måndag 23 september 2013

Bästa sättet att vila på - höstluften i Dalarna ;)

I helgen var vi i Dalarna på besök.


En helg lika avslappnad som denna ekan...

Det hade varit planerat sedan länge att åka till Dalarna denna helgen, så det kändes inte kul att få ställa in p g a krassligheter... Vila kan man ju göra i vilken soffa som helst ;) 
(Dessutom är det ju bara ca två timmar bilresa)

Det blev nog den lugnaste Dalarna-visiten ever... ;) :) Ljuvligt väder som lockade ut mig en stund att fånga de vackra höstfärgerna! 

Jag älskar hösten. Jag och Mannen i mitt liv satt i solen nere vid sjön en stund och drack kaffe, pratandes om livet och hösten. (Nejdå, inte alls så djupt som det kanske låter ;


Vi var rätt överens om att hösten har något slags lugn med sig... det går inte lika fort, som sommartempot... 


Naturen går i dvala... Kanske även vi, en smula? Det är liksom okej att sätta sig i soffan redan kl 19 på kvällarna. Tända lite ljus, se på tv, läsa eller vad man nu vill göra...


Minstingen och vovven lekte vid vattenbrynet. Ingen av de speciellt badsugen... ;)


Vi pratade lite om framtiden, när vi satt där i solen... Om vi någon gång skulle känna den där känslan av att vilja flytta tillbaka? Som vi känner nu, så vill vi inte det. Varken nu, eller i framtiden. Men vem vet, det kanske kommer med åldern? ;) Jag kan känna ibland att jag kanske skulle vilja ha ett eget sommarställe "på riktigt" att vara på. Mannen i mitt liv kände inte alls så... Han trodde att vi då skulle bli sittandes där själva och det skulle inte bli samma sak... Kanske har han rätt? ;) Vi var i alla fall överens om att det är väldigt vackert i våra hemtrakter! Och vi var rätt överens om att "hemma" för oss är ju hemma i vårt hus, men att "hemma" i hjärtat någonstans kommer vi alltid att ha Dalarna, eller Ludvika som det faktiskt handlar om i vårt fall.

Jag passade på att testa nya kamera-objektivet. Tog några foton från stugan över sjön, in mot stan...
Vilken skillnad mot standard-objektivet... Nu kunde man ju se industrin på fotot ;) Den stora industrin, vad gjorde bygden utan den?  Vackert ligger den, vid sjön... Ser ut som att det bara är skog och sjö precis runtom... men industrin ligger inne i samhället, faktiskt ;) 

De ganska så nybyggda villorna rakt över sjön, som vi tagit båten någon gång för att åka och kika på... de kunde man också se på bilderna nu ;) (Naturligtvis så skulle jag ju ha knäppt samma bilder med standard-objektivet för att visa er skillnaden...) Man ser de inte med blotta ögat på plats. Man kan urskilja att det är något vitt mellan träden, men inte så här som på bilden.


Månen bjöd på en magisk stund i lördags kväll!  Så otroligt vacker där den lyser över sjön! Kameran fick jobba. Både jag och döttrarna ville föreviga ;)   

Det blev en helg med total vila, uppassade med både mat och fika. Fina stunder med nära och kära. Kunde inte ha det bättre! Hoppas ni också hade en fin helg!


Maria 

24 kommentarer:

  1. Underbara bilder Maria, faktiskt ska det bli lite skönt att gå i dvala :) kram Diana

    SvaraRadera
  2. Härligt med höst och lugnare tempo, själv är jag hemma idag trött, förkyld och hängig. Har haft för högt tempo alldeles för länge känns det som.
    Vilken fin höst sovrumd inspiration du visade i förra inlägget.
    Kram/
    Berit

    SvaraRadera
  3. Härliga bilder.
    Jag laddar inför en jobbar kväll men tyvärr har jag väldigt ont i min nacke så jag hoppas att det inte blir huvudvärk av det idag med.
    På torsdag ska jag hem till Katrineholm och vara där fram till söndag och passa på att träffa mina vänner, min sambo ska iväg på rallytävling i smålands trakterna så jag ville inte tillbringa en hel helg ensam i huset.
    Ha en bra dag
    Kram Linda

