tisdag 21 januari 2014

Köksö - så gjorde vi

Har fått flera mejl och frågor om vår köksö.


Så förra helgen, passade jag på att ta lite bilder i dagsljuset,  (direkt ur verkligheten och "ostylat", därför får ni stå ut med att det ligger saker här och var i bakgrunden;) för att visa och beskriva hur vi gjorde vår köksö. Var material kommer ifrån, mått m.m

Vår köksö är inte speciellt stor, utan lagom anpassad till resten av kök med arbetsdel och framkomlighet. Den har måtten  140x100cm. Från början hade vi tänkt ha en liten ho med vatten i vår ö, men den tanken har vi lagt bort, då vi anser att det tar så pass mycket plats från ytan. (Vatten/avlopp finns dock framdraget, så möjligheten finns om vi ändrar oss igen;) Ett "pop-up-uttag" ska dock installeras, för att få ström där. (Har legat i en låda sedan vi gjorde ön, när vi byggde, för ett par år sedan ;)

Ett "krav" från Mannen i mitt livs sida, var att det skulle vara en vinkyl i ön. Vi har också satt in två vinhyllor från IKEA (Från deras förra köks-sortiment, så de finns nog kanske inte i lager längre?)

Snickerierna (skåpen) kommer från HTH kök. Handtagen kommer dock från IKEA, då jag inte tyckte att HTH hade några som passade den stilen jag ville åt. Skåpsidan mot spis och ugn har vi klätt med en mdf-skiva som är fräst med pärlspont. Handduksstången är från IKEAs kökssortiment.
Eftersom ön endast är 100 cm djup, och att vinkylen tar ca 60 cm på djupet, så fick vi specialbeställa skåpet som står "rygg mot rygg" med vinkylen. Det är endast 35 cm djupt. 

Det andra skåpet är ett standard bänk-skåp, som står "rygg mot rygg" med vinhyllorna som ju har ca 37 cm djup.

På kortsidan ut mot resten av huset, har bänkskivan ett överhäng  med plats för att ha benen, när man "hänger" vid ön på pallarna. Bänkskivan är rundad i ena hörnet. Bänkskivan är också beställd genom HTH kök, och är högblank laminat i "stenlook". 
Ön är placerad ca 110 cm från arbetsdelen med spis/ugn och ca 120 cm från arbetsdelen med vatten m.m  Man brukar prata om att det ska vara minst 120 cm mellan köksö och annan arbetsyta i köket, medan det räcker med 100 cm, vid ren passage. Våra 110 cm känns inte trångt. Eftersom det är kortsidan med pärlsponten, så finns inga lådor som ska kunna dras ut, när man står vid spisen, som är placerad åt det hållet. Där det är 120 cm, får man plats att jobba en vid diskhon i själva köket, samtidigt som någon kan stå och fixa vid köksön, utan problem. 
Visar några bilder som jag har sparade (Vet att ni sett dem förr!;) som kanske visar helheten lite bättre.







Många köksbilder blev det.. Men jag förutsätter att ni som inte är intresserade slutade titta och läsa redan där vid första bilden ;) Och för er som ville veta mera, hoppas jag att mitt inlägg var till någon nytta!? ;) :) 

Undrar ni över fler saker?  Eller vill veta hur vi gjort med olika saker, när vi byggde? Ställ gärna era frågor, så svarar jag så gott jag kan ;) 


Maria


22 kommentarer:

  1. Härligt kök! Den dag vi bygger om i köket har jag planer på en köksö fast inte helt fristående utan mer att bänken går ut som en köksö. Hänger du med? :)

    Ang överkastet jag syr så tänkte jag att fleece vore mysigt om man vill ha det som en filt också. Ett betydligt billigare alternativ var att köpa filtar på ikea än rent fleecetyg. Ikea brukar ha så många färger att välja på men just då hade de bara 3. Blir nog klart när det är klart.

    Ha en toppen dag!
    Kram Kia

    SvaraRadera
  2. Underbara bilder från köksön! Hos oss är det "häng" vid köksön som gäller, både till vardag som fest. Vi fick hjälp med köp och ritningar från HOME. Blev supernöjd med allt!
    Stor TISDAGSKRAM till Dig Maria från Kate på stora Kramdagen idag

    SvaraRadera
  3. Så snyggt!! Måste vara underbart att ha sånt utrymme runt omkring! Kram Suss

    SvaraRadera
  4. Tack för att du så generöst delar med dig. Ditt kök är som en dröm, så snyggt och gott om plats. Vi har planer på en köksö, det "problem" vi har är att matcha vårt Form Ek kök från Marbodal med en köksö från Ikea :).
    Kram Maria

    SvaraRadera
  5. Så snyggt! Och skivan ser ju verkligen äkta ut. Ibland saknar jag köksö och ibland är jag nöjd som det är.

