söndag 3 juli 2016

Ledigheten inleddes på absolut bästa tänkbara sätt!!!!!

Fredagsutflykten...

Bästa platsen att skåla in ledigheten på, Fjäderholmarna förstås!

Klipphäng i kvällssolen med den älskade andra hälften... Sitta och bara vara och njuta av vyn...

Ja, ni som hängt med mig ett tag vet ju att vi har en stor kärlek till att hänga på Fjäderholmarna... Det är verkligen urmysigt där ute!

Lugnt och skönt på "vår klippa" och vill man, så finns ju Puben sedan några år tillbaka. En mysig liten pub med öl som bryggs i det egna bryggeriet. Där brukar det vara ett riktigt "drag" om man gillar det. Flera restauranger finns också på ön.

Våran favorit är Fjäderholmarnas krog. Även om vi var besvikna när vi var där på Valborg, så har de nu bevisat ett par gånger efter det, att de har koll på läget ;)

Fönsterbord, god mat, bra service och trevlig personal. Precis som det ska vara alltså!
Vi åt Skagen toast till förrätt och testade högrevsburgaren som varmrätt. Min "skosula" (Servitörens ord när jag ville ha den väl genomstekt;) var hur god som helst! Inte behöver man äta den halvrå för att den ska vara bra, inte! (Har så svårt för burgare som är rosa-röda i mitten, sedan jag blev matförgiftad förra året på ett annat ställe!)
Vår bokning var ganska sen, så det var nästan bara personalen kvar när vi lämnade stället som annars var ganska fullsatt under kvällen.   Mätta och nöjda strosade vi ner till sista båten. Massor med glada uppsluppna människor som skulle med. Det var riktigt riktigt varmt och inne i stan när vi kom tillbaka, där kunde man riktigt känna hur  Stockholm City kokade och det var en  rejäl feststämning i luften! Tänk vad sommar och värme betyder mycket!

Vi var rätt trötta så där när fredagen börjat gå över till lördag, så det kändes helt okej att krypa ner i de fluffiga lakanen på Hotell Kung Carl, som faktiskt firade 150 år just i fredags. Hotellgästerna fick en jubileumsbok som också går att köpa på hotellet. En fin "coffeetablebok" med vackra bilder och lite historia om hotellet. Den ska jag läsa på ledigheten. Från pärm till pärm.

Efter frukost på lördagen så tog vi en dag i city. En kopp kaffe på uteservering i MOOD-gallerian, lite "flärdshopping" på rea.
                       (MÅSTE visa sen...;

Varmt och kvavt ute. Då passar ett glas iskall chardonnay på NK´s vinbar rätt bra, faktiskt! Där satt vi och sippade på samma glas ganska länge. Bara tog det lugnt helt enkelt. Tokgillar att sitta där och se ner i varuhusets olika avdelningar.

Regnet hängde lite i luften under helgen. Vi fick några ynka små stänk på oss när vi gick bort till båten på fredagskvällen. Men paraplyerna som vi släpade på, behövde aldrig fällas upp.

Vi tog en promenad bort till den tillfälliga Östermalmshallen. Där lyxade vi till lunchen lite. Supergott, verkligen!

Ja det blev en fantastisk start på min ledighet. En fredagkväll i skärgården och en hellördag i city. Precis vad jag gillar! Sedan tog vi tåget hem på eftermiddagen och åt familjemiddag och badade spadag. Precis vad jag också gillar! ;) Och idag ska jag börja storstäda huset så det blir rent och snyggt tills Mannen i mitt liv också blir ledig och vi åker bort lite ;)

Faktiskt gillar jag att städa också ;) Eller jag gillar när det är klart i alla fall.