    SvaraRadera
  4. Men vilka fantastiska bilder. Jaa Dalarna är väldigt vackert. Men man kanske njuter mer när man bara åker dit ibland. Man brukar ju säga att man är hammablind och då kanske man inte skulle njuta lika mycket som ni gör nu. Ta tillvara på tiden ni är där och njut så mycket ni kan. Vad är det för objektiv du köpt?
    Kram Helena

    SvaraRadera
  5. Vilka underbara bilder du visar, Dalarna är så vackert och ligger ju inte så långt ifrån där jag bor! jag gillar också hösten och det är som du skriver att allt blir lite lugnare då och det är skönt!
    Ha en fin dag!
    kram viktoria

    SvaraRadera
  6. Dalarna är så fint, älskar att bo här nära tll natur och stillhet. Vad fina bilder. Ha en fin ny vecka . Kram Mimmi

    SvaraRadera
  7. Så skönt att få en helg där man Riktigt kopplar av och bara njuter..
    Kan förstå att det känns som hemma i Dalarna...
    Hösten är avkopplande, skönt med en sådan tid också

    Kram Sandra

    SvaraRadera
  8. Så mysigt det ser ut. Låter som ett klokt beslut att åka "bara" två timmar för att ligga på en annan soffa för att vila. Ibalnd kan ju bara miljöombytet göra att man frisknar till. Hoppas det blev så för dig. Jag tror att jag nästan skulle behöva en "Dalarna retreat" efter min förra vecka som "utklädningsorganisatör"! Men jag får nöja mig med lov och slöa dagar på hemmaplan.
    Kram vännen!
    Anette

    SvaraRadera
  9. Låter som en lugn och avkopplade helg med hösten som ett härligt inslag i lugnet :)
    Fina bilder!

    Önskar dig en fin höstvecka!
    Kram Marie

    SvaraRadera
  10. Låter som ni fick en lugn och skön helg!
    Ha en toppen vecka!
    Kram Kia

    SvaraRadera
  11. Underbara bilder som du bjuder på. Vackert!

    Kram Linda

    SvaraRadera
  12. Vilken underbar helg ni haft! Underbara bilder...och så mysigt att kunna åka till Dalarna när ni vill!
    Är nog så...att man rotar sig där man skaffar familjen..och där barnen växer upp!
    Önskar dej en mysig kväll!!
    Kram Annika

    SvaraRadera
  13. Vilken underbar helg! Underbara bilder!
    Kram
    Anneli

    SvaraRadera
  14. Vilka vackra bilder. Känner hösten inpå knuten. . .

    Vi har haft supermysiga dagar i Frankrike.

    Tillbaka till vardagen ;-)

    Kram N

    SvaraRadera
  15. Det där låter som en underbar helg! Lugn och ro som lite omväxling! Jag har ju varit i Paris så jag ska inte klaga, har också haft en mysig långhelg.

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  16. Ja visst är hösten härlig......accepterat att mysa och det gillas. Kram Anette

    SvaraRadera
  17. Så fina höstbilder du fotat. Kan känna lugnet. Samma känsla infinner sig när jag kommer till landet i Heestrand:)
    Det är lugnare på hösten, men jag blir så inredningstokig då:)
    Ha det gott
    Kram Maria

    SvaraRadera
  18. Fina bilder och vad skönt att du kunnat vila ordentligt trots resan. Ibland vilar man bättre någon annanstans där inte vardagens stress eller arbeten finns nära och tillgängligt. Man kan inte göra så mycket annat än just vila. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  19. Åh ¨så härligt det låter! Känner nästan ett inre lugn bara av att se bilderna... Det är bra vackert uppåt i landet!
    Kramis Kate

    SvaraRadera
  20. Hallå där!
    å vilken underbar helg ni haft... trots krasslighet.
    Underbara bilder. Ett teleobjektiv står på min önskelista också och vad mysigt det låter att sitta o prata om livet..;)
    Vilken fin moodboard du gjort. Jag är också såå sugen på att ändra om i sovrummet.
    Ha en fin tisdag!
    kram Katarina

    SvaraRadera
  21. Vilken härlig helg ni har haft, skönt att komma bort lite ibland.
    Underbara bilder.
    Kram Pia

    SvaraRadera
  22. Härlig tripp!! Å vad roligt med nytt objektiv. Det vill jag oxå ha!!

    SvaraRadera
  23. Härliga och superfina bilder, Karin

    SvaraRadera
  24. Vilka fantastiska bilder.
    Det låter som om du haft en härlig helg.
    Kram

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...