torsdag 25 juli 2013

Att husvagnscampa

Första tanken var att sätta rubriken "Man ska ha husvagn..."


... Ni minns Galenskaparnas gamla hit? Eller var det kanske ingen hit?? ;)


Men så tänkte jag efter och nja... jag vill nog inte ha någon egen husvagn.(camping är nog inte min största grej, liksom ;) Det räcker gott att låna svärföräldrarnas! Och det är vad vi gjort i några dagar... jag, Mannen i mitt liv och de två yngsta döttrarna. 



Vi drog sydväst till Göteborg. Vi har campat med husvagn flera år när barnen var små. Men nu var det hela 14 år sedan sist! Man glömmer ett och annat på 14 år. Kommer mest ihåg det där mysiga... som att bädda ner de nyduschade småbarnen tillsammans i stora bädden, natta dem och sätta sig i förtältet med varsitt glas vin... En 18:åring och en snart 15:åring vill inte bli nedbäddade av sin mor och far direkt... de är snarare uppe längre än sina föräldrar! Hela trippen var lite "impuls planerad" så det gick inte att få mer än två nätter på campingplatsen, vilket resulterade i att vi skulle hinna med så mycket som möjligt på den lilla tiden... Inte så mycket vin-mys under husvagns-markisen med andra ord...;)



Vad man lätt glömmer på 14 år är bland annat hur det var på kvällen när det skulle duschas... Hela campingens kvinnfolk ville tydligen duscha samtidigt... Och inte hade jag i minnet hur blött och smutsigt det kunde vara på golvet och på den lilla sittbänken i det lilla båset där kläderna skulle av och på i samband med dusch... 
Tidigare hade vi förtält som skulle resas, och första gången vi skulle göra det så minns jag att jag och Mannen i mitt liv testade på hemmaplan först... Smart för att slippa bli "osams" om hur pinnar och delar ska sättas ihop ;) :) Det är ett moment där man vet att man har ögonen på sig av andra campare ;) Lika när husvagnen ska backas in på plats. Denna husvagn (ja, svärföräldrarna har precis köpt den, efter att ha varit utan i många år) hade "bara" en markis som man fällde ut. Detta hade vi dock inte "tränat" på innan. Men vi lyckades riktigt bra med den, bara en liiiiten antydan till irritation från Mannens sida när han tyckte att jag gjorde fel ;) :) (Jag tror i själva verket att det var jag som gjorde rätt först ;)



En sak till som kändes orutinerat var ju att vi helt glömt bort att man brukar ha en diskbalja, eller något annat slags korg att bära sin disk i... Det fick bli en plastkasse från någon matvarukedja som fick rycka in... ;) Det var Mannen i mitt liv som fick gå med den "skammen" ;) 
Nu vill jag inte få det att låta som att det gick någon nöd på oss, eller att det var en besvärlig tripp på något vis! Nej, vi har haft det mysigt men intensivt ;) Förväntansfull resa ner med  trevliga stopp på rastplatser med pannkakslunch och mellanmålsfika. Mellantjejen "hånade" mig när jag sa att vi skulle haft en duk att lägga på bordet, för att det skulle se lite trevligare ut... 
"Ja, och så skulle du haft några ljuslyktor, en vas med vita rosor och en Lantliv på bordet..."  Ja, så sa hon... Kan inte låta bli att undra vad hon menade med det???? ;) 



En heldag på Liseberg och ett par turer ut till havet för att bada var huvudmålet med vår lilla tripp! De andra tog en runda på minigolfen också en kväll, men då valde jag att sitta med min bok. Underbart väder har vi haft också! Varmt och soligt! 




Så visst har vi haft det bra men jag tror ändå det räcker med några nätter per sommar för min del! Och då passar det bra att ha turen att kunna låna ;) Medger gärna att det var rätt skönt att komma hem till sitt igår kväll, att kunna vända sig om hur man vill utan att slå huvud eller smalben i något skåp, eller dörröppning... Och då snackar vi varken pytte-husvagn eller speciellt storväxt människa ;) Bara liiite klumpig, kanske?? ;) 


Har ni någon erfarenhet av husvagns-camping? 
Maria

18 kommentarer:

  1. Mellantjejen känner dig väl, klart det blir mysigare med duk! Camping är inte min grej fast jag älskade det som barn. Men som vuxen avskyr jag offentliga duschar och toaletter, då är det jobbigt att campa... Men det låter som ni haft härligt och fått mycket gjort!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Låter som ni hade fina campingdagar. Härliga bilder från den bästa staden:).
    Ha det gott
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Nu blir jag lite orolig....varför kommer jag att berätta om en dag eller två...Underbara bilder bjuder du på o sommarsverige är vansinnigt vackert. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  4. Det är väldigt mysigt med camping på sitt sätt men samtidigt lite bökigt... precis som du skriver med duschen och disk :-) Det låter i alla fall som ni har haft några mysiga dagar... och GBG är aldrig fel :-) Ha det gott!

