tisdag 1 juli 2014

Mera vintage-shopping: En gammal Husqvarna symaskin!

Senaste vintage-shoppingen....


...en symaskin!


När jag köpte mitt tennisracket (i byns "prylbod" med begagnade saker, typ loppis), så såg jag en annan sak som jag blev lite sugen på. 

En gammal fin Husqvarna. Elektrisk. Jag har haft en gammal trampmaskin, Husqvarna, men den tar ju så stor plats med det stora underredet, så jag gav tillbaka den till min syster som jag hade fått den av. Tänkte att jag någon gång skulle hitta en utan bord, som man kan ställa på en hylla, eller något eget litet bord. 

När jag såg den i förra veckan, så slog jag inte alls till på en gång... Nej, jag tänkte att nja, den tar ju allt lite plats... ;) Men så var vi inne i en ganska nyöppnad klädaffär i Stockholm i lördags, och där hade de inrett butiken i min smak (Minstingens med, för hon ville göra om lite i sitt rum efter besöket ;), med bl a gamla vintageprylar. (återkommer med tips om den butiken sen)  Och där stod en liknande symaskin... Det gav mig en inspirerande knuff! Jag SKA ha den ;) Hängde liksom på låset igår för att se om den fanns kvar!? 

Till min glädje, så fanns den kvar! Jag högg tag i den och betalade de 200 kronorna (Gissar att den måste ha stått sig i värde rätt bra??? ;) som säljaren begärt. Min! :) Den är en skön kontrast till min högteknologiska dyra fina pjäs som jag fick i födelsedagspresent!
Jag ska göra plats för den i ateljén. Förstås! Men den är tung, så vi får se om Billy-hyllan håller! ;) Det som är extra roligt med maskinen är att alla tillbehör finns med! 
Bruksanvisning, handbok och till och med garantibevis finns kvar!
På en sida i bruksanvisningen står årtalet 1916... snart 100 år med andra ord!
Flera "hjälpapparater" som det visst kallas, finns med som tillbehör för att sy olika sömmar.

Med lite "öfning" så ska man tydligen kunna brodera också???!! ;) Fast jag tror jag håller mig till min moderna sy- och brodermaskin, när det gäller användning! ;)  Den här pjäsen är mest till för att se på ;) 

Kan tänka mig att den fungerar i alla fall, men är lite osäker på om jag törs stoppa kontakten i väggen!? ;)



Maria

8 kommentarer:

  1. Åh så fin! Ser nästan ut som en som min mamma har kvar på landet.
    Bra kap där!

    Kram N

    SvaraRadera
  2. Vad fin den är, vilket klipp. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  3. Vad roligt, vilket fynd! Extra kul att bruksanvisning mm fanns kvar! Passar hemma hos dig på många sätt!

    SvaraRadera
  4. Men vad kul! Den var ju supersnygg!!! Jag har en gammal skrivmaskin som också väger bly :-).

    Är väldigt nyfiken på den där affären du pratar om!!!

    Kram Malin

    SvaraRadera
  5. Så himla fin, snygga kartonger och papper till också¨.
    Kram

    SvaraRadera
  6. Fin!!! Perfekt att sy i skinn med. Rejäla doningar, det där. Kolla kabeln och kontakten om den är jordad. Om inte, så skulle jag nog höra med ngn som kan el-grejor... Men dom använde ju såna i många år, så... en extra jordfelsbrytare i kontakten är inte fel....
    Rep till porchswingen,,,, kolla Biltemas Båtavdelning. De har massor av olika varianter till bra pris, och snygga färger. Monteringsdetaljer så som ringar och liknande finns också. Skruva fast på soffan, trä igenom repet och knyt...Stora Schackel att skruva fast i takbjälkar, trä igenom, knyt en knut, och ner igen... Jag såg en som hade en barnsäng som dom tagit bort ena långsidan på och lagt i kuddar bara... ja det finns massor att hitta på...
    Lycka till!
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  7. Vilken tur du hade! Jag har faktiskt en nästan likadan någonstans:) fick av min mormor, men jag har ingen plats men du som syr så mycket är det ju toppenkul att ha. Jättemysigt att ses idag Maria, vi ses snart igen! Kram Pernilla

    SvaraRadera
  8. De är ju så mycket finare, de gamla symaskinerna.

    Kram Linda

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...