lördag 24 oktober 2015

Hur vi tänkte kring vårt spa-bad

Fredagarnas bästa.... Spabadet!

Det är ju inte första gången jag säger det, men det är nog faktiskt så det är... Och det är ju inte första gången jag visar badet här på bloggen. Men jag har fått lite frågor kring badet, så jag tänkte att jag tar allt i ett och samma inlägg. 

De som är intresserade fortsätter läsa, de andra låter bli tänker jag ;) 

Redan när vi planerade att bygga nytt, så visste vi att vi ville ha ett utomhusbad. Därför kunde vi ju rita och planera huset (ja, vi har ju ritat det helt själva) så badet placerades praktiskt. 

Vi valde att placera ett våtutrymme i huset, som vetter mot baksidan, som ni kan se på bilden. Fönsterdörren leder in till det som ska bli vår bastu/dusch. Det utrymmet ligger i sin tur i anslutning till hallen i groventrén, om någon undrar. 

Vi valde att placera badet nära huset, med utsikt mot skogen som vi har alldeles in på vår tomt. Hade man inte velat lägga badet nere vid skogskanten, tänker ni kanske? Och kunna njuta av solnedgången...?

Ja, det hade kanske varit trevligt, när det är varmt ute... Men eftersom vi badar året om. Även när det är 10-20 minusgrader...
Då kan jag lova er att man inte vill gå ett enda steg i onödan ;) Här ser ni att vi har ca fyra steg inifrån huset och ner i badet. När man hängt av sig badrocken på kroken innanför dörren, så är man ju rätt naken och det blir kallt... Då vill man ner i badet snabbt.

Lite trevligt runt om skadar ju inte. 
På väggen sitter kapsylöppnaren alltid till hands ;) Fast oftast blir det bubbel, men man får väl öppna dörren och sticka ut armen för att öppna ölen, när bastun blir klar ;)

Enkelt ska det vara att bada, och likaså när man öppnar drycken. En liten liten skräphink där kapsylen trillar ner...

När det gäller själva badet, så kollade vi runt lite på olika fabrikat och fastnade för ett kar från Poolkungen. Det vi tyckte var viktigt var att badet skulle rymma sex personer, samt att en plats skulle vara ett s k "liggsäte" det innebär att man på den platsen kan sträcka ut ben och armar och få massage på vaderna och handlederna, . Fotmassage finns också. Annars är det ju ryggmassage i olika varianter på alla sittplatser. 
Viktigt var ju även energiförbrukningen, eftersom badet står badvarmt (36-39 grader) året om. Det var också viktigt för oss att köpa hos en "riktig spabad-affär", som kan hjälpa till med reservdelar och service om det skulle behövas.  (Har tyvärr hört talas om folk som köpt spabad hos byggvaruhus och det går inte att uppbringa reservdelar om något händer...)
Annat att tänka på är ju storleken på badet. Vi provsatt ett större bad (som Mannen i mitt liv ville köpa från början ;) först, men säljaren visade oss då att jag skulle behöva sitta med snorkel, för att kunna andas ;) Så det är viktigt att provsitta det kar man köper! Tänk på det. Sen finns det ju en massa kar med olika utrustning som musikanläggning m.m. Vi har valt ett ganska enkelt kar med belysning som går att ställa i olika fasta färger, eller som discobelysning t ex. Ett vattenfall har vi också på ena kanten. Musik kör vi vid sidan om, när vi vill ha det ;) 


Ja nu vet ni hur vi tänkte kring vårt spa-bad. Hoppas ni som undrat har fått svar på era funderingar! 



Maria


3 kommentarer:

  1. Så härligt med ett eget spa-bad. Skulle ju faktiskt få plats ett på vår balkong,
    men jag tror inte vår hyresvärd skulle uppskatta det, hehe :)
    Kram Pia

    SvaraRadera
  2. Efter den här helgen så vill jag ha ett spa bad eller jacuzzi här hemma också som ett komplement till bastun och poolen. Får lägga in en sparplan på det. Tack för tips. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  3. Härligt med spa-bad. I framtiden vill jag med ha ett sådant. Står på önskelistan! Tack för omtanken =) Kram

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...