tisdag 24 november 2015

Money, money, money.... På kort eller som kontanter?

Det där med pengar när man reser utomlands...


Hur gör ni när ni är ute och reser?  Har ni med er pengar i resmålets valuta? Växlar ni i så fall på bank eller annat växlingskontor här hemma? Växlar ni på flygplatsen? Innan ni åker, eller när ni kommer fram?  Många frågor blev det på en gång...;)

Jag bara undrar lite hur ni andra gör... Själva har vi gjort lite olika, faktiskt.  När vi rest med all-inclusive så har vi inte haft kontanter med alls, utan tagit ut en liten summa på plats på resmålet. Alternativt betalat med kort. Bägge gångerna som vi varit till NewYork så har vi tagit ut lite pengar på flygplatsen, så vi haft till taxin, typ.  Där har vi också både använt kort och kontanter.  Fungerat bra med kort på de allra flesta ställen.  Fast jag har fått uppfattningen att USA är kontanternas land ;)

När vi var till Nice tidigare i höst,  så växlade vi inte en krona innan vi åkte  (för vi tänkte att i Europa tar alla kort...;) och det fick vi bittert erfara när taxin från flygplatsen till hotellet skulle betalas... Taxichauffören tog inte kort och inte pratade han just någon engelska heller... ;) 
Mannen i mitt liv traskade snabbt iväg för att leta upp en uttagsautomat, så det hela löste sig utan problem, men det kändes inte jättekul att stå där och vänta och känna sig som en fånig och dum turist...  (Att vi sedan tänkte lite fel och tog ut lite väl mycket pengar, är en annan historia ;)

Jag lärde mig då att det nog alltid är bäst att ha lite slantar med sig i plånboken.
Döttrarna som ska åka till London snart ska ha lite kontanter med sig för säkerhets skull och jag funderar på om vi ska växla på banken, något av de större växlingskontoren, eller om vi ska växla online  som också är ett alternativ... Bara att klicka i vilken valuta och hur mycket man vill ha, på nätet, och betala direkt. Sen hämtar man pengarna hos postombudet...

 Ja, man kanske ska testa den varianten?


Maria


9 kommentarer:

  1. Vi tog med kort och pengar när vi åkte till Italien sist! :)

    SvaraRadera
  2. Vi reser inte så mycket utomlands men när så har vi nog växlat lite här hemma och använt kort. Ia är en god vän som jag känt länge. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  3. Hej Maria! Jag brukar ta med mig en del pengar i landets valuta sen tar jag ut på bankomat vid behov, i tex stora varuhus betalar jag även med kort och det har fungerat bra. När jag i höstas åkte till Makedonien var vi tvungna att växla på flygplatsen i Makedonien för deras valuta fanns inte här i Sverige. Och i de flesta länder är det bra att ha en start för de flesta taxibilar tar inte kort.
    Ett restips åkt till Makedoniens huvudstad Skopje, helt fantastisktoch helt underbara människor och ännu ett ovanligt resmål. Kram på re...Monica

    SvaraRadera
  4. Vi hade med oss mycket kontanter när vi åkte till Rhodos i somras men då fick vi besked om att det inte funkade med kort och att bankomaterna var stängda.
    Hoppas det känns bättre för dig, förstår att det varit en jobbig tid. Tårarna trillade nerför mina kinder när jag läste om er vovve. Kram kram

    SvaraRadera
  5. När vi har åkt på all-inclusive så ha vi haft med oss lite pengar... just för att lätt betala när man går på marknader!
    I storstäder tar jag kortet och när vi var i NY så hade vi också med oss lite pengar just för att där ska man ju ge dricks tll allt och alla...
    Jag brukar gå till Forex och växla!
    Vad roligt med hemligheten, grattis <3
    kram Sandra

    SvaraRadera
  6. Vi brukar ha både lösa pengar och använda kortet....jag vill gärna ha kontanter också. Kram Anette

    SvaraRadera
  7. Jag vet inte, det har nog varit lite olika.
    Men sist växla vi nog lite på flygplatsen innan vi åkte och sen använt kort in de flesta fall. Vid behov tagit ut i automat.
    Ja, lite av varje! :)

    Vad mysigt med hotellhelg. Man behöver lite egentid då och då. Mannen hade egentid med M på Strömsholm i helgen. Vi hade helgjour och då åkte han och Smilla dit. Jag var hemma med de andra tjejerna. Mysigt för M att ha pappa för sig själv en helg.

    Ha det toppen!
    Kram Kia

    SvaraRadera
  8. Vi brukar alltid växla till oss ett par tusen i kontanter. Särskilt när vi ska till USA eftersom det känns mycket mera gångbart med kontanter där. Bara dricksen kors och tvärs kräver ju en del kontanter. Brukar växla på Forex, men jag har aldrig gjort nån jämförelse kring vilket som är billigast. Forex, banken, automat på plats eller betala med kort på plats. Det varierar säkert.

    Kram Lena

    SvaraRadera
  9. Vi kör med en del kontanter, beroende på vart man ska men det är alltid bra att ha som back-up, just det där med taxis osv. Sen kan man ju även fundera om man vill betala med kort på vissa ställen.... I USA ligger de efter med kortkontroll och chip - så man får ha kollen. Men allt beror ju lite på vart man ska och hur långe man är borta. Och så viktigt att cash och kort på separata ställen. Vi brukar alltid växla på Forex, har vi flygit från Skavsta tar vi det där. kram!

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...