fredag 8 juli 2016

En vecka med hemmafix

Fredag igen då! 


Den första av fem lediga veckor är gjord... Det har varit en vecka med städning, rensning, tvätt... Hemmafix med andra ord! 

Jag "tjuvstartade" i söndags, med hallen. Eftersom jag köpte nya mattor då ;) Sedan drog jag igång "på allvar" i måndags med vardagsrummet. 

Många tycker nog att jag är en idiot som ägnar en hel ledig vecka åt att städa och fixa? Men för mig är det skönt att känna att jag hinner komma ikapp med sådant man inte hinner annars.

Dammsuga, dammtorka och moppa golv, det görs ju varje vecka. Men just att rensa ur lite saker emellanåt, torka ur skåp och lådor, torka av hyllor i tvättstugan, torka lister, damma av väggar och sånt där... det görs ju inte varje vecka.

Det är sånt jag tycker är skönt att få gjort, utan att känna någon stress. Nu har jag snart gått igenom hela huset (och det är när man storstädar som man saknar den där tiden i tvåan man bodde i som ung;) och det känns rent och fräscht. Det har blivit en tur till soptippen och det står några kassar kvar som ska göras av med. Så skönt att få rensa ur.

Gungstolen har jag kastat ut från vardagsrummet. Den har gjort sitt där. När jag håller på att fixa och greja här hemma kommer alltid nya idéer upp i mitt huvud, eller så fördjupas mina tankar i sådana projekt som vi kommit på att vi ska göra. Som att förstora vardagsrummet. Den rutiga väggen ska bort och det rum som ligger innanför den ska bli en del av vardagsrummet istället. Någonstans på ytterväggen där bargloben står och tillbaka mot soffan, blir det fönster. Troligen någon form av burspråk. Det kommer bli rymligare och ljusare i vardagsrummet.


Ja, sånt funderar jag på medan jag fixar och donar. När den här ombyggnaden kommer göras, det vet jag inte. Kanske nästa sommar?  Först ska vi bygga bastu/dusch i det utrymme som angränsar till utebadet. På tal om bad.... vårt badrum är i stort sett klart nu. Fattas ett foder ovanför dörren och golvvärmen ska kopplas in. Annars är det nog helt klart. (Bilder kommer , jag lovar!)

Dags att göra ett litet ryck, innan jag "tar helg" och ska fixa lite fredagsmys! Ikväll tänker vi fira! 


Maria



4 kommentarer:

  1. Jag riktigt seeeeeer ju hur det gläner och skiner om ert hem :))
    Å jag kan va preciiiis likadan, så jag förstår dig till fullo :))
    Ha en go fredag nu!
    Kramar från en annan städmaniack ;-)

    SvaraRadera
  2. Hej! Hoppas allt är bra med dig. Vet precis vad du menar med känslan av att gå igenom sitt hem lite rejälare än vanligt :-). Här har jag njutit av Dalarna en vecka men styr kosan hemåt idag. Kram Sofia

    SvaraRadera
  3. Men gud så härligt med fem veckors semester! Det hade verkligen suttit fint. Jag får vara glad över att ha tre :-( :-(

    Skönt att få städa igenom huset så där. Jag förstår dig precis. Det hade jag också gjort med lite mer ledighet. Lätt att koppla av efteråt. Kul med såna där projekt och kul när det är klart.

    Kram Lena

    SvaraRadera
  4. Så fint med de blå kuddarna! Fräsch sommarkänsla!

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...