måndag 21 juli 2014

New England! Räcke på porchen och fönsterluckor!

Nu börjar det se ut som det ska! 


Vårt hus börjar få precis den karaktären av New England-hus som vi tänkte oss, när vi köpte tomten för tre år sedan, och samtidigt ritade huset. 

Mycket har vi gjort själva på huset, och det har minsann kostat oss blod, svett och tårar. Och det har tagit tid! (lite kvar inne också)  Men det är det värt. Vi har lagt ner hela vår själ i detta projekt och skapat personlighet. Många tycker annars att nybyggda hus känns stela och opersonliga, men det håller jag verkligen inte med om, att det måste vara så. 


Räcket är nu på plats. Vi funderade ett tag på hur vi skulle göra med det. Köpa virke,mäta, kapa, montera, måla... jobba, jobba... Eller köpa tjänsten av en snickare att göra samma sak, men måla själv, eller köpa tjänsten av en målare?  Eller om vi helt enkelt skulle köpa ett färdigt räcke i underhållsfritt material och sedan slippa tänka på om-målning i framtiden? 

Valet föll till slut på den där underhållsfria historien. Dyrt? Ja,  ganska så många kronor, faktiskt. Men å andra sidan har vi sparat tid om vi skulle gjort det själva, och vi har inte betalat någon snickare, inte köpt färg och kommer aldrig behöva måla ;) Man köper räcket i färdiga bitar, monterar ihop spjälor med under- och överliggare och kapar till rätt bredd mellan stolpar. Skruvar fast. Enkelt!

Det ska till en liten bit från stolpen/stupröret och in mot huset, så det blir ett hörn. Likaså i andra änden. Resten av kortsidan lämnar vi öppen så länge, (skönt att bara hoppa ner var som helst och in i bilarna ;) får se om vi bygger på där senare. 

Resten av fönsterluckorna har också kommit på plats. De är också helt underhållsfria och enkla att montera. 

Nästan resten... det måste varit något fel på kalkylatorn, när den skulle räkna ut hur många fönsterluckor som skulle beställas till de 7 resterande fönstren ;) Vi hade liksom beställt 12 luckor... ;) För inte kan det väl vara den mänskliga faktorn som felat? ;) Nåja, det sista paret är nu beställt och det tar 5 veckor att få dessa, så tills dess får folk undra ;)

Nu är det alltså snart bara min porchswing som saknas, innan New Englandhuset är fulländat med "wrap-around-porch" fönsterluckor, detaljer på knutar och runt fönster, liggande panel, gråa fönster  och dubbeldörr.... 

Och jag har hört att det kan vara så att min porchswing är på gång i höst! :) ;) Hoppas! 


Maria

16 kommentarer:

  1. Så himla fint ni har gjort, huset ser ju att höra hemma här i New England, ni har verkligen lyckats med den stilen.
    Kram Bodil.

    SvaraRadera
  2. Snyggt och nästan klart!
    Ibland kan det vara skönt att välja den lättare vägen fast då få betala lite mer. Tid är också pengar som de säger.
    Fint blev det.

    Ha en toppen vecka!
    Kram Kia

    SvaraRadera
  3. Jättefint hus har du! Och vilka härliga fönster med så fina luckor till. Grattis /M

    SvaraRadera
  4. Åh, vad fint du har det kram Diana

    SvaraRadera
  5. Vilken härlig veranda, Ja hela huset är otroligt fint!:-) Vad häftigt att både ritat och byggt sitt eget hus:-)
    Ha en bra dag! /Helene

    SvaraRadera
  6. Så snyggt det blev Maria! Får nog ta en promenad åt ditt håll snart! :-)

    SvaraRadera
  7. Härligt att se när det växer fram. Ni har så god smak! Kul att porchswing'en är på gång!

    Kram Lena

    SvaraRadera
  8. Väldigt snyggt! Jag gillar fönsterluckorna mycket.
    Ha en fin resterande semester.
    Kram/
    Berit

    SvaraRadera
  9. Tänk så mycket det gör för helheten av huset! Det är ett fantastiskt vackert hus!
    Önskar dej en fortsatt mysig kväll!! Kram Annika

    SvaraRadera
  10. Jättefint ert hus är! :-) Gillar er porch skarpt, och det kommer att bli kanon med en porchswing.. Kramizz Laila

    SvaraRadera
  11. Att det är ett nytt hus har jag läst men tycker inte att det ser ut som ett, ni har mycke själ i huset redan nu, så vackert..

    Kram Eva

    SvaraRadera
  12. Jag kan bara instämma i kommentarerna ovan om att ni har ett jättefint hus och sedan vill jag tacka för upplysningen om hyllorna som jag frågade dig om.

    Tycker synd om er stora hund som är rädd för åska, vår lilla S tycks ännu vara oberörd men vi har haft en som var så rädd att man riktigt led själv av att se den lilla stackarens rädsla.
    Hälsningar,
    Kristina

    SvaraRadera
  13. Så fint det blev!!
    Jag tycker verkligen du har fått till det personligt och hemtrevligt hos er...
    Ja ibland är det nog ett bättre val att ta och köpa det lite dyrare!
    Må så gott
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  14. Ser ju bara helt UNDERBART ut :) hoppas att du haft en skön sommar so far.

    Ny post ute...ett härligt beach house ingen får missa :)

    Ha en fin solig helg

    LOVE Maria at inredningsvis - inredning it's, Swedish for decor :)

    SvaraRadera
  15. Hej. Hittade din blogg då jag googlade på fönsterluckor. Det är i vinyl förstår jag? Får man fråga vad företaget heter? Lite lustigt/kul för nu när jag läser dig blogg ser jag att vi har en del gemensamt. Älskar ju också att sy (maskin brodyr), heminredning, vinylstaket och New England, haha. Vi har också byggt ett NE hus, satt vinylstaket vid altanen och nu letar vi fönsterluckor ;-) Men ni ligger några år före oss. Inspirerande att se hur allt växer fram och hur ni har slitit med att få det så fint. En annan sak som också gläder mig är att du fortsätter att blogga. Hamnar ofta på inredningsbloggar som stannar upp efter att bygget är klart. Du är välkommen att titta in hos mig också om du känner för det. Jag finns här: http://oceanlivinginsight.blogspot.se/
    Ha en fin halloween vecka. Mvh Caroline

    SvaraRadera
  16. länkar till dig från mig, säg till om du tycker det är ok?

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...