måndag 10 oktober 2016

Mårbackapelargoner

Alltså... Mina Pelargoner!


Aldrig hade jag i min vildaste fantasi kunnat tro att de där små Mårbackapelargonerna skulle bli så höga!? 

De där pelargonerna som jag köpte ganska billigt i matbutiken i början på sommaren. Då var de inte mer än ca 30 cm höga och nu är de drygt 1,15 meter! 

De har vuxit förbi sina växtstöd som  jag knåpade ihop i somras, inspirerad av besöket på Carl Larssongården i Sundborn. 

Jag har aldrig tyckt att jag haft gröna fingrar och ej heller räknat växter som något av mina intressen, inget ämne jag har någon vidare värst kunskap i, faktiskt. Så jag är rätt stolt över att de blivit så höga! 

Jag har i alla fall varit väldigt noga med att pyssla om dem, nypt bort vissna blad och blommor, planterat om dem... Och så har jag googlat runt lite för att få lite information om att övervintra dem. Har hittat ganska varierande information. Någon ställer dem svalt och mörkt och klipper ner och väcker till liv i februari, någon klipper inte ner alls, någon övervintrar i sovrummet och någon menar att man kan klippa ner när man vill... 

Jaha... så vad ska man tro? Jag har i alla fall tänkt klippa ned dem nästan helt väldigt snart och ställa ut dem i fönstret i vårt förråd ute, som håller typ 10 grader. Så får vi se vad som finns kvar i vår? ;) En ren chansning... Jag har börjat med att nypa av de översta topparna och satt dem som snittblommor på köksbordet, tyckte det var ganska fint. Enkelt och spretigt ;) 


Hur gör ni andra med Pelargoner, om ni nu har några, och gör något med dem? 



Maria

6 kommentarer:

  1. Att ställa ut dem i et förråd går ju jättebra särskilt när det håller 10 grader. Har du fönster där så är det ännu bättre. Man ska ge dem en liten skvätt vatten ibland har jag hört. Lycka till. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  2. Wow alltså!
    Pelargoner och jag brukar inte gå så bra ihop, gröna växter är mer min grej, de växer och frodas som bara den hemma:)
    Hoppas du får en fin måndag!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  3. Dom ser ut att trivas bra hos dig :) kram

    SvaraRadera
  4. Oj,vilka maffiga och ståtliga pelagoner... :) Kram

    SvaraRadera
  5. Imponerande höjd på dem! Jag klipper ner mina vid den här tiden och sätter dem i garaget vid ett fönster.

    Kram Lena

    SvaraRadera
  6. Wow! Vackert! Jag har aldrig pelargoner inne men har en Mårbacka ute som fortfarande är frodig. Jag övervintrade aldrig förr för hade ingen möjlighet att förvara men nu har jag klippt ned dem en del o förvarat på min dotters övergivna rum där jag aldrig har värmen på. Förra året glömde jag dem dock kvar ute på altanbordet och så kom kylan.... får se hur det blir i år :). Kram

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...