torsdag 12 november 2015

Home sweet home - Att vara trygg i sitt eget hem


Home sweet home… visst är det väl så!?


Jag är verkligen en riktig ”hemmamänniska” (även om man inte kan tro det ibland på grund av alla våra hotellnätter och små utflykter ;)  och trivs verkligen jättebra hemma.
För mig är det viktigt att trivas hemma, att ha ordning och reda runt mig. Att välja färger och annat som ger mig ett inre lugn, då jag stundtals har ett ganska stressigt jobb som tar mycket av energin. Då är det viktigt att kunna ladda om.

Viktigt är ju också att känna sig trygg i sitt hem! Speciellt när Mannen i mitt liv är bortrest med jobb t ex och jag måste sova själv (om man nu kan räknas som själv med tre vuxna barn och två hundar och en kanin i huset? ;) så är det viktigt att få känna sig trygg. 
Jag har ju varit med om i min ungdom att en främmande människa tagit sig in genom balkongvägen och stod i mitt sovrum när jag vaknade…  Ingen trevlig upplevelse alls, som gjort att jag faktiskt är väldigt mörkrädd… De första åren efter detta sov jag aldrig ensam, utan sov hos mina föräldrar när Mannen i mitt liv var borta över natten. Men med tiden så måste man ju lära sig att övervinna sina rädslor eller åtminstone lära sig leva med dem.

Det är väldigt skönt att det finns hjälpmedel så som stor vakthund och även att man kan skydda sig med hjälp av larm. Dekaler om larm, skällande vovve och OM någon ändå tar sig in så tror jag de vänder rätt snabbt när larmet går!  Just larm är ju ett rätt enkelt sätt att skydda sig och sin familj. Finns ju i olika utformningar utifrån vilka behov man har.  Ett ganska enkelt sätt att göra vad man kan mot objudna gäster ;)

Är ni mörkrädda?


Maria


10 kommentarer:

  1. Vilken fin lykta.

    Ha en toppen torsdag.
    Kram Kamilla

    SvaraRadera
  2. Jo, lite mörkrädd är jag allt... både ute och inne! Hos oss fick grannen ett besök i veckan, en "förmiddag"... Sonen var hemma och var sjuk, vaknade av att någon gick runt deras hus och tittade in genom fönstren, sen fortsatte han till nästa hus.. "Någon" var iklädd endast t-shirt och det var iskallt ute, så man undrar vad han var påtänd av...Polis med hundpatruller kom men "någon" fångades aldrig in...
    Lika hemmakär är jag, trots att jag till och med arbetar hemma..
    Ha det gott, vännen! Onsdagskram från Kate
    PS. Jag gissar på det sista tygprovet, den mörkaste...

    SvaraRadera
  3. Är också en hemma människa... Men visst är det kul att åka iväg ibland.. :) Kram

    SvaraRadera
  4. Fy vilken upplevelse! Förstår att det satte sina spår. Jag är inte det minsta mörkrädd.

    Kram Lena

    SvaraRadera
  5. Superfin lycka! Förstår att du trivs hemma, så fint som ni har det!

    Bra med larm det har vi också!

    Kram Malin

    SvaraRadera
  6. jo du den upplevelsen var jag med om för inte allt för länge sedan när en tjuv stod i vår hall på natten. Inte kul! Men i sovrummet- fy sjutton än värre! Mysigt har ni hos er, förstår du trivs där! Kram Pernilla

    SvaraRadera
  7. Nej jag är inte ett dugg mörkrädd. jag är nog lite väl naiv och kan sova med olåst dörr ensam. Gillar din fina lykta. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  8. Vilken otäck händelse!
    Jag är ganska mörkrädd men känner mig trygg hemma. Det är viktigt. Kram.

    SvaraRadera
  9. Nä, inte direkt. Men visst kan fantasin sätta igång när man ute och går med hunden i mörkret och hör något ljud.
    Vi har ju en del älg och annat här. Fast jag sover inte lika bra när mannen är borta.

    Kram Kia

    SvaraRadera
  10. Ååå så otäck händelse ! Jag är ganska mörkrädd ute pga att det händer otäcka saker så ofta ute .Hemma känner jag mej trygg.Ja det är viktigt .Kram Rita

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...