måndag 9 september 2013

Cykelfesten

lördags var vi på cykelfest här i området.


Många av er vet redan vad "cykelfest" innebär, men jag vet många som inte riktigt förstått vad det är för något... en del tror att det har med cykeltävling att göra ;) 
Det går till som så att någon håller i det hela och man anmäler sig till den/de att man vill delta, sedan fixar den ansvarige så att alla deltagarpar får varsin rätt tilldelat sig, som den ska bjuda två andra par på. Vilka vet man inte förrän de står i dörren ;)
I år fick vi förrätt, som vi skulle bjuda på. Det fick vi veta en dryg vecka i förväg. Vi valde att göra lite tapas med melon och parmaskinka, ädelost med hjortronsylt och kallrökt lax med en röra på crème fraîche och pepparrot bl. a. 

Det är ju alltid en liten chansning att delta i sådana här festligheter, man vet ju inte vem som kliver in genom ens dörr, eller var man själv kommer hamna under kvällen ;)  Vi hade tur och fick våra "Melittavänner" plus ett annat mycket trevligt lättsamt par som gäster. Vid ett visst klockslag fick vi sedan öppna ett förslutet kuvert som vi hade fått i torsdags kväll, där det låg två kuvert i. Ett till oss, och ett till det ena paret gäster, som talade om vart vi skulle cykla för att äta vår varmrätt. Det par som inte fick något kuvert hade själva varmrätt på sin lott, som de cyklade hem och bjöd två "nya" par på. Sedan är det lika vid varmrätten, att man får en ny adress att cykla till för att äta efterrätt. Man bjuder alltså på en rätt själv, och träffar totalt sex olika par under kvällens måltider. 

Ett roligt koncept att lära känna människor som bor runtikring. Varmrätten och desserten blev också lyckade och bjöd på både nya och lite mer kända bekantskaper. Jag hade gjort i ordning kökshanddukar med text "cykelfest" och årtal på, som värdinnegåvor till de vi besökte. Ett litet minne bara, som verkade uppskattat. I vårt fall avrundades kvällen med pubkväll, för alla deltagare, i skolan här hemma. Med musik och möjlighet att handla i "cykelbaren" ;) 

Har ni varit på cykelfest? 


Maria


25 kommentarer:

  1. Vad fint du har dukat! Å vilken rolig present att få!
    Här har vi ett liknande tema men vi cyklar inte ;) kram Suss

    SvaraRadera
  2. Roligt att läsa om er cykelfest som alltid verkar bli så lyckad. Hade inte hört talas om det förrän jag läste om det hos dig förra året.
    Så fint du dukat! Häftigt med cykelfest handdukar:)
    Ha en bra måndag
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Vilka godsaker du bjuder på. Och vackert dukat. Gillar handdukarna! Du får ta patent på dom!
    Men det låter lite invecklat med logistiken där... den som organiserar, har den nåt dataprogram till hjälp?
    Låter väldans trevligt annars med cykelfest... undrar om det skulle gå lika bra med flakmoped? Har ännu inte hittat cykeln med stort C, även om jag varit på studiebesök i Köpenhamn och glott och dräglat över cyklar i alla de former, designer o färger... men det blir väl som det brukar... jag hittar nåt på Jula eller på Blocket... och så blir det ändå inget cyklande av... men man kan ju drömma...
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  4. Jag ska vara ärlig men jag har aldrig hört talas om cykelfest tidigrare. Men det verkar ju jättetrevligt. :0)

    Kram Linda

    SvaraRadera
  5. God morgon!
    Vilken kul grej! Låter som ett väldigt bra sätt att lära känna dom man inte umgås med, lite mera!
    Har aldrig hört talas om detta tidigare, men tycker att det var en jättekul grej!
    Jag kan förstå värdinnorna, så mysigt att få någonting som du själv har skapat!!
    Önskar dej en fortsatt ljuvlig dag! Kram Annika

    SvaraRadera
  6. Hos oss heter det matstafetten. jag skulle ha varit med i våras men fick förhinder, det verkar himla roligt och trevligt tycker jag!
    vad fint du har dukat, det ser så gott ut och idén med handdukarna va ju superbra!
    Ha en toppenfin måndag!
    kram viktoria

    SvaraRadera
  7. Det låter jätteroligt. Jag har hört talas om det tidigare men aldrig varit på någon själv. Kram.

    SvaraRadera
  8. Mums så gott, och så himla trevligt :) Härligt initiativ!

    Ha en finfin måndag <3 Jennie

    SvaraRadera
  9. Nej jag har aldrig ens hört talas om det. Tycker det låter kul och som ett smart sätt att lära känna nya människor i sitt område.
    Din entrerätt ser underbar ut och det lät gott också. Krustader var otroligt länge sedan.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  10. Jo cykelfest har jag hört talas om , låter riktigt roligt!! Kanske något man ska ha ögon och öron för nästa år... eller rentav bjuda in sig själv någonstans hihi
    Så fint med handdukarna, tror jag säkert var uppskattat!

    Kramar Sandra

    SvaraRadera
  11. Oj vilken häftig ide :) Den skulle man ju ta efter.

    Snygga handdukar

    Kram Razzy

    SvaraRadera
  12. Nej, har aldrig varit på en cykelfest och inte hört talas om någon innan heller. . .
    Verkar vara en kul grej :-)
    Kram N

    SvaraRadera
  13. Haha, har samma slags inlägg idag! Vad kul att vi båda var på cykelfest samma dag (fast inte på samma)! Det här är vår andra av tre här hos oss, 100 pers var vi på denna och hade grymt kul!
    KRAM! Judita

    SvaraRadera
  14. Vi har också cykelfest varje år i juni, alltid så himla kul. Gud vad glad jag skulle bli att få en sådan handduk som värdinnegåva, förstår att du blir poppis.
    Kram Helena

    SvaraRadera
  15. Vilken toppensnygg och passande dukning. Du är en underbar värdinna du, tror jag i alla fall, det ser så ut. Vet ju att du är trevlig som bara den. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  16. Aldrig hört talas om cykelfest, verkar inte ha nått sthlm :) Däremot ser maten gudomligt ut!

    SvaraRadera
  17. Cykelfest är verkligen superroligt. Vilka fina kökshanddukar du gjort förstår att de som fick dem blev glada. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  18. Aaaa det låter jätte trevligt. Kram Anette

    SvaraRadera
  19. Så trevligt det låter, och ni hade väl även fint cykelväder. Er förrätt såg supergod ut och vilka fina värdinnepresenter. Det förstår jag att det var uppskattat. kram Victoria

    SvaraRadera
  20. Vilken kul grej!! Så trevligt och gott det ser ut och så fina handdukar!! Du är så duktig och omtänksam.

    kram lisa

    SvaraRadera
  21. Nej jag har aldrig varit på cykelfest! Kan tänka mig att det är ett bra sätt att lära känna folk på!

    Underbar gåbortspresent, dina kökshanddukar!

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  22. Vilket kul och annorlunda sätt att bjuda in gäster på :)
    Jag hade aldrig hört talas om det tidigare!

    Önskar dig en fortsatt fin vecka!
    Kram Marie

    SvaraRadera
  23. Nej, det har jag inte och har inte hört talas om det heller. Rolig idé! Spännande att se vem man får besök av och vart man hamnar.

    Ha en toppen kväll!
    Kram Kia

    SvaraRadera
  24. Ahaaa! Där ser jag tapeten igen bakom matbordet!
    Varifrån kommer den??

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...