onsdag 25 september 2013

Koppar-rött, hår och dagens jag ;)

Vi är många som snöat in på detta med koppar...

Koppar-sprayade glödlampor, den idén fick jag från den HÄR tjejen! (Hon är en mästare på att måla och på DIY, titta in!) Min nya klocka är något mellan koppar och rosé... Snygg, om ni frågar mig!
Själv har jag ju levt med koppar-rött hela mitt 42:åriga liv...

En suddig (skyller på den ovana fotografen ... )  "dagens jag" i jacka från Vila, sjal från HM, blus  från Bon a´parte 
Nämligen mitt hår... Jag är stolt över mitt koppar-röda hår, som faktiskt ännu inte börjat gråna! (Trots min höga ålder ;) Lite kul att "sticka ut" i mängden ibland ;)  Men det ska jag väl ärligt säga att det har inte alltid varit kul att ha "rött" hår.
Nej, när jag var liten så var det inte alltid komplimanger man fick om man så säger... nej, ganska ofta fick jag höra ganska fula saker, som att det brann i mitt hår t. ex... 
Jag har nog alltid haft ett extra lager skinn på näsan, (ja, herregud, ja... fräknarna också... de gjorde ju så att jag fick höra att jag var "Pippi", på ett osmickrande vis...)så jag har skakat av mig detta, stärkt med mormors ord i bakhuvudet "Ditt hår glänser som guld i solen..."  Och det där med att hon ofta sa att hon skulle föreslå mig till någon barnfilm, om de behövde någon med "rött" hår eftersom hon tyckte det var så fint, (Det var väl inte Pippi, hon menade???!!!;) gjorde kanske sitt till för självförtroendet? ;) (Det blev aldrig någon roll i barnfilm ;)
På tal om hår, så klippte jag mig igår. Rätt mycket kapades av och som vanligt, när jag tvättade det nyklippta håret så kände jag "Hjälp, det finns inget hår kvar!!!". Känslan av panik, när jag kramar ur håret (Det lilla som är kvar ;)... För att sedan komma till jobbet och ingen märker (Jo, en... kollegan J) att man klippt sig... Som vanligt... ;) 

Hur är er relation till ert hår? ;)


Maria

19 kommentarer:

  1. Jag såg det Maria, att du klippt dig men hann aldrig säga något. Kraaaam älskar ditt fina hår du vet väl att det bara är 2% av världens befolkning som är rödåriga. Unik? jajamensan! / Pia

    SvaraRadera
  2. Du är jätte vacker och det gör mig så ledsen när jag tänker på hur elaka barn kan vara.
    Jag har spikrakt hår och vill när jag var yngre ha lockigt, såklart.
    Kram kram

    SvaraRadera
  3. Jag tycker du har jättevackert hår, faktiskt är du lite lik min storasyster som också har lockigt fint hår fast brunt som jag. Själv har jag relativt rakt hår och jag älskar mitt hår mest av allt som tillägnats mig, det är inte heller så många gråa strån i det ännu och då är jag ju närmare femtio det är skönt tycker jag. Tror inte jag kommer orka hålla på att färga mitt hår heller så jag är väldigt tacksam så länge min egna färg håller i sig. Klockan är snygg.
    Kram/
    Berit

    SvaraRadera
  4. Du är jättefin:-)

    Må så gott
    Kram på dig

    SvaraRadera
  5. Har också klippt mig idag ;-) Håller med, det känns så kort direkt efter. . .
    Har en bonusdotter som är rödhårig, men hon färgar håret blått!
    Gillar klockan, när jag nyss var i Frankrike höll jag nästan på att köpa en Michel Kors klocka i rosé. Ångrade mig nästan, även om jag älskar min DKNY. Kram N

    SvaraRadera
  6. Snyggt och jag gillar din hårfärg! Jag klippte mig igår och det blev 10 cm kortare :)
    Kram viktoria

    SvaraRadera
  7. Ditt hår är ju så fint,(har jag ju sagt innan ;-) ) men jag förstår om det känns naket när man klipper bort en bra bit...
    Vis mormor :-) barn kan vara ruskigt elaka...
    Själv har jag färgat mig från blond till brun och sen lagt i mer och mer rött och jag älskar mitt hår nu!

    Kram på dig
    Sandra

    SvaraRadera
  8. Sötaste du!! Du är jättefin i din hårfärg!! Var stolt!!!

    Fint och tänkvärt inlägg!!!

