torsdag 23 februari 2017

Att komma till London och mötas av vår


Vi landade på Heathrow runt 9:30 lokal tid, efter en alldeles lagom lång flygresa om ni frågar mig ;) Jag är inte rädd för att flyga, men tycker inte det är jättekul att sitta timme efter timme efter timme instängd med en massa okända människor... Så ca 2,5 timme känns helt okej! 


Inte för att jag riktigt vet hur det gick till eller när det bestämdes, men vi tog i alla fall tunnelbanan in till London istället för att åka taxi, som Mannen i mitt liv helt klart skulle sett till att vi gjort, om jag inte någon gång hade nämnt detta med att ta tunnelbanan... Runt 45 min senare klev vi av i närheten av vårt hotell och traskade en 10-15 min kanske. Hade vi haft lite bättre koll redan då, så hade vi kunnat byta linje och kommit ännu närmre, men nu fick vi en liten promenad. 


Vi möttes av sol och en hel del plusgrader och det kändes verkligen som V Å R!!!! Gröna gräsmattor och snödroppar och knoppar på buskar. Ja, det kanske det är i södra Sverige också, men inte hos oss i Stockholmstrakten, inte. Och nu har det ju blivit vinter igen också.  
Nåväl, vi kom fram till vårt hotell som visade sig vara ett så otroligt fantastiskt hotell, så jag kommer spara det till ett annat inlägg. Kan säga som så, att det kommer vara svårt att boka ett annat hotell om vi ska åka tillbaka någon gång...


Och det tror jag helt säkert att vi kommer att göra. Återvända till London. Mina tidigare upplevelser av London var ju rätt "obefintliga".  En halvdag med besök på Madame Tussauds, en snabb titt på Buckingham Palace, Big Ben och en promenad genom en park. Ungefär så minns jag det och det var i det närmaste 30 år sedan... Så i princip var det första  London-besöket för både mig och Mannen i mitt liv.


Jag, eller vi... jag tror Mannen i mitt liv instämmer, blev glatt överraskade och kände att London var över förväntan! Jag hade nog inga speciella förväntningar alls, utan det var mer så att vi tyckte att vi behövde ha lite semester i trista Februari och åka bort lite. Mannen i mitt liv ville nog egentligen åka till Dubai för en långweekend för att få lite sol och värme. Medan jag tyckte det räckte med en kortare flight när vi skulle vara borta mindre än en vecka. Så föreslog jag London utan några som helst tankar på något speciellt, bakom förslaget. Kändes lite bekvämt, tror jag ;) 


Första dagen tog vi en mysig promenad runt sevärdheter som London Eye och Big Ben... Vädret visade sig från sin bästa sida och vi bara myste av att vara tillsammans där i London som visade sig vara både vackert och trevligt! Promenerade i lagom takt, tittade runt lite, stannade till och fotade något och njöt av ledighet och ny miljö. 


Vi hade väl pratat lite om att kanske ta en tur med London Eye, men det var inget som bestämdes innan, så det blev inte av helt enkelt. Tydligen brukar det vara otroligt långa köer där, som till många andra sevärdheter runt om i världen, så man bokar med fördel biljetter på nätet i förväg. Vilket vi inte gjorde. Vi får ta det nästa gång. 


Jag som varit i New York tre gånger och verkligen tagit den staden till mitt hjärta, kan säga som så att detta var ett mysigt komplement. En otroligt trevlig stad, som visade sig ha ett stort utbud av mysiga affärer/gallerior och trevliga mysiga restauranger. Återkommer med mer av det i ett annat inlägg. London är mindre än New York men har mycket som inte Stockholm har kan man väl säga ;) Jag fastnade verkligen för London och om man ska jämföra med NY så kändes London mycket lugnare. Både i tempot ute på gatan och även hos personal i butiker och restauranger. Mindre hetsigt. 


London är ju mycket mera lättillgängligt också! Bara ca 2,5 timmes flyg, ingen tidsskillnad just. Så det är ju så lätt att åka dit. Nu var vi borta fre- mån. Men man klarar sig ju lugnt på fre - sön. Eller kanske t o m lör-sön om man inte har möjlighet till en extra ledig dag.  Vi hade det så otroligt bra under vår London-tripp och jag tror nästan jag längtar tillbaka lite redan nu? Så en resa till hösten igen kanske? Längre fram i vår har vi andra resplaner. Vad vi mer upplevde i London och om det fantastiska hotellet, får ni läsa om vid annat tillfälle, annars blir detta inlägg vansinnigt långt ;)  Så ni som vill läsa mer... håll ut... det kommer mycket mera ;) 



Maria

8 kommentarer:

  1. Vad fint det ser ut. Jag var där i augusti tror jag, varmt och kvavt men lika fint för det. Ska bli roligt att följa den här resan Maria. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  2. Så härligt med vår, kan absolut rekommendera Dubai, jag och sonen åkte to-sön och hann massor :) kram Diana

    SvaraRadera
  3. Vad härligt med vår! Det var det ju här med......nu vinter. Var liksom klar med det här hemma.
    Låter som ni hade en bra London tripp.

    Kram Kia

    SvaraRadera
  4. Ser härligt ut! Nyfiken på hotellet.

    Hälsningar Annica

    SvaraRadera
  5. Härliga stad med så mycket fina parker att strosa i denna årstid och stadsdelar som delar med sig massor av historik. Hit återvänder man ofta och gärna. Gillar du Lush-produkter så passa på att handla i London för det är mycket billigare än hemma i Sverige.

    SvaraRadera
  6. Å så härligt det ser ut och nog längtar man veeerkligen efter riktig våååår nu:)

    Tack söta rara för dina fina ord. Tack för att du förstår.
    Livet va... Ibland känns det tungt fast jag bara vill skratta och vara glad precis hela tiden.
    Men när huvudet jobbar på högvarv 24/7 så blir man ju liksom slut till slut.

    Önskar dig en riktigt fin kväll!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  7. Jag gillar också London. Känns som en trevlig stad som har det man vill ha, liksom. Och nära, som sagt.

    Kram Lena

    SvaraRadera
  8. Vilken härlig resa ni har gjort. så fina bilder. Jag har aldrig varit i London men skulle gärna åka dit. Kram Suss

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...