lördag 8 juli 2017

Morgonkaffe och Bohuskoppar


God morgon! Dricker ni morgonkaffe? Så där det första ni gör på morgonen?  Är ni sådana där som "inte blir människa" förrän ni fått en kopp kaffe eller två? Jag tillhör inte den skaran. Jag äter min havregrynsgröt, till frukost i veckorna. På helgerna blir det någon rostmacka och en kopp thé. Första kaffet brukar bli efter frukosten. "förmiddagskaffe". Fast jag brukar i och för sig dricka kaffe rätt tidigt de morgnar jag har öppning på jobbet. Det hör till, på något vis ;) 


Jag har verkligen förälskat mig i Rörstrands serie Ostindia! Tokgillar både formen och mönstret och den blå färgen... Och... så goda att dricka ur!!! Muggen till vänster, den lite modernare varianten "Floris", den har jag börjat samla på mig i koppar och frukostskålar hem hit.  Så nu när vi även (snart) har vårt hus i Bohuslän, på Smögen, vårt "Wikers Bohus"  som ska fyllas med både det ena och det andra, då var det ett enkelt val att börja samla på sig den "traditionella" Ostindia, den till höger. Tycker att den passar bra i ett "sommarhus" (fast det är ju inte bara ett sommarhus, förstås) med sin lite lantligare dekor... 


Båda kopparna passar bra med min nya termoskanna från Stelton, som jag föll som en fura över, när jag såg den första gången, den "ska" jag ha! Jag köpte den till mig själv i studentpresent! eller, nåja... jag köpte den som present till mig själv på dottern W´s student, för jag behövde liksom en ny termos att servera kaffe ur... ;)  Jag tror att den får följa med ner till "Wikers Bohus" faktiskt... har nog mer nytta av den där, känns det som?  Morgonkaffet idag, det kommer drickas "to go", i bilen. Eftersom vi drar iväg på en liten roadtripp idag.  Jag brukar sitta där i bilen och fundera på vad jag glömt, de första milen... gillar inte att lämna huset...  Men när man har både hund och en massa ungar och bästa larmet så lämnar man ju sällan huset tomt och obevakat,  så den där känslan brukar släppa efter några mil och några munnar "lugnande" kaffe... ;) 



Maria

7 kommentarer:

  1. Precis en sådan människa är jag. Kaffet är ett måste innan dagen kan börja rulla på. Ha en trevlig roadtrip idag.

    /Kamilla

    SvaraRadera
  2. Mysigt att börja planera för inredningen och annat till nya huset! Och de där termosarna är sååå snygga!

    Kram Lena

    SvaraRadera
  3. Jättefina koppar. Jag är en sådan som inte dricker kaffe. No never liksom. Har inte lärt mig det. Inte te heller för den delen. Inga vuxenpoäng alls med andra ord. Mina söner säger att jag rä som ett stort barn som älskar coca cola, vill äta glass till drulle och blir galet pepp på nöjesfält, vattenland och annat bus. Ja ja.....
    Kram från Rektorskan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha... alltid bra att ha barnasinnet kvar, tycker jag! =)
      Kram/Maria

      Radera
  4. Japp jag dricker kaffe det första jag gör! Jag kan till och med längta efter första koppen när jag lägger miig på kvällen!!! Mitt livselixir!

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  5. Jag dricker inte kaffe alls men en god kopp te är inte fel i de kopparna heller :) jättefina.. Hoppas du har en bra roadtrip. Kram Eva

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...