torsdag 3 juli 2014

Torsdagstema - Uterum!

Veckans tema ligger mig varmt om hjärtat! ;)


Vår porch, på husets framsida,  är nog det som är mest "uterum" för oss. Vi har nämligen inget uterum... än... 

Men meningen är att det så småningom ska bli ett på baksidan av  huset. Därför så känns temat "Uterum" väldigt aktuellt och roligt. Jag gick igång lite på detta temat, så varning för många bilder och mycket "fakta" ;)  (Huset är fortfarande ett pågående projekt med byggnationer, så tänk på det när ni tycker att det ser för jä..igt ut ;)
Där den fula blå plast-beklädda bjälken sitter och där det ser "trasigt" och ofärdigt ut på sidorna om, där ska teglet på taket plockas bort. Det ska göras en utbyggnad där med sadeltak, som går in en bit på befintligt tak. (Svårt att beskriva, när man inte är byggare ;)


Den gjutna betongplattan vittnar om hur stort det kommer bli. Själva rummet som ska byggas ut, är alltså lite bredare än "haket" som finns under taket. (Haket under taket, fniss...;)

Utanför uterummet kommer vi fortfarande ha kvar våra uteplatser med möblemang. Vi kommer nog dock att flytta lounge-gruppen till andra sidan av spabadet, så det blir lite luftigare. Det kommer så klart bli snyggare, när förrådet med car-port är klart ;) (Tänkte ni skulle få se helheten, även om det inte är snyggt!)


Vi använder redan "haket" som uteplats. Skönt att kunna sitta ute och äta även om det regnar ;) När uterummet är klart, kommer vi ha matplats ute i det tillbyggda utrymmet. Där möbeln står nu, blir det kanske någon liten grupp, eller några hyllor för förvaring, eller så. Att det inte är målat vitt ända upp beror på att taket inte är klart än. Dumt att jobba i onödan ;) 
Vi kommer bygga en vägg med "vanliga" fönster i brösthöjd, där vi kommer möblera emot, resten blir glaspartier. Vi byggde ett uterum vid vårt förra hus, så vi vet rätt exakt hur vi vill ha det!

Hittade ett collage med bilder därifrån. Där hade vi isolerglas, "riktigt" tak och golvvärme under klinkern. Allt för att kunna använda rummet året om. självklart gör vi lika med det nya. Det är faktiskt på hösten och vintern som det är allra mysigast att sitta där ute! Tänk er när snön ligger upp på glaspartierna, att sitta innanför och mysa på julafton... Jag vet hur mysigt det är! :)


För att det inte ska kännas mörkt i "haket" och med ett riktigt tak (plast, som många använder, släpper ju igenom ljus) så blir det vitt på väggar, i tak och antagligen ett vitt eller ljust grått golv också. 


Ja, jag varnade ju för det, att det fanns risk för ett långt inlägg... ;)(Jag går igång på vissa saker, mer än andra saker) Men om ni hängt med ända ner hit, så kan jag tipsa om att det finns fler tolkningar av temat "uterum" HÄR :)


Maria

12 kommentarer:

  1. Det kommer att bli ursnyggt! Fast jag tycker ju att det är snyggt, blå plast till trots, redan nu... Ha en härlig torsdag!

    SvaraRadera
  2. Så roligt med många bilder! Jag har tittat flera gånger:) Det kommer bli så snyggt med det nya uterummet, och det är fint redan nu. Nu blev jag än mer sugen på att bygga uterum här hemma, mest för som du skriver utnyttja på vintern.
    Hoppas du visar hur det går framöver:)
    Ha det gott vännen
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Så fint det var på baksidan, ar ju inte sett den ännu. Jättemysigt med ert projekt. Sadeltak, jag fattar exakt. Kommer bli så himla bra. Njut av semestern.. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  4. Så kul att få se baksidan av huset!
    Tänk så bra det kommer att bli, när det är färdigt! Just detta att sitta "ute" när det är vinter...och snö...så mysigt!!
    Ha nu en fortsatt härlig kväll!
    Kram Annika

    SvaraRadera
  5. Vad kul att se baksidan av ert hus! Och vindskyddet där på garaget, det ser ut som det kommer från mitt företag :)
    Uterum önskas verkligen nu när vädret är så dåligt, kram Suss

    SvaraRadera
  6. Vi är i planeringsstadiet inför uterumsbyggnation. När vi byggde vårt hus insåg vi inte tjusningen med ett uterum så därför blev det inte av då. Nu har vi kommit på bättre tankar. Ha det gott! Kram Camilla

    SvaraRadera
  7. Det är fint redan nu, kommer att bli fantastiskt när det är klart :-)

    Kram
    Helen

    SvaraRadera
  8. Ni har det bara för mysigt kramis Diana

    SvaraRadera
  9. Så fint! Måste ha ett spabad, känner jag. Haket är ju perfekt, vi har ett liknande under tak som har varit perfekt hitills. Kram Stina

    SvaraRadera
  10. Åh jag vill också ha ett uterum! Det kommer bli toppen hos er!!! Ni har redan så himla fint!

    SV. Tack för tips om affären, jag får nog ta en liten utflykt i sommar :-).

    Kram Malin

    SvaraRadera
  11. Det kommer att bli hur mysigt som helst. Är så avis på alla som har uterum. Försöker förtvivlat att tänka ut nåt bra ställe för oss att dra igång ännu ett projekt. Som om vi inte har nog.

    Kram Lena

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...