    SvaraRadera
  5. Ha ha vilken rolig berättelse om er camping, vilket fick mig att minnas tillbaka på hur det var när jag själv campade när stora dottern var liten. Stämde in på pricken. Men jag hade glömt det och mindes bara att det var supermysigt. Men skönt att ni fick bada i havet och gå på Liseberg.
    Kram Helena
    (mår lite bättre men inte riktigt bra än, tack för din omtanke)

    SvaraRadera
  6. Det låter lite bökigt att husvagnscampa..hihi, inget för mig tror jag :)
    Härliga sommarbilder du bjuder på!
    Kram viktoria


    SvaraRadera
  7. Jorå, jag har campat. Hade husvagn när jag var liten och så när M var 2,5 år drog vi ner till Frankrike med husvagn. Det var kul och mysigt! Fick plats längst fram vid stranden. :) Så 12 år sen jag campa med husvagn. Tiden går!
    Men vi har tältat efter det och då kan jag säga att folk nog undra vad vi höll på med?? Förra sommaren och den innan bila vi runt till Finland. 2 vuxna, 3 barn och en rottis bodde i ett 4 manna-tält. Var en underbar resa! Fast det hängde helt klart på vädret annars hade det inte varit så kul att laga mat och äta ute på marken. Sen så uppskattar man det där hemma mer sen!

    Ha det toppen!
    Kram Kia

    SvaraRadera
  8. Hihi... Roligt beskrivet! :) Jag har aldrig testat husvagnslivet, men en lånevagn låter lagom i mina öron..! :)
    Kram kram

    SvaraRadera
  9. Vi åkte oxå mycket med husvagn när barnen var små men nu är det länge sedan.
    Härliga bilder du visar, kram Suss

    SvaraRadera
  10. Vilka härliga dagar ni har haft! Nej, husvagn har jag aldrig bott i, men jag är nog lite sugen på att prova. Visst är det väl mysigt när det är sådär spartanskt (om man nu kan kalla det så i dagens fina husvagnar?)? Kanske vi skulle prova någon gång? Kram Camilla

    SvaraRadera
  11. Å, det låter mysigt, härligt, somrigt!! Skulle vilja testa. Åka i en RV cross country, från öst- till västkusten.

    Blir jättesugen!

    KRAM, ha en fin helg

    Lotta

    SvaraRadera
  12. Mysigt ni har haft det, o ja husvagnssemester var det som gällde när jag var yngre...skulle gärna prova några dagar med familjen så killarna får uppleva lite av mina barndommsomrar..:) kram Diana

    SvaraRadera
  13. Åh så roligt att läsa ur du upplever husvagnslivet. Jag skrattar gott här för mig själv. Visst stämmer det och visst känner jag igen det men jag gillar husvagnslivet, jag är liiite knäpp som du vet. Du, jag har både duk, ljuslyktor och annat piff med mig när jag campar Fniss! Kraaaaaam Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Pia, jag hade säkert haft med mig ljuslykor jag med, om det vore mer välplanerat... hade det förr. Men det här sa hon när vi var på en rastplats och åt lunch ;)
      Kramis!

      Radera
  14. Haha....jag är inte en älskare av just camping och husvagnsliv....känner mig som en riktig diva för jag föredrar hotell haha. Kram Anette

    SvaraRadera
  15. Haha nej dåligt med den erfarenheten. Duktig på att sy är du iaf! Jag har kommit fram till att min bloggning och redigering av foton är nog också ett sätt att dämpa rastlöshet och vara kreativ:) kramar Nilla

    SvaraRadera
  16. Låter ju riktigt mysigt...fniss...
    Tur att man glömmer saker och ting! Visst har vi haft ett underbart väder...och då klart att Liseberg visade sig i sin bästa skrud! Fast där kan bli väldigt varmt!!
    Önskar dej en fortsatt härlig kväll!
    Kram Annika

    SvaraRadera
  17. Hahahah, måste bara in här oxå!!
    Nej, har ingen erfarenhet med cmping mer än att jag som liten tjej var med min moster o familjen till Tjärnö på camping...erfarenheten säger mig att jag är ingen camping människa! Vatten till fotknölarna i duschen, potatis från konserv o färdiga köttbullar, o så "Böda camping" vibbar!!
    All eloge till alla campare som gillar det, de kanske "hånar" mig som gör på mitt sätt!!

    Klem Anna

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...