tisdag 6 oktober 2015

Höst! Dags att tända brasor!

Det är verkligen en mysig tid nu!


Träden börjar skifta från det djupt gröna till soligt gult, eldigt rött och bränt orange.  Jag tokgillar verkligen hösten med allt vad det innebär! Att få gå i nya boots, sitta på porchen och dricka kaffe i solstrålarna som värmer den annars lite klara kyliga luften som hösten för med sig.

Så härligt det är!  Och det är liksom helt okej att vara inomhus, mera. Att när helgen kommer lägga ner lite extra tid på matlagningen.  Och så klart att tända en brasa i murspisen.  Pyssla i köket och lyssna på sprakandet från brasan.  Titta på de livliga lågorna, lägga in ett nytt vedträ när det är dags... Ja, det är himla trevligt att få tända brasor igen! Ja, man gör ju inte det så ofta på sommaren...


Vi är så nöjda med vår murspis.  En Contura690  som vi köpte när vi byggde huset. Egentligen hade jag velat ha en annan spis, en kakelkamin, som var lite lägre. Men med min ”vanliga otur” så hade den utgått när det var dags för oss att beställa spis.  Så vi valde mellan två fullhöga murspisar istället. En fyrkantig och en rund. Jag och Mannen i mitt liv enades rätt snart om den rundare modellen. Och  jag är så otroligt glad att det blev som det blev, för den här är verkligen mycket snyggare än vad den där kakelkaminen var. Det är en riktigt fin pjäs som stolt visar upp sig direkt när man kommer in genom ytterdörren. Placerad i husets hjärta. 


Ja, det är så mysigt att det äntligen är dags att tända brasor igen! Eller hur!?


Maria


9 kommentarer:

  1. Myspys! Den är jättefin, förstår att ni är nöjda med den runda formen. Önskar vi hade en kamin, det verkar så avkopplande att bara sitta där med en kopp te.
    Vi får mailas en dag om vår date :) Sååå roligt.
    Kramar Maria

    SvaraRadera
  2. Å så mysigt med brasa!!!!
    Jag får nöja mig med filt än så länge;-) O tända ljus :)
    Kraaaam Anna

    SvaraRadera
  3. Verkligen! Jag älskar vår kamin. Än har säsongens första brasa inte tänts, men det blir säkerligen till helgen!

    Kram Lena

    SvaraRadera
  4. Brasans tid gillar jag...idag var jag dock alldeles för trött så det fick bli under filten haha. Kram Anette

    SvaraRadera
  5. Myspys med brasa ! Här går det åt ljus med det gör ingenting ! Det hamnar ju på må-bra kontot .Ha det gött .Ktamar Rita

    SvaraRadera
  6. Ja alltså jag vet ju inte. Jag har ingen kamin alls och inser att vi inte har någon naturligt bra plats för en heller i vårt osmarta 70-talshus. Det är säkert jättemysigt -- men jag är rätt glad ändå ;) ja fryser gör jag ju inte i alla fall. kram!

    SvaraRadera
  7. JaaaAaaa....
    Ååå det är så fint så fint och vilken dröm att kliva in hos dig o mötas av en brasa....
    Kan tänka mig att det är mysigt då du kommer hem en fredagkväll lite trött o frusen, så sprakar en brasa o på spisen puttrar en god gryta...
    Vovvarna ligger lojt kvar o viftar på svansen i liggläge...bra musik...massa levande ljus å så smyger mannen fram med ett glas rött.....
    Så får du sätta dig där med fötterna i ett fotbad medans han lagar färdigt o dukar...
    Visst brukar det vara så hos dig va?....;)
    Jag tänker tro det i alla fall... å jag ska säga det till min man... att vissa liksom har det bra...hehe..
    Kram Katarina

    SvaraRadera
  8. Mmmm, så mysigt. För att inte tala om doften av både vedträ och brasa. Ja, om det inte ryker in förstås... ;)
    Snygg är er spis, riktigt snygg! Önskar Dig en fin tisdag, kram Kate

    SvaraRadera
  9. Det är mys det! Vi har dock inte börjat än. Måste få ordning på vedförrådet och ta in ved.
    Men snart så!

    Ha en toppen vecka!
    Kram Kia

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...