fredag 10 januari 2014

Fredag med landgång

Bästaste dagen i veckan ;)


Här sitter jag och Mannen i mitt liv i TV-soffan, med en vovve i knät, och en nedanför på golvet, tittandes på "På spåret". Pensionärsvarning? Ja, kanske. Men man kan också kalla det fredagskänsla ;)
Fredag är nog bästa dagen i veckan. Idag lite extra bra, med tanke på att det varit lite "lördag hela veckan" ett tag. Skönt att komma in i rutiner och återfå fredagskänslan, sista arbetsdagen liksom. 
Glada, nästan kiknande skratt och roliga snack med kolleger. Alltid på fredagar ;)  Vilken energi det ger. Efter jobbet tände jag ljus, både inne och ute på porchen. Fixade brasa i kaminen tills Mannen i mitt liv kom hem.  Förberedde landgångar till middag. Något som blivit "en grej" här hemma. Många gånger när jag frågat Mannen i mitt liv om han vill ha något till kvällsteet, så har han svarat -"Ja, gärna en landgång!
Men eller huuur, det har man ju liksom alltid hemma i kylen??? ;) För några veckor sedan överraskade jag honom med den där efterlängtade landgången ;) Brukar ni göra/äta landgång?
Ett utomhusbad i 40:gradigt vatten är inte helt fel! Med 3-4 minusgrader ute, blir det en häftig upplevelse att krypa ner där och småprata om allt möjligt och sippa lite bubbel. Viktigt dock att återställa vätskebalansen efteråt, då jag kände mig som en tryck-kokad kräfta när jag klev upp med yllemössan som "lock" ;) Sval dusch och en halv liter vatten senare, så smakade den där landgången gudomligt! ;) =) 

Det var min fredag, hoppas ni också haft en bra fredag!? :)


Maria





10 kommentarer:

  1. Men vad gott! Det var längesedan jag gjorde landgång. En kall öl till den är gott. Härlig fredag du haft i alla fall. Kraaam Pia P.S Jag bokade på middagen :-)

    SvaraRadera
  2. Gott med landgång. Jag har aldrig gjort det själv. NI har det så mysigt med bad och brasan tänd. Vi har en skön fredag med soffmys efter en god middag med vin.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Ja visst är det någonting extra med fredagar och härligt skönt att bara vara, ha en fortsatt fin helg Karin

    SvaraRadera
  4. Fredagen är den bästa dagen på hela veckan, här har vi ätit fisk och räksoppa... nu blir det lite sittande framför tv:n.
    Hade gärna tagit ett utomhusbad, med toppluva på... låter härligt.
    Ha en härlig helg!
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  5. När man jobbar på distans - saknar man fredagar med kollegor alldeles extra, huwa vad trist det är!
    På Spåret tittar vi på hemma varenda fredag (t o m 20åringen) det är ju knappast pensionärer som kan svaret på frågorna nuförtiden. Jag blev så irriterad idag att jag inte knäckte Massive Attack, favvoband på 90-talets början! kram Milla

    SvaraRadera
  6. Det händer att vi festar till det med en landgång, inte så ofta dock. Det är en riktigt festlig fredagsmacka. Kram Anette

    SvaraRadera
  7. Tycker om er fredag!! Låter jätteskönt. Här ska slappas big time. Fredagkvällen har börjat och soffan väntar ;)

    KRAM!

    SvaraRadera
  8. Låter som om du hade en ljuvlig fredag! Gott med landgång..det var verkligen längesedan jag åt!
    Ha en härlig lördag! Kram Annika

    SvaraRadera
  9. Hej Maria och tack för din hälsning!
    Jag har varit dålig på att återkoppla. Har inte riktigt hunnit med. Och ja visst är det så att vi drabbats av en brand. Det var en grannes slarv som var orsaken. Vi har varit hemlösa sedan i april. Men nu börjar vi äntligen se ljuset i tunneln, återflytt troligen i april. Alltså ett helt år av vårt liv...
    Nu börjar alltså nybyggarandan vakna i mig!

    Så skönt att det gick bra för er när ni drabbades!
    Tack! Hälsningar Monica

    SvaraRadera
  10. Vilken 70-talsfeeling det är med landgång, eller var det 80? Kan inte minnas att jag ätit dem och I så fall var det evigheter sedan, inget jag längtat efter direkt. Däremot smörgåstårta! Gulligt att överraska mannen din.
    Här fick vi som sagt en härligt varm kväll på verandan kanske inte kokande som din men skön. Idag var det annat, betydligt svalare endast 20 grader mot gårdagens 35! Men så är det här stora variationer.
    Njut dinhelg.
    Kram Anette

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...