söndag 20 juli 2014

När åskan går

Även om man är stor kan man känna sig liten och hjälplös ibland ;)


Vår stora vovve här hemma är hysteriskt rädd för åska och fyrverkerier. Gillar inte när det smäller alltså! Nä, det räcker med att öppna en flaska bubbel så får han ångest... 
Igår, drog åskan förbi här och då kommer ångesten. Redan innan vi andra hör mullret börjar han vanka av och an, gnäller lite och när det väl mullrar, ja då hänger tungan på honom långt ner på golvet. Han flämtar och vet liksom inte var han ska göra av sin 40:kilos kropp. 
Tydligen tror han att det hjäper om man kommer upp en bit över golvet??? För han försökte ta sig upp i rottingfåtöljen!!! Gissa om Minstingen skrattade när hon såg hans tappra försök att få med sig hela kroppen upp! Nej, det var enklare att ta soffan! Till saken hör att han aldrig annars skulle tänka tanken att gå upp i soffan!!! Men nu så.. ja, nöden har ingen lag, typ ;)

Den lilla vovven, som är en betydligt kaxigare liten pryl och inte är rädd för någonting (förutom kompostgallret som vi stänger av med här hemma ;) han fattar ingenting, men gör väl likadant. Lägger sig i soffan (vilket han i och för sig ofta gör annars med) och flämtar ikapp. Fast han har ingen aning om varför han ligger där och flämtar ;) Tror kanske det är en lek? ;) Så kan det vara när man är vovve och inte begriper bättre ;)
Själv har jag också respekt för åskan, gillar inte att vara ensam hemma när det åskar, eller när det åskar på natten. Annars kan det vara lite småmysigt när det blir lite sämre väder och man kan pyssla och fixa lite inomhus.


Hur känner ni för åskväder?



Maria

13 kommentarer:

  1. Ingen åskrädsla här men stora hunden ser onekligen riktigt rädd ut där i soffan! Stackaren!

    SvaraRadera
  2. Skönt att han har en kompis som stöttar, så sött.
    Baileys en av våra hundar som nu inte är längre hos oss var väldigt rädd för åska och raketer och en himla massa saker. Det var synd om henne. Vi hade ett täcke som vi satte på henne när det åska. Det satt väldigt tight och det hjälpte henne lite faktiskt. Det är ett åsk täcke, haha
    Själv har jag respekt för åskan men tycker om det, gillar när det mullrar och smäller. Här är det häftigt att höra när det åskar mellan bergen. Det studsar fram och tillbaks. Sen kan vi sitta ute på vår ute plats och se när det åskar i grannbyn, åsk show, himla häftigt.
    Ha en skön söndag!
    Jag, Matilda och en väninna och hennes son ska til ett ställe som heter Montshire Museum of science med barnen idag. De har just nu en dinasour T-rex riktiga ben som de visar och mycket annat.
    Vi får nog utforska lite nya second hand affärer på väg dit också tror jag bestämt och sen ska vi ha pick nick lunch,
    Oj, lång kommentar!
    Kram Bodil.

    SvaraRadera
  3. Åskrädd är jag inte, men inte är man så kaxig när man bor här ute i skogen, ensam på veckorna, och det smäller och har sig. Jag brukar tänka att hus med svalor, och omgivna av hassel, är fredade från nerslag. Skrönor tröstar mig mer än sunt förnuft...Drar ur allt som kan gå sönder och så brukar vi sitta ute på "bron", trappan, Lilleman och jag, och kolla. Han är inte rädd, men brukar skälla när det börjar i fjärran. Sen så är han ganska lugn. Men vi har haft åskrädda hundar tidigare, och det är så himla synd om dom. Han gillar däremot inte det där tjutandet som blir av raketer. Då är det bra att bo långt ute på landet... för den saken...
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  4. Hej fina Maria!
    Oj vad inlägg jag hade missat men nu har jag läst ikapp..;)
    Först å främst....näää stackars lilla stora vovven...men de är ju för härliga då de blir rädda...mamma o pappa hade hund för en massa år sedan och han trodde han var säkrast i badkaret då åskan gick..;)
    Sally kan morra lite men rädd är hon inte... inte om hon är inomhus. Ute vill hon inte vara då det skjuts fyverkerier och precis som eran är hon livrädd för champagnekorkar...

