måndag 8 juli 2013

En gång Dalkulla....

 En gång dalkulla...

...alltid dalkulla...

Jo men visst... så är det nog! Jag har aldrig tänkt att det skulle vara något speciellt med att vara från Dalarna? Aldrig tänkt att Dalarna skulle vara något ställe som intresserade turister, ens? Jo, så klart jag vet att vi har Carl Larsson, Zorn, Dan Andersson... ja, och Gunde Svan och Björn Skifs med för den delen, är ju från Dalarna. Och så jag... ;) 
För mig har Dalarna fått en helt annan betydelse sedan jag flyttade därifrån. Eller rättare sagt först nu de senaste åren. När jag flyttade därifrån, så tyckte jag det var skönt att komma närmre huvudstaden och dess utbud. Aldrig att jag skulle flytta tillbaka till Dalarna!
Jag kan nog med ganska stor säkerhet fortfarande påstå att jag inte kommer att flytta tillbaka, men nuförtiden uppskattar jag att komma dit, mer än jag gjort tidigare. Kanske har jag mognat och landat i min relation till Dalarna ;) 



I alla fall så har jag på senare år fattat tycke för Dala-hästar. (Men helst inte röda...;) Förra året när vi besökte Nusnäs, köpte jag två stycken och så har jag köpt egna berlocker i form av dalahästar, till min smycketillverkning. Och nu när vi var i Dalarna så var jag bara tvungen att köpa ett "Lilla Lisa-smycke" (på turistbyrån ;).  



Det går även att beställas HÄR om någon blev intresserad. Visst är det fint! :) 


Maria

20 kommentarer:

  1. Det är jätte fint och dalahästar är fina. Kan hålla med dig att de är roligare nu när de finns i andra färger.Kram Anette

    SvaraRadera
  2. Jag tyckte de där berlockerna var charmiga och väldigt fina. kan absolut tänka mig att beställa något sådant någon gång
    Ha en bra kväll
    Kram Linda

    SvaraRadera
  3. Dalarna är ju såå fint!! Har firat midsommar i Leksand 1 år och det var helt klart finaste midsommarfirandet jag varit på! Dalahästarna är så fina och kul nu när det finns i lite olika färger!

    kram fredrika

    SvaraRadera
  4. Det är väl så att man får en annan relation till platsen när man inte är där jämt. Den vita hästen var himla fin. Jag har en svart hemma.
    Ha en toppen vecka!
    Kram Kia

    SvaraRadera
  5. Den dalahästen var jättefin. Gillar inte heller de röda. Har du sett de här dalahästarna i alla dess former?
    http://www.annaviktoria.se/products/dalahorse/
    Kanske finns något för dig. :)

    Kram Linda

    SvaraRadera
  6. Jättefint smycke du köpt Maria! Jag tror du har helt rätt för det är som att läsa om mig själv. Jag flyttade ju också och tyckte det var helt ok och kul och allt sådant (ser du nu börjar svamlet!). Men det är först nu när jag bott borta i några år (10 år) som jag börjar uppskatta Sverige och allt svenskt (ja nästan allt). Man är nog mer svensk utomlands än i Sverige skulle jag tro, ja iallafall gäller det mig. Jag säger bara Svenska skolan, midsommar mitt i vintern, kollar allsång på Skansen via svt Play och låter barnen se så mycket svensk barntv det bara går, svenska flaggor och kanelbullens dag och allt annat som jag nu inte kommer på. Det är precis som dina Dalahästar de bildar en länk till därifrån man en gång kom. Och även om jag nu inte är från Dalarna så skulle jag nästan vilja ha ett sådant där halsband också. Får kanske bli nästa gång i Nusnäs?
    Varma kramar till dig min vän!
    Anette

    SvaraRadera
  7. Åh men dalarna är ju underbart! Tänk så ofta jag varit där och tävlat på längdskidor! Lilla lisa design har ju så fina smycken, jag hittade dom oxå för något år sedan.
    Ha en fin dag.
    Kram Jennie

    SvaraRadera
  8. Tror som du skriver att man mognar och sedan har det nog med åldern att göra! Iaf i mitt fall. Har aldrig varit ngn älskare av Bohuskusten, men ju äldre jag blir...så inser jag ju att det är ngt speciellt!
    Sen skull jag aldrig komma på tanken att bosätta mej i Hunnebostrand..men åka dit ibland...javisst!
    Så fin dalahäst och även gulligt smycke! Färgerna på hästen passar också mej..helt perfekt!
    Ha nu en fortsatt mysig tisdag...fika ikv och bara ha det gott!!
    Kram Annika

    SvaraRadera
  9. Jättefint! Jag gillar verkligen det smycket..Jag gillar verkligen Dalarna med. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  10. Hej hej!
    Vilket fint smycke!
    Men duu så fina bilder du visar från Dalarna och jag kan tänka mig att det känns skönt att "komma hem"... Kan inte tänka mig hur det skule vara att bo så långt från mamma o pappa..
    Vad myyyysigt att korka upp bubbel å krypa ner i bubblet och JAAAA jag gillar också bubblor...precis som du tycker jag det känns lite lyxigt också..;)
    Så fint det blev med det runda brickbordet och huset är såååååååååååååå fint! Det kommer ju bli en underbar vinterträdgård där..;)
    Kraaaaaaaam katarina

    SvaraRadera
  11. Jag är så västkust rotad att jag tom har flyttat med min familj till det området jag själv växte upp... Fast med ca 2 km emellan
    Hästarna är ju så fina, fast i annat än rött kanske ;-)
    Njut av din kväll
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  12. Charmigt smycke och fint med vit pålle! :)
    Ja, det är lustigt hur man kan ändra sig... När jag bodde i Knivsta och gick i gymnasiet i Uppsala, sa jag att jag aldrig skulle bo i Uppsala. Några år senare, efter att ha bott i Karlstad, flyttade vi till... Uppsala! :) Och trivdes som bara den!
    Kram kram

    SvaraRadera
  13. Superfint, håller med!
    När man flyttar och ser tillbaka så har man fått ett nytt perspektiv som med all sannolikhet påverkar. . . kramis

    SvaraRadera
  14. I love dalarna!!! Kram från en äkta dalkulla

    SvaraRadera
  15. Vilket jättefint halsband! Verkligen annorlunda men snyggt!
    Kram

    SvaraRadera
  16. Åhhh, vad fint halsband och annorlunda.
    Vad kul att du känner så för Dalarna nu. Bättre sent än aldrig.
    Kram Bodil.

    SvaraRadera
  17. Underbart halsband passar dig perfekt kram Diana

    SvaraRadera
  18. Jättefint!

    Man får ju lite nya perspektiv med tiden!

    Kram jenny

    SvaraRadera
  19. Njä röda klassiska dalahästar är inget för mig heller :P
    Men vita och gråa va mycket finare ;)

    Tar mej en liten bloggpause! Så önskar dej en underbar sommar :))
    Kikar in från mobilen såklart, men det tar en evighet att kommentera med den..

    Många soliga kramar!!

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...