måndag 13 januari 2014

När de förstfödda fyller 21

För 21 år sedan…

Tiiidigt, tiiiidigt på morgonen, ja nästan på natten, såg de dagens ljus, våra tvillingdöttrar. En del dramatik förde det minsann med sig, då det egentligen var ett planerat kejsarsnitt som skulle utföras kl 8 på morgonen denna onsdag den 13:e januari 1993. 
Ödet ville annat,(eller så var det barnen som ville annat ;)då förlossningen startade av sig självt naturligt med att vattnet gick på natten, där jag låg inlagd på sjukhuset sedan 2 veckor tillbaka för en ordentlig havandeskapsförgiftning. 
Mannen i mitt liv blev väckt mitt i natten och fick skjutsas de 6-7 milen till Faluns förlossning/operation av sin mamma eftersom vår bil stod kvar i Falun, för att han skulle samåka med sin pappa upp tidigt på morgonen för att närvara vid det planerade kejsarsnittet.  
Istället blev det alltså ett akutsnitt,där jag var nedsövd och Mannen i mitt liv hann precis få på sig de gröna operationskläderna och kunde se igenom ett fönster på en dörr, hur läkarna lyfte ut tvillingflickorna. Sedan var det han som fick följa med flickorna till prematuravdelningen, då de var 5 veckor för tidigt födda och fick ligga i kuvös några timmar, och fick sondmatas. Själv var jag ordentligt dålig, med ett skyhögt blodtryck, och fick inte se flickorna förrän på kvällen, då de var ca 14 timmar gamla, påklädda och allt ;)
Men det var då det... för 21 år sedan.  Idag är de stora flickor som jobbar och funderar över framtiden ;) Tiden går så ruskigt fort! jag vill bara passa på att påminna om det, ta vara på småbarnstiden, den går så fort och kommer aldrig tillbaka. Helt plötsligt står barnen där och ska snart flytta hemifrån ;) Men det är ju inte bara småbarnstiden man ska ta vara på förstås, var tid/ålder har ju sin tjusning! 

Grattis mina flickor!


Maria

12 kommentarer:

  1. Ett stort grattis till Era flickor! Jag var hemma i nio år med mina två killar, det ångrar jag inte nu... toppen när man har den möjligheten.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  2. Grattis till tjejerna! Ja tänk vad tiden går. Ha en fortsatt bra kväll. Kram Anette

    SvaraRadera
  3. Stort grattis till tvillingarna! Vår äldste fyller också snart 21 ;)
    Kramis Suss

    SvaraRadera
  4. Blir inte alltid som man tänkt sig men bra ändå!
    Grattis till 21-åringarna!!
    Kram Kia

    SvaraRadera
  5. Stort grattis till dina tjejer!
    Kram Maria

    SvaraRadera
  6. Fina flickor, har du! Grattis till dig och dom!

    SvaraRadera
  7. Ååå jag blev alldeles tårögd!
    Grattis till era fina flickor och grattis till dem som valde dig till sin mamma..;)
    Jag håller helt med.. åren går så fort och man ska verkligen ta vara på tiden och inte längta efter att små ska bli större. Fast sen tycker jag det är himla mysigt med stora barn också..;)
    Kram Katarina

    SvaraRadera
  8. Grattis till dina fina tjejer :) stor kram Diana

    SvaraRadera
  9. Grattis till Era tjejer på 21-årsdagen!! Fast jag tycker det är rätt skönt när de växer upp.... faktiskt! Ha ha ha...
    Och idag fyller min son 26 år. Han föddes 8 veckor för tidigt pga av en öroninflammation. Det hade läkarna knappt hört eller sett tidigare. Märkligt nog har han aldrig efter det haft nåt mer trubbel med öronen. Men en jobbig tid med prematuravdelning tycker jag att det var..
    Tisdagskram från Kate

    SvaraRadera
  10. Så söta små. Söta nu med.. Grattis till dina tjejer. Ha en fin dag. Kram Mimmi

    SvaraRadera
  11. Grattis till tjejerna!!! Visst rusar tiden, galet fort går det... Min minsting blir "bara" två år i Mars men galet hur fort den tiden gått...
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  12. Grattis till din tjejer, så fint du berättar! Och jag försöker ta vara på tiden, men det går så fort och man får påminna sig hela tiden. Tur alla åldrar har sin charm:)
    Kram fredrika

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...