tisdag 3 september 2013

Tankar om tisdag...

Då var veckan igång!


Tänk att jag har en lite "dålig känsla", när det gäller tisdag. Ordet Tisdag klingar lite...fel... Jag har ingen aning om varför, egentligen... Men på något vis så har tisdagar alltid varit lite lätt "halv-trista". Kan minnas det som om att det regnade varje tisdag när jag var liten och skulle gå hem från skolan... Naturligtvis var det inte så, men det är någon felaktig sanning som lever inom mig ;) (Egentligen är det bara en vanlig vardag som vilken annan dag som helst ju...;)
Jag ska enligt uppgift vara ett Söndagsbarn, alltså född på en söndag. Det har min kära mor upplyst mig om. Våra barn är födda på en onsdag, fredag, söndag och jag är glad att vi undvikit tisdag!  Mannen i mitt liv är heller inte född på en tisdag ;) 
(Om det är någon som inte vet vilken dag den är född på, och vill ta reda på det så kan man kolla HÄR!)
Så vad gör man åt saken då? Man kan ju inte känna att varje tisdag ska kännas  lätt "små-trist" ;) Ja, ett sätt är ju att ha tisdagsfika! En tradition i familjen, som grundades redan 1999, tror jag bestämt! Det började med en citronpaj med marängtäcke... Som JAG hade bakat. Minns att jag var mäkta stolt över det goda resultatet! (Ingen konst i världen att baka en citronpaj, tycker många, men jag är som bekant ingen "bak-människa", så jag var faktiskt stolt!) Sen rullade det på... med fikastunder på tisdagskvällarna ;) 
kväll blir det dock inte den där goda rabarberpajen, som ni ser på bilden... Nej, det blir chokladtoppar, som "fyndades" billigt på mataffären i söndags. De var nedsatta till under halva priset på grund av att de var lite trasiga... Stod en hel pall med trasiga kokos-och chokladtoppar i butiken. Gissar att de var transport-skadade? Tänk att då är de inte värda ens halva priset...? (Törs inte tänka på vad mitt värde skulle bli om jag transportskadades???;)

Har ni någon veckodag som känns lite "små-trist"? ;)


Maria

16 kommentarer:

  1. Kul inlägg! Nej jag älskar tisdagar är född på en tisdag såg jag när jag kollade i tabellen. Torsdagar är min värsta dag varför vet jag inte. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  2. Kul idé med att införa något trevligt på den dag man tycker sämst om!
    Nej, jag har ingen speciell dag jag tycker illa om - det varierar från vecka till vecka. Jag avskyr att ha helt fullbokade dagar, utan den minsta tid över för mig själv och mina tankar, eller för återhämtning.

    Kul att du länkade till tabellen, då kunde jag se att jag är född på en måndag! Vilken tur då, för måndagar brukar jag faktiskt gilla!!!

    Kram Eva, Tinibelli

    SvaraRadera
  3. Tisdagsfika låter som en bra rutin , kanske skulle införas :) kramm Diana

    SvaraRadera
  4. Lite gott fika på den tråkiga dagen låter som en bra idé! Jag tror inte att jag har någon dag jag gillar sämre! Kollade i tabellen och jag är ett fredagsbarn :)
    Kram viktoria

    SvaraRadera
  5. Då är jag ett fredagsbarn, vilken tur!?
    Just det ja, det var ju tisdagsfikor vi hade gemensamt:) Chokladtoppar låter ju toppen!! men just nu är jag är sugen på en riktigt god äpplepaj med vaniljsås. Undrar om det finns någon som vill göra en sådan till mig... nu när jag ska ut och måla skåp...?

    Ha en fin dag!!
    kram lisa

    SvaraRadera
  6. Jag var ett söndags barn tydligen.
    Jag har en dag jag avskyr mest och komiskt nog är det söndagar samma dag som jag öddes på hehe vad ska man tro om det?!
    Jag vet inte men just söndagar är så där ångest dag för mig när man vet att helgen är slut och att det står en ny jobb vecka för dörren.
    Ha en bra dag
    Kram Linda

    SvaraRadera
  7. Kan inte påstå att någon dag är sämre än de andra. Gillar alla lika mycket ...eller lite beroende på vad som ska göras liksom. Kul med länken, såg att jag är torsdagsbarn. Kollade mina barn och deras år var ej med men jag fortsatte räkna på. Min äldsta stämde med födelsedag men inte min yngsta tabellen sa att hon var lördagsbarn fast hon är född fredag.
    Vilka fina höstblommor du fixat iordning på porchen i förra inlägget. Här har det planterats buskar för fullt i går. Det kommer bli mycket trädgård en tid framöver gissar jag.
    Kram och trevlig tisdagsfika på er.
    Anette

    SvaraRadera
  8. De där godsakerna smakar nog lika gott även om de fått sig en törn :-) Härligt med fika... speciellt en sådan dag som inte känns helt hundra :-) Får gå in och kika vilken dag som är "min" :-) Ha det gott!

    SvaraRadera
  9. Har ingen speciell dag som är tråkig. Här är vi 3 måndagsbarn och 2 torsdagsbarn. Inte mycket variation här inte. :)

    Ha en toppen tisdag!
    Kram Kia

    SvaraRadera
  10. Håller med om att just tisdag är tråkig, likaså tycker jag inte om att ha ledig dag på just tisdag. Känns så hackigt på nåt vis...!
    Nu ska jag kolla vilken dag jag är född på!
    Kramis Kate

    SvaraRadera
  11. Spännande, måste genast in och titta vilken dag jag är född på.
    Kram

    SvaraRadera
  12. Har också alltid tyckt att tisdagen är en trist dag, men någon fika har vi inte som tradition här hemma. Dags att ändra på för fika gillar vi.kramisar Tina

    SvaraRadera
  13. Det där ser riktigt mumsigt och gott ut och så fina skålar och bricka! Chokladtoppar går inte av för hackor det heller - stort gilla :) Jag håller med, tisdagar är trökdagar, långt kvar till helgen :) :)

    Kraaaaaaaaaaaaaaam aka

    SvaraRadera
  14. Det där ser riktigt mumsigt och gott ut och så fina skålar och bricka! Chokladtoppar går inte av för hackor det heller - stort gilla :) Jag håller med, tisdagar är trökdagar, långt kvar till helgen :) :)

    Kraaaaaaaaaaaaaaam aka

    SvaraRadera
  15. Klart att jag ocksåå tycker att tisdagar är lite trista, jag tror det beror på att jag till stor del av mitt yrkesverksamma liv varit sen just denna dag, jag är även född på en tisdag och då borde ju dagen vara en alldeles förträfflig dag:)
    Ha det gott.
    Kram/
    Berit

    SvaraRadera
  16. AVSKYR också tisdagar......jobbar på förskola med småsmå barn och just tisdagar har jag många trötta småttingar kvar sent....det tar på krafterna! Så är man hungrig, ofta fisk till lunch och det mättar ju inte så länge. Hälsning L8!

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...