torsdag 11 juli 2013

Vad får vi för mat?


Vad får vi för mat? Får ni den frågan hemma?
 
Här får jag ofta den frågan faktiskt. Speciellt från barnen. Ja, vad får vi för mat? Oftast planerar jag mat för en vecka i taget och handlar utifrån det. Men på semestern är det svårare att hålla fast vid det. 
Igår kväll åt vi en himmelskt god kycklingrätt. Ett recept som Mannen i mitt liv fick upp på "paddan". Ändrade lite i mängderna så det passade oss bättre ;) 

För 6 personer behövs:

                          1 kg kycklingfilé
                          6 st stora tomater
              2 st citroner; saften av 1 och skalet av 2
                        100 g svarta oliver
                           4 st knipplök
                       3 st kvistar rosmarin
                          salt och peppar  
                           1 dl olivolja
                           2-300 g fetaost
                    
Så här gjorde jag:


Skär kycklingen i mindre bitar, dela tomaterna i fjärdedelar och blanda tillsammans med kycklingen. Salta och peppra, blanda runt.
Fortsätt med att skära oliver och lök och tillsätt till kycklingen och tomaterna. Riv skalet från båda citronerna samt pressa saften från en citron. Hacka rosmarin fint och blanda ned alltsammans tillsammans med olivoljan, till resten.
Slå upp allt i en ugnsfast form. Tillaga sedan i 200 grader i ca 30 minuter tills kycklingen är klar. 
Toppa med fetaosten och servera med ris.

Planerar ni semesterns mat lika bra, som i vardagen? Eller planerar ni kanske inte alls? ;)


Maria

                  

  1. .

8 kommentarer:

  1. Ser gott ut! Kyckling är alltid gott!
    Här planeras maten dåligt men mannen min är mycket bättre än mig på detta ;) kram Suss

    SvaraRadera
  2. Gott! Vi eller jag planerar mera nyttigt på semestern faktiskt. Tiden spelar roll. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  3. Älskar kyckling i alla former! Tack för receptet..
    Vi är alltid superdåliga på att planera.
    Kram Helena

    SvaraRadera
  4. Det här receptet måste jag prova! Så praktiskt med såna ugnsrätter, och så lät det ju väldigt gott också! :)
    Här är vi ganska duktiga att planera maten på vardagarna. På semestern blir det lite si och så med det... :)
    Kram kram

    SvaraRadera
  5. Mums så gott på semestern blir det mer handla varje dag, vad vi är sugna på och idag blir det semseter tjohoo :) kram Diana

    SvaraRadera
  6. Jag är usel på planering av middag, tre middagar Max sen försvinner inspirationen... Jag gillar inte kyckling men min man hade absolut gillat det!
    Ha en härlig fredag

    Kram Sandra

    SvaraRadera
  7. oh ja, jämt! sällan blir de nöjda heller mina små:) Ser riktigt gott ut det där ! Kram Fina du! Nilla

    SvaraRadera
  8. Vi kör med veckomeny och har gjort i många år nu. Mellan varven tappar vi sugen lite och det planeras lite si och så men en stomme för vad som ska ätas finns. Det blir så mycket lättare att veckohandla och antagligen något billigare också att köpa allt på en gång än att småhandla. Visst gör jag ett extra besök i slutet av veckan för påfyllning av mjölk och frukt men annars brukar det funka. Vi planerar in maten efter hur det jobbas, barnens aktiviteter och annat och så blir det den personen som är "hemma" som får laga maten och den andra tar barn/nen till aktivitet.
    Det där lätt jättegott.
    Kram Anette

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...