tisdag 18 juli 2017

Den? Den? Eller den? Eller kanske den? ;)

Bild: Nittsjö keramik



 
 När vi gjorde en roadtrip (här kan man läsa om den, om man vill)  i Dalarna förra året, så besökte vi för första gången Nittsjö Keramik. Där fanns mycket fint att se om ni har vägarna förbi, eller vill ha ett utflyktsmål! Nåväl, där fanns en servis som både jag och Mannen i mitt liv fastnade lite för, trots att vi då fortfarande egentligen var rätt mätta på "allmoge"... Men jag tror det hände något med oss båda där, för den där servisen påverkade oss... Mannen i mitt liv "bestämde" att den skulle vi ha till vårt hus i Bohuslän. Vi hade ju då satt som mål att inom en hyfsad snar framtid kunna äga ett fritidshus i Bohuslän.
 
Bild:Designonline
 


 
Att skaffa det där huset i Bohuslän gick fortare än vad vi kunnat ana, inte trodde då jag att vi skulle ha det redan efter ett år. Men så blev det ju. Och nu håller vi eller mest jag, ska väl erkännas, på att skaffa prylar till huset.  Den där servisen som Mannen i mitt liv bestämde sig för... Vi får se om det blir den eller inte? Jag har ju i alla fall redan köpt kaffekoppar och frukostskålar från Rörstrand, serien Ostindia. 
Bild: Designonline


Det hindrar ju inte att vi köper andra tallrikar och assietter att använda till middagsdukningen ;)  Jag vet inte varför, men jag är lite skeptisk mot mönstrade mat-tallrikar. Kanske för att det lätt blir ett "oroligt" intryck på tallriken när maten finns där. Någon mer än jag som tänker så?  Så även om både tallriken från Nittsjö och ostindia är väldigt vackra, så... en enfärgad tallrik känns lite lugnare. Den mörkblåa Swedish grace Hav, från Rörstrand skulle vara jättefin tillsammans med frukostskålarna... (vi har tallrikar, assietter och dessertskålar i den vita varianten Snö, här hemma) 

Bild:Designonline

 
Den finns ju i ljusblått (lite ljust grå-blå nästan tycker jag)  Is, också.  Den är också fin tillsammans med Ostindiaprylarna. Man kan ju också göra som så att man har mörka tallrikar och ljusa assietter. Och så mönstrade skålar om man serverar soppa t ex...  Möjligheterna är många och funderingarna angenäma om än lite i-landsproblem över det hela...  Men det är vad som snurrar i min hjärna nuförtiden. Vad som behövs till "Wikers Bohus" och vad vi vill ha, för precis som här hemma har jag bestämt mig för att det är bättre att satsa på något "mer hållbart" än att köpa något billigt "som duger så länge"...  Funderingar som är lite lagom för hjärnan att jobba med när det är semester ;) Jag tror jag tar med mig dessa funderingar ut i trädgården och rensar lite. Helt perfekt sätt att "rensa"  och sortera även tankarna när man rensar ogräs ;)
 
 
 
 
Maria
 


3 kommentarer:

  1. Snygga tallrikar du kikar på, det är så rolig att fundera och planera hur man vill ha det. Kul att du delar med dig:). Rörstrand Ostindia är jättefin, men förstår dina tankar om en enfärgad mattallrik. Swedish grace Is är också fin. Vi har gått över från Royal Copenhagen (vi hade den mattallriken med silverkant, men de slutade tillverka den tyvärr) till Pillivuyt och trivs jättebra med det porslinet. Det finns i en grå nyans också om du vill se:).
    Lycka till med valet och du berättar väl vad det blev.
    Kram och ha en fin dag

    SvaraRadera
  2. Håller med dig, jag vill inte heller ha "röriga" tallrikar utan gärna enfärgade, den mörkblå var ju jättefin. Hoppas du har en härligt Tisdag. kram Eva

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Å så kul att få inreda ett sommarhus på västkusten! Vi vill se massor av bilder...bara så du vet :-) Rörstrand är perfekt och speciellt i ett sommarhus eftersom ni inte kommer att hinna tröttna på den på samma sätt som om ni skulle ha den hemma i huset och till vardags. Ostindia passar dessutom bra ihop med den mörkblåa Swedish Grace :-)

    Ha det gott!

    Kramen, Anneli i Dalarna

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...