måndag 16 september 2013

Helgens tankar om mat och bak...

Igår var vi en sväng in till ikea...


... och köpte oss en ny snygg stekpanna. I gjutjärn denna gång! Är så trött på teflon-pannor som inte håller... Spelar ingen roll om jag lägger ner 100 kr, eller 700 kr... håller inte länge i alla fall innan det bränner fast i mitten ;) (Kanske är så när ett gäng ungdomar använder dem också...? ;) En ny snygg matchande stekspade fick också följa med hem.

Blev med ens så himla inspirerad att laga lite nya rätter... Satte mig ned en stund och bläddrade igenom en av mina nya kok-böcker. Mycket gott som jag vill laga i höst! Duka fint, korka upp ett gott vin, tända ljus och mysa till det... Åh, nu längtar jag allt lite till hösten... den riktiga hösten med lite kyla, regn och rusk... (Kanske har den kommit nu? Idag verkar det blåsigt och grått...)


Faktiskt, hör och häpna... jag fick allt lite lust att baka också! Kan man få annat, när man i lördags fyndade en söt liten bok om franska smörkex, med tillhörande kakstämpel? Ca 25kr :)Kanske något för en tisdagsfika? ;)


Gillar ni att laga nya maträtter? Testa nya bakverk?


Maria


14 kommentarer:

  1. Oj, ja det vet du ;) härliga bilder kram Diana

    SvaraRadera
  2. God morgon!
    Ja idag är det verkligen höst! Blåsigt, grått och regn! Men vad gör det, man kan ju mysa inne..baka tex...eller umgås med goda vänner...fniss
    Håller med om stekpannor! Jag har en gammal gjutjärnspanna som jag ofta använder...tycker det blir mycket bättre att steka i den!
    Önskar dej en mysig dag! Kram Annika

    SvaraRadera
  3. Jag är tacksam för att min kärlek är duktig i köket. Känner mig riktigt bortskämd.
    Men jag fixar gärna till en god efterrätt vid speciella tillfällen. Den där vardagsmaten tycker jag är trist.
    Skulle behöva inspiration med enkla nyttiga rätter.
    Kram N

    SvaraRadera
  4. Gillar inte heller teflon, nej mycket bättre med gjutjärn! Jag gillar att testa nya maträtter och baka, så kul...och gott! :)
    Här har vi spöregn och riktigt höstrusk idag!
    Kram viktoria

    SvaraRadera
  5. Visst börjar man känna att det nu kan få bli höst på riktigt, men det är ju samtidigt skönt med dessa varma dagar.
    Här har jag ledig dag och mina föräldrar ska komma på besök har inte träffat dem på en månad, så skrev att jag saknar er och vill träffa era, så ja då blev det bestämt att idag kommer de.
    Ha en bra dag
    Kram Linda

    SvaraRadera
  6. Kan bara säga att här är fullt höstrusk med blåst, regn och ikringflygande altanattiraljer... perfekt dag för soffhäng alltså (ännu en gång)
    baka? laga mat? mja, det blir mest sån där smal-mat och mycket grönt så... ibland blir det lite trist. Saknar cup-cakes-tiden lite och pannkakstravarna.... Men jag fick smörgåstårta i lördags så jag ska inte gnälla...
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  7. Njä, höst med sol och färgglada träd gillar jag :) Kylan och rusket är här, och förkylningar!, och det gillar jag inte riktigt... brr...

    Jag är dålig på att testa nya maträtter. Fast jag hoppas på bättring nu när vi beställde Per Morbergs kokbok som jultidning ;) Avskydde honom innan, han svettades och petade i maten, men allt såg så fruktansvärt gott ut när det va färdigt att han istället blev en favorit :)

    Ha en bra start på veckan!
    Kram Kram

    SvaraRadera
  8. Men vilken fin stekpanna! Gillar gjutjärn. Njae, jag tycker inte det är så kul att laga mat, men sambon gör det:)
    Här var det riktigt skitväder på förmiddagen, men nu har det klarnat upp.
    Ha en fin kväll
    Kram Maria

    SvaraRadera
  9. Älskar att både laga mat o baka o är ständigt på jakt efter nya spännande recept. Blir tokig på teflonpannor, köpte en gjutjärn för ett tag sen o den är bra mycket bättre. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  10. Vilken snygg stekpanna! Den där vita stekpannan, som både din o min man fick i jobbjulklapp, är vi sååå besvikna på. Blivit jätteful i mitten och allt bränner fast. Dåligt!
    Jag gillar verkligen att testa nya maträtter och bakverk! Superkul! :) Hoppas du lägger ut recept här, om du ramlar över nåt bra!
    Kram kram

    SvaraRadera
  11. Jag håller med. Kvalitén på teflonpannorna är urdåliga. Fast vi har valt lite dyrare och de har hållit lite bättre. Kram Nilla

    SvaraRadera
  12. Hej Maria!
    ursäkta min frånvaro men nu ska jag läsa ifatt mig lite hos dig:) Håller med dig fullständigt ang stekpannor, visst är gjutjärn det bästa tycker jag, så härligt när det kommer lite inspiration att baka då:) får vi se om det blir något idag då.
    Kram Jennie

    SvaraRadera
  13. Hej Maria!
    ursäkta min frånvaro men nu ska jag läsa ifatt mig lite hos dig:) Håller med dig fullständigt ang stekpannor, visst är gjutjärn det bästa tycker jag, så härligt när det kommer lite inspiration att baka då:) får vi se om det blir något idag då.
    Kram Jennie

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...