söndag 23 juli 2017

En snabbis i Dalarna


Det blev en snabb tur till Dalarna i slutet av veckan. Egentligen blev den faktiskt för snabb och för kort...  Även om vi har semester, så är det ju ett litet pyssel att se till att W kommer till stallet även när vi är bortresta... Nu var vi i Dalarna alla utom hon, så det fanns liksom ingen annan som kunde skjutsa, därför blev det en blixtvisit om någon skulle undra varför vi inte kunde stanna längre... 


Stallet ligger ju dryga milen bort och bussförbindelserna ut på landet är ju inte de allra bästa. Men hon tog faktiskt cykeln en dag!  Nåväl, nu skulle ju inte detta inlägg handla om hur W kommer till stallet... ;)  Nej, jag tänkte bara skriva några rader om hur det var i Dalarna...
Som alltid så är det mysigt och trevligt att träffa sina nära och kära som finns där. Oftast blir det bara några stycken åt gången man träffar, även andra har ju semester och annat för sig.  Mannen i mitt liv och jag har båda våra föräldrar där och så har vi två respektive fyra syskon med familjer som alla bor där utom barnens ett par kusiner, som bor i Sthlm. 


Jag saknar absolut inte min gamla "hemstad" i sig... men ibland kan jag sakna tiden när vi bodde där, när vi inte visste något annat... haha... Skämt å sido, klart jag saknar resten av släkten, men jag kan liksom sakna tiden som var då, tiden när barnen var små och vi hade nära till mormor och morfar och farmor och farfar...  Det är väl det där med att ju äldre man blir ju fortare känns det som att tiden går...  Man blir lite lätt nostalgisk också, när man kommer till sin hembygd... Men jag ångrar absolut inte att vi flyttade därifrån för snart 17 år sedan, det gör jag inte och har aldrig gjort, faktiskt. Jag kommer troligtvis heller aldrig att flytta tillbaka.


Men det är mysigt att hälsa på och vi bestämmer varje år att vi måste bli bättre på att åka dit lite oftare. Hur det blivit med det, kan ju diskuteras... olika skäl...  Hur som, denna resa var ett mål att åka till Nusnäs för att köpa en Dalahäst som ska bo i vårt hus på Smögen. OCH så behövde jag ju lite nya skålar från Nittsjö, som också ska bo på Smögen ;) Mannen i mitt liv tyckte lite skämtsamt att det inte fanns någon hejd på mitt handlande... jag nöjde mig nämligen inte med någon av de minsta hästarna, direkt... och inte den minsta skålen heller... och eftersom jag hade svårt, väldigt svårt, att bestämma vilken dekor, så blev det en mindre skål också... och en kanna blev det med... Fast min svärmor hävdar bestämt att Nittsjö keramik är en investering. Och nog vill väl Mannen i mitt liv att jag lyssnar på hans mamma???? ;) =) 


Vistelsen blev som sagt, på tok för kort. Jag hade gärna velat ha mer tid att träffa fler och hunnit umgås lite längre. Men nu ska almanackan fram så vi kan planera in något mer besök under hösten. Det är ju inte långt att åka, knappt 20 mil, men ändå är det svårt att få tiden att gå ihop... Någon som känner igen sig? 



Maria

4 kommentarer:

  1. Det blir ofta så, alldeles för kort. Nyfiken på din dalahäst och det andra du köpte:).
    Här packar vi ihop för att åka hemåt i morgon bitti. Två veckor har gott fort.
    Det ska bli så roligt att hälsa på er på Smögen, om inte allt för lång tid hoppas jag:)
    Kram på dig vännen

    SvaraRadera
  2. Visst är det så att det är svårt att få tiden att räcka till åt allt man vill hinna med. Befinner mig själv i Dalarna just nu då mannen var tvungen att in och jobba en vecka. Passar då på att ta paus från köksrenoveringen och lapa lite Dalaluft med barnen hos mina föräldrar. Kram Sofia

    SvaraRadera
  3. Hej Maria,
    Jag ler...Ja, Dalarna är bäst att ha i sitt liv som ett besöksmål, en f.d. hemort, ett ställe att komma tillbaka till och njuta lite av i små doser...Men att bo här är svårt. Jag flyttade härifrån i början på 90-talet men är nu tillbaka sedan några år. Jag ser det som en lite längre tillfällig mellanlandning :-) Men svårt är det. Kram!

    Ha det gott!

    Anneli

    SvaraRadera
  4. Fantastiskt sååå vackert ... ❤️
    /Kram

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...