    Vilken otroligt mysig liten stad Trosa ser ut att vara.. där har vi aldrig varit men det ser ju ut som man borde åka dit..
    Å ang frågor o svar gör jag som du....glömmer säkert ibland men svarar hos bloggaren och om anonyma ställer frågor svarar jag i kommentarsfälltet där frågan ställdes. Själv går jag aldrig någonsin tillbaka och läser i gamla kommentarsfält så svarar ex. du mig här på din sida så läser jag inte det... Man läser ju för många bloggar för att hinna med det.
    Å himmel vilken snygg klänning och vad snygg du är!
    det vore roligt att få se din klänningsgarderob....fniss...
    Mysigt att ha grannar att smyga in hos på nätterna...vi har ju inga alls vi..

    Kram Katarina

    SvaraRadera
  5. Stackars vovven! Jobbigt att vara rädd. Lykke är inte rädd alls, igår smällde de "någon form av smällare på ett bröllop i byn" och då ställde hon sig på bakbenen och kikade över terassräcket för att se bättre vad det var som lät:)
    Men hon gillar inte presenningar som prasslar nära och att gå under markiser som blåser och låter, då blir hon lite stressad. En eftermiddag hade vi ju världens oväder här i Marina, och då var hon ensam hemma. Men hon klarade det bra.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  6. "UNICEF har bekräftat att minst 35 barn i Gaza har dödats i luftanfall, och minst 269 har skadats. Det har också rapporterats att flera israeliska barn skadats på grund av raketattacker. 25 000 barn är i akut behov av psykosocialt stöd i Gaza." Unicef, Sverige.
    Det här var några dagar sen, situationen är ännu värre nu då man säger att det är runt 200 döda. Det här är inte ett krig. Hade det varit ett krig hade det varit två arméer mot varandra. Det här är en militärmakt (Israel) mot ett folk som inte har en chans att försvara sig - palestinierna.
    Det kanske kan kännas som att det inte finns någonting vi kan göra åt det, men det är fel. Vi kan använda våra röster för att få till en förändring, men det krävs att vi hjälps åt.
    Min vän har formulerat ett mail som hon har skickat till de olika riksdagspartierna + regeringen. Ett mail som uppmanar till bojkott av israeliska varor. Vill du hjälpa till? Gå in på min blogg och följ instruktionerna.
    Tack!
    http://miramalin.wordpress.com/2014/07/18/palestina-3/

    SvaraRadera
  7. Inte lätt att vara "vovve" och rädd för åskan! Jag var rädd för åskan så länge som jag bodde i hus. Men numera bor jag i lägenhet...och är inte det minsta rädd, vilket är jätteskönt!
    Önskar dej en fortsatt ljuvlig kväll! Kram Annika

    SvaraRadera
  8. Gud så charmiga! Fast ni måste ha det väldigt jobbigt vid nyårstider då, när det smäller så av raketer. Ha en härlig söndagkväll!

    SvaraRadera
  9. Men ååh vad jobbigt med åskan... inget kul förstås. Vilken fin tröst dock av kompisen :) Och du, wow vad fin du är i din svarta klänning!!!! Vill också ha :)

    Många kramar aka

    SvaraRadera
  10. Stackars liten stor vovve! Men hihi vilken rolig liten rackare. Skrattar högt här. Hundar är för roliga!

    Jag är nog inte direkt rädd, men respekt har jag. Vill helst dra ur sladdar o s v. Annars kan det ju vara rätt mysigt.

    Kram Lena

    SvaraRadera
  11. Förstår din hund helt och fullt. Vi har här hemma barn och vuxna som är jätterädda för åskan och blixt. Kanske inte så konstigt för här slog blixten ner för tre år sedan och grannens hus brann upp. Jag vet att det finna tabletter som djur kan få om de är rädda för smällar. Min systers hund fick det utskrivet av veterinären. Hunden blir väldigt trött och nästan lite lullig men det kan det vara värt.

    Hoppas att ni slipper åska, blixt och dunder ett bra tag framöver /Maria

    SvaraRadera
  12. Hej! Jag blev tipsad av min dotter att kolla in denna blogg pga " den amerikanska verandan". Kan bara säga att den är super snygg och en sådan skulle jag vilka ha på vårt hus. Sedan skrollade jag ner och gick se stackars vovven. Vi har varit lyckliga ägare till två Berner. Tyvärr gick den sista bort 2004. Blir lika sugen varje gång jag ser en Berner - men tyvärr jobbar vi för mycket nu. Men till saken så var även våran hund rädd för åskan och smällare, jättejobbigt. Nu ska jag titta in här lite oftare. Kram Marie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för dina fina ord! Välkommen tillbaka!
      Kram/Maria

      Radera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...