torsdag 18 juli 2013

Strömsholms slott


Vi valde mellan Drottningholm, Tullgarn och Strömsholm... och det blev Strömsholm. 


I tisdags for vi iväg på en liten roadtrip genom Uppland/Västmanland/Södermanland och Stockholmslän... Kaffe på väg så klart! Men denna gång egen tremos och hårda plastmuggar ;) Vi besökte Strömsholms slott. Gick en guidad visning genom slottet. Jag tänker inte gå in på vilka som bodde på slottet och dess historia, men vill ni kan ni läsa mer HÄR.


Jag blir alltid så fascinerad när jag befinner mig i byggnader som är flera hundra år gamla. Tänk att gå där på samma golv, genom samma salar, i samma trappor som kungligheter från förr! Man kan lätt fantisera fram skratt och sorl när man står i dessa festsalar och se förnäma drottningar sitta vid sina sminkbord och göra sig vackra... (Förlåt, ännu vackrare menar jag förstås ;)


Naturligtvis kan jag inte låta bli att tänka tanken på att det kanske spökar? Kanske någon som följde med oss helt osynligt runt och höll koll på att vår guide talade sanning om slottet och de som bott där en gång i tiden ;) Ja, jag gillar verkligen att besöka slott! 


Vi hade packat lunch pick-nick med oss och det blev en trevlig stund i det gröna. Det är så sällan nuförtiden som barnen vill hänga med på utflykter... Synd nog så fattades en, annars var vi hela familjen! 



Vi promenerade runt i slottsparken och bara njöt av omgivningen och solen. 


Strömsholm är kanske mest känt för sina hästar... Tävlingar och utbildningar. Och självklart träffade vi på några hästar där i hagarna ;)









När jag hamnar på såna här härliga platser så går jag liksom igång  med kameran ;) det smattrar hejvilt kan man säga. Och om ni tittar efter så har jag en viss förkärlek att fota vissa saker... nämligen staket och grindar... Vet inte varför egentligen??? 

Gillar ni att besöka slott?


Maria

Tack för era tips på slott och andra sevärdheter, sparar dem till annat tillfälle!

11 kommentarer:

  1. Trevlig utflykt. Kul med slott och gamla hus. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  2. Fina bilder! Vilket härligt utflyktsmål. Roligt att göra något hela (nästan) familjen.
    Ha en fin dag
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Ser ut att varit en trevlig utflykt :-) Fina bilder...
    Snyggt armband du hade köpt till din man... Min bär ett halsband och vigselringen!
    Det är snyggt med smycken till män i lagom dos ;-)

    Ha en fin torsdag
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  4. Vad mysigt! Vi ska göra en utflykt idag till Arboga och Vallby gård..
    Kram Helena

    SvaraRadera
  5. Det finns ju så mycket fint att se i Sverige. Älskar att åka till nya städer och utforska. Ha en go sommar. Kram Nina

    SvaraRadera
  6. Vad roligt att Ni anammade tipset till Strömsholm, där är vackert!! Och jag har guldet i frysen nu.. ;)
    Kramis Kate

    SvaraRadera
  7. Mysigt med en utflykt tillsammans. Älskar själv gamla slott o framförallt få höra historian om dem, vilka som bott där, hur de levde osv. Ha en fin kväll. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  8. Låter som en riktigt mysig dag. Ja visst är det fascinerande med gamla byggnader... fantisera om allt som hänt och vilka som vistats där. Spännande... :)
    Kram kram

    SvaraRadera
  9. Älskar slott och älskar er roadtrip! Så härlig, vill byta med dig ;)

    Min kamera gick också varm!

    Tack för jättefina bilder!!

    Njuter så av dem.

    Kram
    Lotta

    SvaraRadera
  10. Godmorgon!
    men ååå vilka fina bilder!
    Jag har varit där flera gånger...fast inte i slottet utan i Carinas fina butik Slottsboden. Var ni in där?
    Jag har allt tänkt att det skulle bli en tur till just slottet denna sommar...å nu blev jag ju ännu mer sugen.
    Ha en fin dag!
    kram Katarina

    SvaraRadera
  11. Får gåshud när jag läser dina tankar om gamla slott. Jag känner ju precis likadant när jag är i närheten av sådana byggnader. Det är mäktigt! Tänk vad många livsöden som har utspelat sig mellan slottens väggar. Både bland tjänarna och de rika, glädje och sorg.

    Kram Linda

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...