tisdag 25 juli 2017

Med Lillprinsen på Skansen



Vi rullade in på Skansen igår förmiddag. Mestadels var det morfar (Mannen i mitt liv) som körde "sportkärran" som skulle invigas ;)  Och... om jag får lov att säga det själv... säkert den snyggaste morfar jag känner till! ;) =) 


Lillprinsen verkade nöjd med nya vagnen. Speciellt ratten var nog rätt rolig. Han styrde och "brumm-brummade" mest hela tiden. Självklart var hunden Rufus med också! En trogen följeslagare! 


Vi tittade på kor, getter, höns...


Lillprinsen var väldigt intresserad av alla djuren.


 Han pekade, tittade storögt och sa "där" och  "oj" om vartannat när vi gick fram till djuren. 


Det verkade som att speciellt fåglarna av alla möjliga olika slag, både höns, måsar, småfåglar, påfåglar, hackspett och andra, var de djur som var allra mest intressant?


 Själv har jag nog alltid tyckt det varit lite speciellt med sälar. Alltså... de är ju så söta... knubbiga som de är och så de där smala ögonen... 


Renkalven var ju alldeles bedårande den med... Man vill bara gå in och känna på deras horn som ser så mjuka ut...


Älgarna var förstås de största djuren vi såg. Kan tillägga att detta år har jag sett inte mindre än 5 (!) älgar ute i det fria livet, när jag kört bil... de är stooora! 


Björnungen fick vi beundra genom glasruta. Den ville man ju också gå fram och lyfta upp i famnen och borra in näsan i pälsen... Fast... jag hade nog inte orkat lyfta upp den i famnen, den väger nog rätt mycket gissar jag ;) 



Så tog vi ju en runda i en röd sportbil också, jag och Lillprinsen. 


Det gäller att hålla koll så man inte kör av vägen ;) 


"Brumm-brumm" riktigt roligt nöje för en Lillprins på drygt 1,5 år =) 


Vid Lill-Skansen passade Lillprinsen på att röra på benen (annars var han supernöjd med att sitta i vagnen, vilket förvånade mig lite, han brukar vilja röra på sig fritt).


"Titt-ut"


Även en mormor fick röra på sig lite, då han är snabb och vill hinna med så mycket som möjligt! ;)





Vi tittade på fiskar...



 och ännu mera fåglar...


Vi åt lunch...


och vi fikade! Eftersom vi hade missat att ta med haklapp fick vi improvisera med en plastpåse ena gången och en handduk andra gången. Mormor har varit med förr ;) 


När man har "mormor och morfar-rollen" till 110% är det inte att tänka på att fota några vackra hus eller andra fina detaljer och exteriör som finns på underbart vackra Skansen... nej, nej, nej... det är inget som prioriteras! Inte heller har man mobilen i handen för att instagramma än här, än där... Nej, det är full fokus på Lillprinsen som gäller!  (Fast utsikten, den njöt vi faktiskt av tillsammans, det var ju båtar på vattnet... ;) Och det är absolut ingen uppoffring, för att dela hans nyfikenhet, glädje och upptäckarlust... det är ett privilegium! Jag lovar!  Jag är så glad att vi fick låna honom och uppleva denna dag tillsammans med honom! 


Maria


9 kommentarer:

  1. Hej Maria,
    Perfekt vagn med både inbygd underhållning och sovmöjligheter :-) Både du och din man ser så unga ut att ni skulle kunna vara barnbarnets föräldrar.

    Kram och ha det gott!

    Anneli

    SvaraRadera
  2. Vilken mysig dag ni haft tillsammans. Och snygg vagn ni köpt också. Kul att se alla bilder för mig som aldrig varit på Skansen.
    Ha en fortsatt fin semester
    Kram från Maria som åker och åker och åker

    SvaraRadera
  3. Vilken mysig dag! Skansen är fantastisk för alla åldrar. Kram Sofia

    SvaraRadera
  4. Ja visst är det lycka att umgås med sina barnbarn!

    SvaraRadera
  5. Får man vara ett troll och fråga:

    "Varför kallar far- och morföräldrar sina barnbarn prins eller prinsessa?
    Det betyder ju att deras egna barn var kung eller drottning, eller hur? :)
    Och vad kallar man barnbarn nummer två?
    Hur som helst så hade ni en underbar tid på vackra Skansen. Trion såg jätteglad och lycklig ut. :)

    Ruth i Virginia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte varför far- och morföräldrar kallar sina barnbarn prins eller prinsessa, vet bara att det även är vanligt att föräldrar gör det.
      Kanske speciellt på bloggar/instagram/facebook... ? Jag vet bara att jag valt att kalla vårt barnbarn för "Lillprinsen" här på bloggen för att jag inte vill skriva ut hans namn. Jag hade lika gärna kunnat kalla honom gullungen, sötnosen, mormors älskling eller vad som helst som hade klingat bra i mina öron. Men nu blev det "Lillprinsen" och det betyder inte att mina egna barn är drottningar, mig veterligt så är inte "lillprins" en officiell titel på ett barn till en kung eller drottning? Prins/prinsesssa och kronprins/kronprinsessa är de titlar jag känner till. Jag skulle inte välja att kalla mitt barnbarn för något av de titlarna. Barnbarn nr två (och andra nästkommande) kommer troligen också benämnas som Lillprinsen/Lillprinsessan här på bloggen. Vår kungafamilj har ju två prinsessor i sin familj, så det känns inte speciellt konstigt för mig att ha flera Lillprinsar. Eventuellt kanske det blir Lillprinsen2 , utan att för den skull vara mindre värd om nu någon skulle få för sig det ;)
      Absolut var det en lycklig trio på Skansen! =)

      /Maria

      Radera
  6. Jaha... där kom det troll även till den här trevliga bloggen :(
    Tänk att vissa bara måste komma med små tillrättavisanden!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var väl ändå ett rätt harmlöst troll, eller hur? ;) =)
      Kul att du tycker min blogg är trevlig! Tack för det! =)

      /Maria

      Radera
  7. Vilken härlig dag! Både för en liten prins och mormor och morfar gissar jag. Så mysigt med barnbarn kan jag tänka mig.

    Kram Lena

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...