söndag 24 juli 2016

En helg i Göteborg kryddat med romantik ;)

Förra helgen befann vi oss i Göteborg, jag och Mannen i mitt liv.

Vi checkade in på Clarion Hotel Post  på Lördagen. Ett hotell som vi båda gillar att bo på. Stort, bekvämt och fräscht med toppenläge. 

Första gången (i maj förra året) som vi bodde på Post, så var vi på en Beermaker Dinner (som ni kan läsa om här) och hamnade vid samma bord som ett par killar som drev ett litet bryggeri (Spike brewery) och sedan dess har vi följt dem på Facebook. 

När vi fick se att de skulle ha invigning av sin smakbar, på bryggeriet just den lördagen som vi skulle vara i Göteborg, så kändes det som en kul grej att ta spårvagnen dit.

Sagt och gjort! Och det som var ännu mera kul, det var ju förstås att killarna kände igen oss från den där Beer Maker-dinnern! Vi pratade med den ena av dem en stund och han tyckte det var kul att vi hängde med dem på Facebook och att vi kommit dit den där eftermiddagen. Så smakade vi förstås deras öl också. Upplägget var att man fick en smakbricka med fem öl, 15 cl av vardera. Jag som egentligen inte är en öl-människa börjar lära mig att det finns en värld utanför Budweisern... ;) Det testades både smultron, ale och en riktigt mörk stout. Men den sistnämnda räckte det med en klunk av ;) Inte i min smak, direkt... 
Visa av erfarenheten från förra sommaren (då vi sa att vi aldrig skulle bo på Post, semestertid... men måste ha glömt bort det ;) då det var kaos i frukostmatsalen, så gick vi upp tidigt och njöt av frukosten i lugn och ro. Sedan parkerade vi om bilen och när vi kommer ner från hissen i Nordstan, så det första vi ser är ett par nyfunna vänner från Göteborg (Den här tjejen och hennes andra hälft) som vi stämt träff med en annan dag och på annan plats.

Vi kramades och skrattade gott åt situationen! Världen är liten, vad är oddsen? Hade vi inte parkerat om där i P-huset för att det kändes så trångt, då hade vi nog missat dem, eftersom de precis höll på att betala sin parkering för att fortsätta mot hissen ;) 
En snabb liten pratstund och sedan en avskedskram, vi skulle ju snart ses igen. 
Vädret visade sig tyvärr inte från sin bästa sida, men vi lyckades promenera runt lite och lyckades också bli en aning blöta eftersom vi lämnat paraply i bilen... Vi fick köpa ett nytt och så passade vi på att torka upp när vi åt lunch vid Saluhallen. 
Efter lunch var det då dags att checka in på Hotel Pigalle! Ett fantastiskt hotell, bara ett stenkast från det tidigare hotellet. Lika centralt beläget alltså.


Jag undrar jag, om det inte är så att Pigalle är Göteborgs absolut mest romantiska hotellman kan bo på??? 


Det andas romatik överallt! Så att boka ett dygn där med sin älskling, det är något jag verkligen kan rekommendera! 
Sensuella vackra tavlor som andas flärd och glamour...



Klart man går med på att shoppa lite passande flärd också ;) 

Pigalle är så otroligt vackert inrett, tycker jag! Jag tänker franskt slott, engelskt jaktgods, kanske möjligen en aning av en skvätt art deco. 






Detaljerna är viktiga, och inget verkar vara lämnat åt slumpen. Om jag någon gång kommer bosätta mig i en tjusig gammal våning inne i stan, så kan det mycket väl hända att inredningen kommer att inspireras av detta! Så himla läckert! (Och jag får inte en krona för att berätta allt detta, om någon undrar! Inte någon gratisnatt, heller tyvärr ;
Vi hade bokat ett paket som innehöll en fyrarättersmeny i hotellets mysiga restaurang, Atelier, beläget på vinden. Fantastiskt fin och god mat, men ni slipper matbilder denna gång. En lite rolig sak i det hela, är ju att vi bodde ju där för ett år sedan också, och en av killarna som jobbar i restaurangen, kom tydligen ihåg oss ;) 


Vi blev nämligen rekommenderade ett Pinot Noir från Oregon, till maten och då nämnde vi att vi faktiskt druckit just ett Pinot Noir från Oregon, föra gången och att vi mindes det så väl för att vi satt intill ett äldre Amerikanskt par som kom från Oregon, just. Och då sa han att han mindes oss, och att visst satt vi lite längre in i restaurangen då? Och det stämde ju. Måste vara mitt röda hår, som gör att jag blir ihågkommen? Bara 1-2 procent av Världens befolkning har rött hår, så vi är ju inte så många ;) 


Mätta och belåtna så satte vi oss ute på deras takterass en stund och tog en drink.

Även därute är det snyggt möblerat med rottingstolar, fina filtar, fluffiga kuddar, stiliga kakelbord... 


Återigen detaljer, som gör det där lilla extra. Något lite otippat som drar blickarna till sig. Just sånt som jag själv gillar så mycket! 


En underbart rolig, trevlig, mysig och romantisk middag och lite "nästan-nattsudd", ett perfekt tillfälle att inviga ny klänning och nya skor ;) 

  
Det var vår Göteborgshelg, på Måndagen drog vi vidare...



Maria






3 kommentarer:

  1. Vilket härligt hotel, gillar inredningen, finns en tanke bakom. Kram Eva

    SvaraRadera
  2. Vilket härligt hotel, gillar inredningen, finns en tanke bakom. Kram Eva

    SvaraRadera
  3. Det verkar så himla läckert det där hotellet. Förstår att det är populärt.

    Kram Lena

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...