söndag 29 november 2015

Avkopplande och julinspirerande helg!

Vilken mysig helg det blev...

Jag och Mannen i mitt liv hade ju bokat in en hel helg i Stockholm för att äta julbord och kanske få lite julkänsla också? 

Jag hade tagit semester på fredagen och startade med frukost i en adventspyntad soffa. Sedan tog jag en skön stund med egentid i badrummet, schampo, inpackning, nagelfix... Hann med en kopp te i uterummet tillsammans med en av döttrarna också innan...


Innan jag hoppade på tåget till Stockholm för att möta upp Mannen i mitt liv som tagit bilen några timmar tidigare för jobbmöten där. Jag hade tagit med mig kaffe och en bok och fick en skön stunds avkoppling en knapp halvtimme tills tåget rullade in på centralstationen och jag mötte upp Mannen i mitt liv. 


 Vi checkade in på vårt hotell och gick sedan ut på stan för att julinspireras lite. Vi hamnade ju såklart på NK (vad jag gillar den byggnaden och atmosfären där inne!) och tog ett varv inne bland inredningen och möblerna som jag verkligen tokgillar. Newport, Ralph Lauren, Artwood... Vi beundrade det där vackra skåpet, som vi alltid brukar göra när vi är där... Skåpet "THE SKÅP", skåpet med stort S... om ni fattar vad jag menar.  Förälskelsen jag har... 
Nåja, vi satte oss i Vinbaren och njöt ett varsitt glas rött och diskuterade en del grejer, bland annat mycket inredning faktiskt... Saker vi vill ändra på hemma och så där... Det där glaset vin blev två och vi fortsatte planera hus och hem och pratade om annat också för den delen. Hela tiden njöt vi av varandras sällskap och den sköna stämningen i det vackra varuhuset. Avkoppling!

Sedan traskade vi tillbaka till hotellet och gjorde oss i ordning för lite mat. Vi tog en hamburgare på Saddle & Sabre, en riktigt cool och skön "köttrestaurang" som jag fått tips av här på bloggen (Tack snälla Lena för det fina tipset!) och det kan nog vara den godaste burgaren jag ätit!? Supergott och fräscht! 

På lördagen bytte vi hotell och meningen var att vi skulle ta en promenad med julkänsla längs Strandvägen... Jodå, det blev en promenad längs Strandvägen... men inte som jag sett den framför mig. Jag hade tänkt att vi skulle njuta av lite julpynt och kanske lite gnistrande frost...  Det blåste och regnade småspik, ett av våra paraplyn blåste sönder och hamnade i en soptunna, där det redan stack upp ett paraply, förmodligen av samma anledning... Vi avbröt vår runda och vände innan vi var framme vid Djurgårdsbron, slank in på ett litet italienskt ställe på kajen och tog varsitt glas vitt och "tinade upp" oss lite, lät håret torka lite, typ... 

Nej, det var bättre att hålla sig i de sköna galleriorna istället. Det blev lite shopping till Mannen i mitt liv och ja, vi köpte faktiskt en fin sak till oss tillsammans också. En sak som kommer att levereras i slutet av veckan hem till oss. En julklapp till oss själva... (Vad det är visar jag när det är klart) Vi gick sedan till Sturegallerian och firade köpet med ett glas champagne...  Och även om vädret inte bjöd på julkänsla, så var det desto julmysigare både i Sturegallerian, Mood och så klart på NK.

På Rökeriet ute på Fjäderholmarna, där vi åt julbord på lördagskvällen, där var det också julkänsla! Mycket! Julpyntat och julmusik. 

Och så klart god fin julmat. Massor... alldeles för mycket... Vi åt där första gången förra året och då var det inte mycket folk där, men nu var det väldigt mycket. Fullt ös. 

 Mycket mätta och belåtna tog vi båten tillbaka senare på kvällen och efter andra hotellfrukosten i rad, så tog vi miljöbilen och rullade hemåt på förmiddagen. Det är så himla mysigt att göra sådana här små tripper till huvudstaden och det var mysigt att ha två nätter istället för en. Vi sade att det får bli en tradition att ta en två-nätters före jul, för att tanka julinspiration. Och Mannen i mitt liv har verkligen varit "duktig" och gått med mig i inredningsbutikerna ;)

Och nu är det Söndagkväll och jag är tillbaka i det där adventspiffade vardagsrummet och funderar på om jag ska ta en kopp glögg kanske? Det är ju faktiskt 1:a advent! 



Maria

7 kommentarer:

  1. Vilken underbar helg ni ser ut att ha haft trotts vädret som inte har varit det roligaste denna helgen. Hoppas söndagskvällen blir lika lugn och skön. Kram Eva

    SvaraRadera
  2. Vilken underbar helg ni haft, vi skulle varit med:) NK är så mysigt i juletid, jag hoppas vi kan åka till stan nästa helg, denna har varit fylld av Williams fotbollsmatcher. Så härlig stämning där ni åt julbord.
    Hoppas du har det skönt där i soffan med en kopp glögg. Här är det lite vin i glasen:)
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Himmel vilken urmysig helg!!!
    Verkligen kvalitetstid <3
    Å en av de där hundarna på sängen har min dotter, fick den av svärmors man för ett antal år sedan och Lilja sa med överallt vi ska :)
    Ha en fin kväll nu!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  4. Vilken mysig helg! Härligt att få vara på tu man hand. //Sofia

    SvaraRadera
  5. Härlig avkoppling, men jag tycker att det alltid blåser och regnar i huvudstaden... Låter som en bra idé att göra den helgen till en tradition :)
    1:a adventskram till Dig från Kate

    SvaraRadera
  6. Skönt med avkoppling. Jag har kopplat av i soffan tror jag.. nu är det redan måndag igen. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  7. Åh vad roligt att du gillade stället. Det är ju rätt kul på sitt sätt. Och det känns som kvalitetshamburgare. Tack för länkningen!

    Vad mysigt ni verkar ha haft det. Det är så härligt att bara strosa runt så där och slå sig ner med fika eller vin emellanåt. Och NK ja. Också min favvo. Tokgillar atmosfären där!

    Kram Lena

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...