onsdag 7 oktober 2015

När våran bil blev min bil, och att slå ett litet slag för miljön

Kanske kan detta inlägg verka ytligt och "opassande"...


Jag vet ju att konsumtion retar många... Men eftersom det ändå finns en liten miljöaspekt med i det hela, så tar jag risken ;)

Så här ligger det till... Många av er vet ju att vi köpte en ny bil  som vi hämtade ut precis efter semestern... Det var ju "våran" bil, sa jag lite skämtsamt... För att "min" bil började bli lite till åren, så tyckte jag ju inte att Mannen i mitt liv helt plötsligt skulle ha den nyaste bilen som "sin" ;) Men plötsligt så blev det aktuellt för Mannen i mitt liv att köra tjänstebil. Och fyra bilar i hushållet är verkligen inte nödvändigt, så en måste bort. Självklart blev det "min" bil. Det stora monstret som vi inte är i behov av på samma sätt som tidigare. 


Miljön då... Ja, det är nämligen så att Mannen i mitt livs tjänstebil är en miljöbil. En Mitsubishi Outlander plug in hybrid. Ni har säkert hört reklamen med Renata Klumska?? ;) En sådan kör Mannen i mitt liv numera till och från jobbet. På el. Miljövänligt och betydligt billigare än bensin/diesel. 

Lite extra spännande var det ju att han beställde den "osedd"... Ja, vi provkörde ju förstås en på semestern, då funderingarna hade börjat snurra, men det var den "förra modellen". Nu säger ju reklamen att det är 100 förändringar på denna nya modellen. Bilfirman hade alltså inte någon demo i butiken, utan Mannen i mitt livs bil kom in till bilfirman samtidigt som deras demo. Alltså är han ganska "först" med att köra runt i denna modellen ;) (Om det nu ens spelar någon roll i det hela, haha... ;

Vi har bara haft bilen i en vecka, men hittills är vi nöjda. Eller ja, Mannen i mitt liv är nöjd, själv har jag inte riktigt hunnit med att testa den. Men ska väl lära mig all ny teknik i den också ;) Men den är stor och rymlig och stora vovvens hundbur går in, vilket var "ett krav". 
Och jag... ja, jag är ju nöjd med att "våran" bil nu är "min" bil, även om jag kanske faktiskt saknar mitt gamla "monster" en liten aning... ;) Fast det är ju så med bilar, att de är inga sparbössor direkt när de blir till åren... så om jag tänker rent ekonomiskt så saknar jag inte "monstret" alls faktiskt ;) 


Och det känns faktiskt riktigt bra att ha gjort ett miljömedvetet bil-val!



Maria

3 kommentarer:

  1. Häftigt med en så stor elbil och inte tycker då jag att ditt inlägg va så fel. Kram Eva

    SvaraRadera
  2. Dottern håller på att tjata hål i huv'et på oss om att skaffa en Tesla. Njaaa, sisådär 800 tusen är inget vi hostar upp så där direkt. Dessutom går de enbart på el så det verkar ju lite väl begränsat. Visserligen är de ju billiga i drift, men ändå. Bra att ni bidrar i alla fall ;-)

    Kram Lena

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Ja jag kan bara hålla med . Precis köpt en Tesla. Å den är en fantastisk bil.

    Med vänlig hälsning Petra Stålsköld

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...