på hotellrummet så var det dags att ta sig till båten vid Nybrokajen, riktigt nära alltså. Det var en hel del folk med på båten och vi anade ett par "småkändisar" men var inte riktigt säkra, så inget jag hänvisar till. Men i alla fall, en av killarna som jobbade på båten blev lite smått förvånad när jag frågade om det gick att köpa biljett ombord... Han menade på att det var en chartrad båt. Vi såg nog ut som två frågetecken och han fortsatte med att det var restaurang Rökeriet som hade abonnerat. "Men... sa vi, vi har ju bokat bord där!?" Jaha, svarade han lite förvånat och ursäktade sig lite och svarade att okej, han visste inte att de tog emot privatbokningar. Båten skulle vi säkert få betala på restaurangnotan (Man gör det på julbordet, så det var inget konstigt) Det var ett litet gäng på fyra personer som också hade bokat "privat" blev vi varse när en tjej kom fram och frågade mig om  det gick att betala på båten.



Ombord på båten började folk presentera sig för varandra och undrade om de hade setts förr och "Vi har inte hälsat", typ... så jag och Mannen i mitt liv bara väntade på att någon skulle komma och presentera sig för oss också! Haha... 


Väl framme på holmen, så satte vi oss vid ett parkbord och korkade upp vår champagne. Skålade och skrattade åt den lite galna dagen! Pratade om hur underbart det är att vara vid havet och i skärgården så där en höstkväll i mörkret. Och Mannen i mitt liv bad om ursäkt för sin sura ton tidigare. 



Efter en halvtimme gick vi bort till Rökeriet och blev visade bort till vårt bord. Strax kom en kvinna som vi tyckte att vi kände igen från TV, när det gäller komiker... Hon tog upp vår beställning och Mannen i mitt liv frågade lite försynt : -"Ursäkta men jobbar du här?" Hon svarade lite undvikande att hon var utbildad sommelier och hon tänkte att hon kunde rycka in och hjälpa till, så vi slapp vänta, eftersom hon kände personalen och detta var någon sorts personalfest för en annan restaurang. Eeh...? Jaja, vi beställde våra rätter och dryck och till förrätt tog vi rökta räkor och var helt säkra på att vi fått en hel portion och inte en halv som vi tänkte oss... SÅ mycket räkor och SÅ himla gott! Men det visade sig att det bara var en halv... 
Det var ganska hög ljudnivå, lite musik som byttes då och då mitt i låtarna, som det brukar kunna vara på fest, vet ni. Vi brydde oss inte så mycket om det utan njöt av mat och hade trevligt. Men sedan efter varmrätten så kom den där komiker-kvinnan med tre stycken shots med kaffe och någon likör och ville bjuda oss på "minidessert" som hon kallade det. Bara för att hon tyckte "synd" om oss som hamnat på den där tillställningen... Såg vi så bortkomna eller sura ut, tänkte vi? Ja, det var verkligen en annorlunda kväll. Och en karl, som vi tror är en kändis från TV, han trillade av stolen sin och fick rödvin över vita skjortan... Så lite underhållning hade vi nog ;) 



Ja, det var nästan en galen fredag. En rolig avslutning på Fjäderholmarnasäsongen! 


Maria





6 kommentarer:

  1. Spännande helg ni haft ;) tur att det gick bra med klänningen till slut. Kram Suss

    SvaraRadera
  2. Oj vilket äventyr. Tur att ni kan skratta och se det komiska i alltsammans och så fick du ju en ny klänning. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  3. Hahahaaaaa döööööör...heeeeelt galet ju!!
    Där hade jag allt velat vara en liten fågel som kunde kika på alla tokigheter....
    Supersnygg klänning blev du ju med också..
    Ganska smart egentligen....att åka från packningen så man måste köpa nytt..;)
    Kraaaam Katarina

    SvaraRadera
  4. Hahaha, jisses. Ibland händer allt på samma gång! Kul att ni var nöjda i alla fall.

    Kom på förresten, att jag glömt svara dig om underläggen. Försökte leta bland mina inlägg för att se vilka underlägg du menade, misstänker att du menar de jag har i köket. De som ser ut som väv, typ. Nä, de är inte från 90-talet. De köpte jag förra året på Iittala. Men jag håller med om att de ser ut att kunna vara från 90-talet. Lite sån stil.

    Kram Lena

    SvaraRadera
  5. Skratt*... Ja är det inte typiskt, så säg!! Ibland blir det så galet att man bara skrattar åt allting. Men en ny klänning blev det ju i alla fall!!
    Tisdagkram från Kate
    PS Glöm inte kanelbullens dag idag till tisdagsfikat! ;)

    SvaraRadera
  6. Men oj... Så de gick.. Men ni verkade ha en super mysig kväll... Fin klänning du köpte dig!=) Kram

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...