onsdag 26 juli 2017

"Det är som de skulle ha gjort den till dig, mamma!" ( Ja men så bjuder jag er på en liten sneak peek också...)



Det var vad en av döttrarna sa när jag visade Dalahästen som jag köpte i Nusnäs. De andra döttrarna sa något liknande och alla var de överens om att den var V Ä L D I G T fin! 


Förra året när jag visade Dalahästarna som jag hade köpt då... tja, inte kan jag komma ihåg att de reagerade så som de gjorde den här gången? Men så var de inte alls lika stora, de hästarna heller, förstås!


Den hästen som jag köpte nu, den största av dem, den gråa. Den mäter hela 25 cm i höjd! Så det är klart att den imponerade lite med sin storlek. Men så tyckte de att just den grå var så snygg. Och jag kan bara hålla med! Den är verkligen jättefin! Och det är nästan som att den är gjord till mig. Just den reaktionen kanske var för att jag tänkt mig grå köksluckor och grå soffor i "Wikers Bohus"  (ja, vi kallar vårt hus på Smögen för det ;) ) och då passar ju grått speciellt bra! Ja, det var ju inte en slump att jag valde en grå, om man så säger... ;) 


För det är ju på Smögen som den här hästen ska få sin plats. De andra två "syskonen" de får bo kvar här hemma. 


Nu fick ni en liten sneak peek också, på vad som hänt uppe på vår hall, i vårt "allrum", under våren.  Vi fick ju ett ryck och köpte nya soffor, plockade bort höga Billy-hyllor som var överfyllda med böcker... Och nu är det en lägre hylla på plats istället frö de höga!  Den är under konstruktion, så den är inte helt klar än. Det får bli ett höstprojekt att göra klart den. Jag kan i alla fall säga att skillnaden där uppe, den är stoooor! Mer om detta en annan gång! Nu vill jag veta vad ni tyckte om min Dalahäst? Ni kanske inte tycker att en Dalahäst ska vara så där "modern" i färgerna? Utan mer traditionell? Berätta gärna! Jag tycker de traditionella är fina, men ibland känns det lättare att placera de här mer "diskreta" färgerna ;) 


Maria

3 kommentarer:

  1. Hej! Åh vad snygg den gråa var. Trots att jag är från Dalarna så är jag för alla dessa nya färger :-). Besökte Moras hemslöjd igår och vår skutta blev förälskad i den rosa. Kram Sofia

    SvaraRadera
  2. Jag glodde länge på den jag med när vi var där men tyckte den var lite dyr. Dessutom så har jag ju sju stycken redan. Vad roligt att ni kanske ska ha gråa köksluckor. Jag trivs jättebra med våra. Grått kan man ju ha många färger till och variera sig liksom. Jag är ju dödsnyfiken på hur huset ser ut också såklart. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  3. Vilken cool häst! Jättefin. Jag gillar både de traditionella och lite mera moderna. Själv har jag en traditionell, en svart med vita mönster och en träfärgad med vita mönster. Gillar mixen.

    Kram Lena

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...