söndag 18 oktober 2015

Uterummets bästa tid är nu...

Höst och klar kylig luft...

Jag tokgillar hösten! Och det är nog faktiskt så här på hösten som jag uppskattar vårt uterum som allra mest! 

Det är så skönt att ha det där rummet med de stora glaspartierna.  Det blir en nära kontakt med naturen och trädgården, även om vi sitter inne. Sitta där och se ut mot skogen bakom. Se hur löven ändrat färg till gult. 

Just detta att kunna använda uterummet året om, är något vi uppskattar mycket. Vi har ju valt att "vinterbona" med riktigt tak, bra glaspartier och gjuten betongplatta. Under de närmsta veckorna hoppas vi på att golv-värmen blir inspacklad också. Så vi kan få byta ut de billiga ikea-mattorna mot klinker. 

Om det är någon som går i uterumstankar, så kan jag verkligen rekommendera att göra det "vinterbonat", så det går att utnyttja året om.
Vårt uterum fungerar som ett extra rum. Ett sällskapsrum som vi gärna sitter i på helgerna, eller vi har nog nästan använt uterummet mer än matplatsen i köket, sedan vi började använda uterummet förra julen. 
Eftersom vi inte har fått igång någon golv-värme än, så har vi haft ett litet element bakom soffan, som vi använde i vintras. Vi har det lite svalare där ute än inne, och det börjar märkas nu att sommarvärmen är förbi. 

Varma färger på kuddar m.m gör att det känns ombonat och så tänder vi massor av värmeljus när vi sitter där på kvällen. Hur mysigt som helst!
Jag har en känsla av att mina liljor trivs där ute, eftersom det är lite svalare?
Efter drygt en vecka, så är de fortfarande väldigt fina! Fast några  blomklockor har jag förstås fått plocka bort, för att de vissnat.

Jag städade av uterummet rätt noga igår, och var ju bara "tvungen" att ta några bilder på de vackra blommorna innan de är vissna helt...


Det "råkade" bli ett antal bilder på rummet i övrigt också... Det kan ju lätt bli så, när man tokgillar något ;) Jag och Mannen i mitt liv har precis druckit förmiddagskaffe där ute och jag har konstaterat ännu en gång att jag nog borde putsa av fönstren innan vintern... 

Så jag tror  minsann att jag byter morgonrocken mot lite mer passande kläder för fönsterputs, och bara gör´t ;) 



Maria




5 kommentarer:

  1. Här är en till som tokhyllar hösten! Så fint ni har, förstår att ni sitter där och njuter av både ut- och insikt😊
    Ha en härlig söndag!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Här har du en till som älskar sitt uterum. jag har precis tänt en brasa där, slagit igång infravärmarna och ska sitta där med mina lunchgäster. Putsa fönster är inte så kul men jag gjorde ett ryck i fredags em. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  3. Jag skulle verkligen vilja ha ett uterum! Kan se oss sitta där på julafton med tända ljus och glögg. Så nära naturen :) Snyggt du har gjort det i ditt uterum! :)

    SvaraRadera
  4. Bara så himla mysigt med uterum ! Underbart att använda det året runt .Så fint och mysigt du har gjort .Ha en skön kväll.Kramar Rita

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...