tisdag 19 juli 2016

Mera keramik från Nittsjö, lite allmoge och att gå på en nit ;)

Jag köpte ju en sak till, när vi var i Nittsjö.


Jag vet inte hur det kom sig, att jag föll för den där vita skålen med blå och bruna detaljer... Tittar man runt i vårt hem, så skiljer den sig en aning från det andra med sin lite "allmoge-stil". 

Fast det var helt klart den skål, det mönster som var minst allmoge ;) Jag gillar den mycket i alla fall! Den känns lite lagom "lantlig" för min smak. Och att keramiken är handgjord gör den extra fin, tycker jag! Andas hantverk och kvalitet!  Stoppade i lite rosa rosor i Kählervasen som också går i ljusblått, då blev den också med ens  lite "lantlig".  


Kanske var det självaste Dalaluften som gjorde att jag föll för den? Eller håller jag kanske på att bli "tant"? ;) Förresten så har jag tantblommor i köksfönstren. Mårbackapelargoner som jag är så stolt över att de överlevt och vuxit sig snart dubbelt så stora... Men flera i min familj ogillar dem skarpt för de luktar som det luktar hemma hos en tant, säger de. Men jag bryr mig inte om sånt snack ;) 
Skålen passar hur som helst toppenbra in i min jeansblåa look som jag har i köket för tillfället. Kolla in duken som jag sytt förresten. Riktigt lång så den ska passa när vi har iläggsskivan i också. Hittade jeansdukar hos fina butikerna, som var ganska dyra, men för korta. Köpte tyg för halva det priset och sydde själv. Sedan hittar jag passande på rea, i en inredningsbutik, för ytterligare halva priset... 


Sånt är livet, inte alltid det lönar sig att fixa själv, ibland går man på en nit ;) 



Maria 


3 kommentarer:

  1. Dessa är jättefina och gör sig fint till ert övriga blå vita. Fina mönster på skålen :)

    SvaraRadera
  2. Älskar blått!!! et är så himla fräscht :)
    Ja, ibland går det vägen och ibland inte lika bra;-)
    Kram kram Anna

    SvaraRadera
  3. God morgon! Ja visst är det härligt med blått. Skålen var jättefin och inte alls tantig :-). Nittsjö har mycket fint. Hade tills för några år sedan ett jättefint svart gammalt Nittsjöfat med blommor på som var ett arvegods efter mina far föräldrar men så hade jag sönder det :-(. Visst är det mysigt i Sundborn. Där hade jag mitt första sommar jobb som guide på Carl Larssongården. Det var underbart att kunna vandra runt där inne. Kram Sofia

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...