onsdag 20 juli 2016

English muffin

Har ni ätit frukost på Mc Donald´s någon gång?


Det händer att vi gör det ibland när vi reser iväg någonstans tidigt på morgonen. Till exempel när vi åker till dalarna, så stannar vi halvvägs och köper frukost.

Frukostmenyn är den som jag gillar bäst när det gäller Mc Donald´s.  När vi äter frukost så vill jag alltid ha en Mc Muffin. 

Lite fluffiga varma med smält ost och stekt ägg. Gärna en skiva bacon också...


När Mannen i mitt liv och jag bodde på det där fantastiska stället i Newport, så serverades vi nybakta English muffins... Mmm så gott det var med just hembakta...  Då rostade vi dem och åt med smör och ost...

Jag blev så himla inspirerad till att baka egna då. Tänkte att det måste jag bara göra på semestern...

Jag gjorde det en dag i första semesterveckan. Bakade dem och sedan stekte jag äggen i ugnen, på muffinsplåten. Då blev dem alldeles perfekt runda och så hade vi skivor av smältost på också. Mums, så gott. 


Så här gjorde jag mina, om ni är sugna på att testa:

Ingredienser:

         20 gram jäst
         3 dl mjölk
         1 msk socker
         1 tsk salt
         2 msk honung
         8 dl vetemjöl
         1 dl polentamjöl

Tillagning:

Värm mjölken till fingervarmt, 37 grader.
Smula ned jästen i en bunke och slå den varma mjölken över, rör tills all jäst är upplöst.
Tillsätt socker, salt och honung.
Tillsätt mjölet och arbeta ihop till en smidig deg.
Låt jäsa i ca 60 minuter under bakduk.
Arbeta snabbt ihop den jästa degen, kavla ut till en ca 1 cm
tjock platta. Stansa ut rundlar med hjälp av ett glas. Pensla
båda sidor med vatten, och vänd dem i polentamjöl.
Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper och låt jäsa i ca 30 minuter till.
Värm en stekpanna och stek dem i ca 5 minuter på varje sida, medelvärme. 
Dela bröden, lägg i stekta ägg, (som gjorts i ugn på muffinsplåt), smältost
och bacon, om man vill.

Minst lika gott som på Mc Donald´s. Tycker jag! 


Maria

3 kommentarer:

  1. Lät spännande då jag aldrig ätit något sånt :)

    SvaraRadera
  2. Nix, där har jag aldrig ätit frukost och inte provat såna muffins heller.
    Ser gott ut.

    Kram Kia

    SvaraRadera
  3. Så goda de ser ut!! Jo jag har provat frukost där och de ÄR goda.

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...