    Kraaaaaaaaaaaaamaka

    SvaraRadera
  9. Sötaste du!! Du är jättefin i din hårfärg!! Var stolt!!!

    Fint och tänkvärt inlägg!!!

    Kraaaaaaaaaaaaamaka

    SvaraRadera
  10. Jag brukar ofta blanda i lite röda toner till det bruna i mitt hår, så jag gillar´t! Rött är snyggt! Kul att du testade spraya glödlampan :-) Visst blev det fint? Jag gillar mina skarpt :-) Ha det gott!

    SvaraRadera
  11. Du är så vacker! Ditt hår är fantastiskt Maria. Helt underbart! Skulle vilja ha exakt din färg. Apropå det klippte jag mig också idag. Ingen kommer att se någonting fast jag tycker jag kapat en hel del ;-)

    Och här har du en till med fräknar förresten ;)

    Stor kram!!

    Lotta

    SvaraRadera
  12. Fina du, och du kudden är underbar kram Diana

    SvaraRadera
  13. Häftigt med lampan och snygg klocka! Det där med koppar har jag inte fått in här hemma men en guldram nu i alla fall ;)
    Jättesnyggt hår du har, både fin färg och härliga lockar! Själv är jätteless på mitt... det har blivit så tunt och jag måste tona det minst en gång i månaden...
    Kram Suss

    SvaraRadera
  14. Det hänger där. : ) Nä, jag har ingen speciell relation till mitt hår. Har alltid haft spikrakt hår som mamma tyckte var jätte jobbigt att klippa. Allt syns ju när det är rakt. Men för några år sen när jag klippte upp det lite hade jag helt plötsligt lite fall?? Jag blond och rak medans min storebror hade rött tagel. Tänk vilken skillnad det kan vara. Min M har korkskruvar och JÄTTE tjockt/mycket hår och de andra två rakt.

    Ha en toppen dag!
    Kram Kia

    SvaraRadera
  15. Jag tycker det är så fint med kopparrött och dessutom lockigt hår, var stolt över det. Du ser ut att inte vara en dag över 25 på kortet. Mitt hår har helt klart blivit annorlunda när jag blivit äldre, för nu är jag egentligen helt grå. Förr var jag mörkhårig ock lockig. Nu är det slingat och absolut inte lika lockigt längre, mycket sämre kvalitet helt enkelt.
    Var glad för ditt fina hår.
    kram helena

    SvaraRadera
  16. Kunde jag ändra något skulle jag ändra på håret. Mitt är rakt och ganska fint och tunt vilket gör att det är svårt att hitta på så mycket olika med det. Dessutom kräver det en hel del jobb för att "lura " ögat. Min önskan har alltid varit tjockt lockigt och rätt långt rött, mahognyrött. Sånna där lockar som man ofta ser på Irländska tjejer. Önska kan man ju.
    Men visst är det märkligt hur ungar alltid ska reta den med rött hår för att senare i livet när man börjar fixa med håret vill de flesta färga det i röda nyanser. Knäppt eller hur?
    Själv ska jag till frissan imorgonbitti för klippning och färgning. Så härligt att få njuta lite ompyssling ett par timmar.
    Kram Anette
    PS Du är så fin i ditt hår.

    SvaraRadera
  17. Känner igen det där med hårfärgen och bli retad! Ändå var mitt hår aldrig rött...utan jag har haft en del mörkröda hårstrån! Men men...barn är ju som dom är!
    Minns en gång när jag satt på bussen i Sthlm...solen lyste in...och mannen bakom mej...sa precis som din mormor!! Då blir man stolt!
    Brukar säga...strunt i färgen...det viktigaste är att man har hår!
    Önskar dej en fortsatt mysig dag! Kram Annika

    SvaraRadera
  18. Fina, fina du! Jag tycker du har så snygg färg på håret.

    Kram Linda

    SvaraRadera
  19. RÖTT hår är det finaste jag vet eftersom jag har en rödhårig dotter. Hon har en lite mörkare nyans...kanske mer kastanjerött...men och då menare jag "MEN"...hon vill inte vara röd!!! så hon går in på sitt fjärde år som brunett...färgar!!! Det spelar ingen roll vad jag säger...snyft. Fin hall...gillar också gamla böcker o har en gammal skrivmaskin. Två gamla träracket har jag i garderoben...ett av sommarens loppisfynd. Dottern (igen) tycker att jag är konstig som vill sätta upp dem på väggen...hihi...undrar just om det bara är mina barn som fått en "knasig" mamma. Kram Maria

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...