torsdag 27 juli 2017

Stockholm i mitt hjärta... (en bildbomb)


I måndags när vi åkte genom Stockholm, på väg hem från Skansen, då fick visst både jag och Mannen i mitt liv ett "sug" efter Stockholm ;)  Mera Stockholm! 


Vilken tur att vi hade bokat in ett Stockholmsdygn, sedan innan då ;)  Så igår förmiddag tog vi bilen återigen till Stockholm. Andra gången denna vecka. Så skönt att ha så nära som vi har , bara 4-5 mil ;) Ja, jag tokgillar faktiskt Stockholm... och vet inte hur jag skulle klara mig utan att få en dos då och då ;)


Vi åt en ganska tidig lätt lunch, så vi hann med ett litet lätt mellanmål också (jag mår som bäst om jag får äta mindre mål, men flera ;) )   Vi klev in på Ångbåtsbryggan och tog in lite räkor och ett glas Taittinger, ett perfekt mellanmål Det var första gången vi var där, men säkert inte sista!  Jättemysigt och trevligt ställe! Vi satt ute i deras glashus längst ut på bryggan. Det var som en flytbrygga och det gungade lite, men helt okej för en "landkrabba" som jag ;) 


Kvällen spenderades ute på Fjäderholmarna. Först lite klipphäng på "vår klippa". Det är verkligen ett måste att sitta där, prata om ditt och datt., skratta, njuta både av utsikten, av varandra och  av rosévin i miniplastflaska...  Framförallt njuta av stunden och livet! 


Min kvälls-stass var en Odd Mollyklänning som har en härlig vidd i kjolen och är av ett tunt svalt material. Snygga och praktiska kilklackar från Tommy Hilfiger, perfekt när man vill ha lite klack, men måste kunna balansera på klippor och ta sig fram bland rötter och stenar ;) Bomberjackan kommer från Carlings, där jag aldrig handlar, men jag blev så avis på W´s som hon köpte tidigare i somras, så jag blev tvungen att slå till på en jag med ;) Den är så tunn och nätt i modellen. Gillar den skarpt! 




När man inte är på utflykt med Lillprinsen och därmed inte behöver vara mormor till 110% , så kan man bara vara sig själv och får ägna sig åt att fotografera detaljer om man vill ;) 


Middagen intogs denna gång på Rökeriet. Vi valde en skärgårdstallrik som förrätt. Gott, men den ena fisken kunde jag inte med för den var det så mycket ben i! Jag hade gärna velat veta vad det var på talltiken, men då skulle jag kanske ha frågat själv? ;)  Huvudrätten blev en torsk med ägg, räkor..och... pepparrot... tokgillar pepparrot! Det blev verkligen mat från havet igår!  Vi hade tänkt ta en kaffe på maten, men tröttnade ur på att det aldrig kom någon som frågade om vi önskade beställa något mera, när vi suttit säkert 20-30 min med "färdig-signal" på besticken... 



Så vi bad om notan och så gick vi in på bryggeriet/puben istället. Där fick jag min kopp kaffe. Och en påtår på det ;) Mannen i mitt liv testade deras öl mango/passion. Jag tog en klunk med honom och den var riktigt god! Jag är ingen "öl-älskare" men gillar vissa sorter/typer i liten mängd. Och då måste den vara kall! 




Vi hade bokat rum på Radisson Strand hotell som ligger vid Nybroviken. De hade gjort om där sedan sist, ny restaurang bl a och jag som inredningsnörd föll för stilen där. Lite åt art deco hållet och blått tillsammans med grönt som gav mig ett kvitto på att mina tankar på att blanda in ännu mera grönt i finrummet kan vara rätt ;)  Efter fin och trevlig frukost ("vågade" inte knäppa några foton på servering och inredning, för då hade Mannen i mitt liv skämts ögonen ur sig ;) ) så checkade vi ut och tog en vända ut i det vackra sommarvädret! 



 Vi promenerade bland annat över till Skeppsholmen och njöt av omgivningen!



Fotade lite fina detaljer... Jag tokgillar vackra byggnader och fasader! 


Vi blev lite sugna på att testa "oceanbus" någon gång. Vi såg den för första gången i måndags, från skansen. Någon som åkt en tur med den? Är det värt att ta en tur? 


Jag tog en del foton och Mannen i mitt liv påstod att jag såg ut som en turist ;) Men det är ju så kul att fota nu, med den lilla nya systemkameran. Så busenkelt att bara hala upp den lilla prylen som får plats i princip vilken av mina handväskor som helst ;) 


Vilken underbar förmiddagspromenad det blev. Vi fikade i Kungsträdgården, gick in på Volvo-butiken och kikade på en viss bil som en viss person beställt och beundrade en superfin mintgrön/turkos-aktig Volvo Duett från 1960, i kanonskick! Med tidstypiska resväskor lastade på taket! Den skulle man vara ägare till! 


Vi njöt av vädret.  Solen, värmen.... Stockholm visade sig från sin allra bästa sida idag! Jag funderade på hur vi skulle hinna med att klämma in ett nytt sådant här dygn och hinna uppleva mera av Sommarstockholm innan hösten kommer...  


Vi konstaterade att vi måste plocka fram våra kalendrar och styra upp saker och ting!  Vi fortsatte vår promenad tillbaka in för att ta bilen hem, och rätt vad det var så blev vi tvungna att gå tillbaka något tiotal metrar... 


Tillbaka för att fota denna supercoola cykel! Alltså... En sådan här skulle gärna få pryda vår porch här hemma! ;) Vem kan motstå den, liksom?!  Även om jag egentligen inte är speciellt förtjust i just Gin... Fast... det finns en viss liten cocktail gjord på Gin, som går an, det gör det... men den kommer jag till en annan gång ;) 



Maria


4 kommentarer:

  1. Åh nu har ni det sådär mysigt igen:) Härliga bilder, och jag känner genom dem hur ni trivs. Hoppas bara ni har en träff med oss i er planering fram över;) ;). Kanske på Smögen:) :). Tokgillar bildregnet över Stockholm.
    Här tvättas det och packas om för att dra till landet i morgon.
    Massor av kramar till dig min vän. Hälsa mannen i ditt liv


    SvaraRadera
  2. Älskar din bildbomb! Känns nästan som jag är där ;-) Underbara Stockholm. Den där oceanbus ser ju läcker ut! Det är verkligen inspirerande att se alla era härliga utflykter och resor. Vi var ju inte så långt ifrån varandra när ni var i NYC!

    Tack rara för att du kikade in på min blogg. Den är ju jättedammig vid det här laget, hoppas jag håller mig kragen nu och uppdaterar lite då och då ;-) Jag kommer förhoppningsvis ha härliga bilder att visa från vår roadtrip som vi ska ut på, med start i morgon.

    Stor kram vännen!

    Lotta

    SvaraRadera
  3. Tokgillar när du bildbombar från era små härliga utflykter. Och Stockholm, ja den stan tokgillar jag också!

    Kram Lena

    SvaraRadera
  4. Väldigt mysigt med stockholm! Jag önskar jag kunde åka ut til Fjäderholmarna med. Aldirg varit där.
    Skulle vilja åka till Sandhamn med. Har du varit där?

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...