söndag 12 januari 2014

Vintips och hemgjorda hamburgare

Här i huset har vi snöat in lite på hamburgare...

Då menar jag inta att vi äter snabbmat från någon av de där kedjorna. Nej, vi har snöat in lite på att göra egna hamburgare. Mannen i mitt liv fick ju en helt fantastisk bok, om man gillar burgare och texmex. Olika kryddblandningar som man blandar ihop själv och även hemgjorda dressingar m.m finns i boken. 
Förra helgen skrev jag om den godaste kryddblandningen, och det kan jag ju säga att det finns fler som räknas till den kategorin ;) 
Men här kommer i alla fall receptet på kryddblandningen från förra helgen, då det var några som ville veta vad den innehöll:

Louisiana kryddblandning
( Beräknat till 6-700g färs, men räcker till åtminstone 8-900 gram )

1 msk paprikapulver
2 tsk svartpeppar
2 tsk salt
1 tsk torkad timjan
1/2 tsk lökpulver
1/2 tsk vitlökspulver
1/2 tsk cayennepeppar

Forma dina hamburgare av nötfärs, pensla med majsolja och vänd dem i kryddblandningen. 

Igår åt vi dock en annan variant med ananas-salsa, som ni kan se på bilden. Misstänker att vi får äta något annat de närmsta helgerna, så vi inte "tröttar ut" barnen ;) Men det är sådan otrolig skillnad på att göra egna burgare, mot att köpa! Brukar ni också göra egna? 
Till humbugarna öppnade vi en flaska rött. Mycket gott vin, som jag gärna tipsar er om! Finns i systemets beställningssortiment.


Idag har svärföräldrarna varit här och firat tvillingdöttrarna som fyller år imorgon, så nu är vi lite lata och ska äta köpepizza, sedan blir det nog en film. Det är ju söndag... ;)

Har ni någon speciell "filmkväll"?  Om ni brukar se film över huvud taget, vill säga ;) 


Maria

13 kommentarer:

  1. Hamburgare som man gör själv är bäst. Tack för kryddtipset. Nej vi tittar sällan på film, så ingen filmkväll här. Vi ses! Kraaam Pia

    SvaraRadera
  2. Tack för kryddtipset! Bra innehåll, har redan allt hemma i kryddskåpet :). Undrar bara om det är beräknat till 1 kg köttfärs??? Här har vi också snöat in när det gäller maten. Fastnat lite i Thaimat fn. Både med recept o improviserat med smaker därifrån. Ha en fortsatt fin kväll!

    SvaraRadera
  3. Vi gör också helst egna hamburgare. Maken fick ett hamburgerjärn (heter det så?) när han fyllde år och han brukar få till riktigt goda burgare. Men din kryddblandning har vi inte provat, det får bli nästa gång! Kanske ska han få hela boken när han fyller år?
    Kram

    SvaraRadera
  4. Killarna älskar hemmagjorda hamburgare så japp, det blir en del sådana lagade här. Ska testa din kryddblandning nästa gång. Vi har ingen speciell filmkväll, men en hel del film blir det. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  5. Ohhh, så gott med hemmagjorda burgare, och jag varvar med köpe- och hemmagjorda. Klart godast med hemmagjorda, gärna med en baconskiva till!!
    Just nu har vi en filmsvacka, men vi har ju massor av tips att ta igen från Dig... ;)
    Söndagskram från Kate

    SvaraRadera
  6. Jag skulle så gärna vilja ha en film kväll det var ett bra tag sen sist... Jag brukar vara rätt så bra på att somna ca 10 min in i filmen hehe
    Jag älskar hemmagjorda hamburgare.... Såååå gott!
    Ha en fin kväll
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  7. Det är jättegott med egna hamburgare. Tycker även egna laxburgare är mumsigt:) Så förstår ni snöat in på det:))
    Kram fredrika

    SvaraRadera
  8. Visst är det gott med hemmagjorda hamburgare, tack för receptet på kryddblandningen, ska provas vid tillfälle!

    Söndagkväll brukar vara = filmkväll hos oss, mysigt och avkopplande sätt att avsluta veckan på!

    Ha en mysig söndagkväll och en bra start på veckan!

    Kramar Bella

    SvaraRadera
  9. Hemmagjorda hamburgare har jag pippi på just nu! Så gott!

    Vi har filmkväll nästan varje kväll ;)

    KRAM och ha en skön vecka!

    SvaraRadera
  10. Vi gör egna hamburgare, det är så gott. Länge sedan vi grillade det faktiskt:)
    Vi ser på en del filmer, men har ingen speciell filmkväll.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  11. Hej hej!
    Nej vi brukar inte göra egna.. men jag köper färdigformade färska och de blir ju mycket godare än de frysta.
    Vad spännande med egna kryddblandningar. Jag kör jämt med grillkrydda. Kanske borde ta o testa nåt nytt...;)
    Vi har ingen speciell filmkväll men vi gillar att titta på film. Mest mannen o sonen..;)
    Ha en ny underbar vecka och myyyys i morgon nu!
    Kraaaaaaaam Katarina

    SvaraRadera
  12. Här äter vi också hemgjorda hamburgare och ser på film ;-)

    Fredagar är en dag vi ofta ser på film. Söndagar också. En dag till under veckan. . .

    Kram N

    SvaraRadera
  13. Men hemmagjorda burgare är ju så rackarns gott så det förstår jag att man kan snöa in på, och det är kul att prova olika kryddningar på dem.
    Ha en fin kväll
    Kram Linda

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...