lördag 29 juli 2017

Fredagsmiddag med färsbiffar och findukning



Jag kan väl inte direkt påstå att det bästa jag vet är att laga mat... Jag tycker om god mat, det gör jag och jag lagar gärna god mat, men den får gärna vara enkel... ;)  Jag är väl inte så där superintresserad och trixar fram nya recept och provar mig fram speciellt avancerat ;) 


Däremot är jag mer intresserad av att duka fint. Jag gillar att duka med tygservetter och fina underlägg, att hitta på lite annorlunda uppläggnings- och serveringsalternativ. 


Men igår, då testade jag faktiskt ett helt nytt recept ur en bok som heter "Leifs Utvalda" (Leif Mannerström) , som vi haft ett tag men helt glömt bort att använda! Jag bläddrade igenom den härom dagen och blev väldigt sugen på att testa hans getostgratinerade viltfärsbiffar...  Jag fick inte tag i den viltfärs jag hade velat ha här hemma på "byn", så jag blandade nöt och fläskfärs 50/50, så lite annorlunda blev det kanske. Men attans så gott! Om någon blev sugen, så gjorde jag så här:


Färsbiffar 8 st.
800 gram blandfärs
1 gul lök
½ dl ströbröd
1 ägg
1 dl matlagningsgrädde
½ dl finhackad persilja
2 msk viltfond
salt
peppar
Skala och hacka löken fint, bryn lite lätt i stekpanna och låt svalna. Blanda sedan löken med resten av ingredienserna och forma till 8 biffar. Stek eller grilla dem"genomfärdiga".
8  chévre-skivor (ca 5-6 cm diam.) ca 1 cm tjocka.
Precis innan servering, lägg på getosten och gratinera hastigt så osten får fin färg och smälter lite.
Garnera med timjankvistar


Gräddstuvad purjolök:
1 purjolök
1 msk strösocker
2 msk vetemjöl
3 dl mjölk (gärna 3% fetthalt)
1 dl grädde
1 msk dijonsenap
Ansa och strimla purjolöken tunt. Fräs den i en panna tills den börjar få färg. Rör i socker blandat med mjöl. Slå på mjölk/gräddblandningen lite i  och rör så det inte blir klumpar. Koka upp under omrörning och smaka av med salt och peppar. Rör ner dijonsenapen precis innan servering.
Servera med hasselbackspotatis
(och kanske ett glas gott rött vin till)

 Vi satt förstås i uterummet och åt, Mannen i mitt liv, W och jag. Middagen gick hem hos alla och jag kan tillägga att receptet var beräknat för fyra, alltså två biffar var, men vi tyckte det räckte med en var faktiskt. Ganska mättande med osten och stuvningen till. 

Ikväll blir det en vegetarisk lasagne! Åter till köket! Ha en fortsatt fin lördagskväll! 


Maria


2 kommentarer:

  1. Fint du dukat, det ser så mysigt ut i ert uterum. Haha, jag dukar också hellre än lagar mat:). Det ser supergott ut, måste prova. Tack för receptet.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Fin dukning och maten ser jättegod ut. Kraaam Pia

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...