    Kram Lena

    SvaraRadera
  6. Supersnyggt kök. Skulle gärna vilja ha en köksö men tyvärr får det inte plats. bara för att du sa att du hade grejer framdraget var jag tvungen att titta om det var det och jag ser ingenting som är framdraget. Då skulle du komma till oss när det är framdraget..
    Kram Helena

    SvaraRadera
  7. Hallå där!
    ååå ert kök är så fantastiskt fint och vad roligt det är då man får se från olika håll sådär. Man får ju också en känsla för hur planlösningen är och ååå vad jag gillar ert hus!
    Jag hade aldrig gissat att skivan är laminat.
    Det är alltid så kul att se andras lösningar och jag fnissar åt din man.. Vinkyl var nog det enda min man hade som krav också...fniss... Vad är det med män och vinkylar? Fast jag måste erkänna att jag också gillar den.
    Det ser ut som vi har likasamma..;)
    Kram Katarina

    SvaraRadera
  8. Du har så snyggt kök! Kul att få veta lite mera om tankar kring bygget och material!
    Krya på dig!
    Kram

    SvaraRadera
  9. Väldigt snyggt är ditt kök och jag gillar köksön massor. Vi har också en köksö som är bra, dock ingen snygg bänkskiva men den får väl hänga med några år till:) Jag gjorde hamburgare förra veckan och provade din Lousiana kryddblandning, så himla gott det blev. Tack för receptet.
    Kram/
    Berit

    SvaraRadera
  10. Super snygg, vill så gärna ha en köksö. Helst på hjul så vi kan flytta den.. Blir att spara dina bilder så jag har kvar lite idéer..
    Fin vecka till dig, kram

    SvaraRadera
  11. SÅ HIMLA SNYGGT!

    Fantastiskt med den öppna planlösningen utan att allt är exakt "på samma ställe" - de vackra fönstren, genomgående färger och material som fungerar så bra ihop.

    SNYGGT SNYGGT SNYGGT! Får lust att bygga ett nytt kök och hus omdelbums!

    KRAM och tack för att du delar med dig xx

    SvaraRadera
  12. Köket är verkligen hemmets hjärta, nu blev jag galet sugen på att fixa köket! Vi har ett vitt standard från Ikea (Ikea helt ok) men tråkstandrad!
    Du härliga kvinna var "ligger det saker här och där"?? Ser så städat ut!
    Ha en fin kväll!
    Fantastiskt fint kök har ni
    Kramar Sandra

    SvaraRadera
  13. Väldigt snyggt och praktiskt! (Husse skulle nog också gärna haft en vinkyl i vår också). Vår köks-ö är platsbyggd av Ikeastommar och kan flyttas/dras (Filt undertill, men är mkt tung). Tanken är att en vägg ska tas upp till en utbyggnad, och då kanske ön behöver flyttas något... Älskar min köksö. Som arbetsplats, fikaplats, och som pricken över i, i köket...
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  14. Ni har byggt en väldigt fin köksö. lagom stor och fylld av bra förvaring. Vi eller rättare sagt jag gjorde vår för stor tyvärr. Hoppas du mår bättre nu. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  15. Härligt kök! Kul att se hur ni har gjort! Vi har inte heller 120 cm mellan arbetsbänken och köksön men det räcker alldeles utomordentligt ändå :-) Jag förstår att du gillar köket! Kanonfint!

    SvaraRadera
  16. Så härligt att få till det precis som man vill! Och en köksö är verkligen både praktiskt och mysigt!

    SvaraRadera
  17. Älskar ert kök, jag sitter alltid vid vår köksö kram Diana

    SvaraRadera
  18. Super!! Passar perfekt i ert otroligt fina kök.
    Den var lite annorlunda, alltid roligt med lite nya idéer.
    Ha en skön dag
    Kram
    AC

    SvaraRadera
  19. Många bilder som var kul att titta på. Gillar ert kök, ni har planerat kanonbra med köksön. Inte alltid lätt att visualisera det man har på papper till hur det kommer se ut i verkligheten. Men det gjorde ni kalasbra.

    Kram Linda

    SvaraRadera
  20. Åhh gudars va snyggt kök! Gillar också delen där ni sitter o äter o fönstrena o randiga tapeten. Ja allt typ :)

    Kram Camilla

    SvaraRadera
  21. Va kul då syns vi! :-)
    Köksö är perfekt, det är mycket häng kring vår. Fint ni har det.

    Kram N

    SvaraRadera
  22. Härligt kök ni har ♡
    Tusen tack! Gillar själv också den med blomman utanpå,
    skulle bli fint med en en pläd med bara sådana.
    Kanske nästa projekt :)
    Kram,Sophia

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...