söndag 2 augusti 2015

Wikers årliga kräftskiva

Japp, då var den avklarad då...


Kräftskivan... Nej, men det där lät inte alls bra hörni... ;) Det lät betungande, vilket är helt fel... Jag börjar om...

Börjar med att tacka för alla fina ord, all pepp och uppmuntran från er angående mitt förra inlägg. Det värmer stort och gör mig riktigt glad! 

Något mer som gör mig glad är att ha familjen samlad. Jag tror att de flesta av oss skriver under på att familjen är viktigast!? För mig är det viktigt att vara tillsammans. Inte alltid kanske, det blir ju svårt, men att samlas allihop då och då, det ger S Å mycket!


I vår familj har det blivit en tradition att äta kräftor första lördagen efter semestern slut. Något vi gjort i säkert fem år i alla fall. I år är jag och Mannen i mitt liv inte hemma nästa lördag (som är första lördagen efter semesterns slut för oss), då är vi på... hrm..ja, på Fjäderholmarna... Knappt så jag törs nämna det ;) Så det fick bli en liten justering i traditionen.


Vi samlade ihop hela familjen med "svärson" och alla döttrar och hade en trevlig kväll tillsammans igår.

Jag dukade i köket, eftersom det bordet är det största här hemma. Jag som egentligen inte är så mycket för just dukar, (inte ens stora "duk-dukar" som man "dukar" med... nu blev det knasigt, men jag tror ni är med ;) utan hellre lägger på tabletter/underlägg vid varje kuvert... jag förvånade mig själv med att lägga på en stor blå-vit-rutig duk. O C H... jag tyckte det blev riktigt snyggt, dessutom!

Jag var in på det stora blå-gula varuhuset och köpte en hög med riktigt billiga kökshanddukar som fick agera servetter. Nya vattenflaskor i lite gråtonat glas modell halvliter, fick också pryda bordet. Vatten är viktigt! En rejäl brödkorg är snyggt och vår gamla hade börjat lösa upp sig i flätningen... Den här kommer hålla ett tag... En lagom korg avsedd för förvaring egentligen ;) 


Jag plockade in blommor från den egna trädgården. Bara det gör mig nöjd och lite barnsligt glad. Tyvärr blev det inte ett enda skvatt av dillen vi sådde jag och Minstingen, men det hör inte hit just nu ;) Dill var det i potatissalladen som jag serverade som förrätt tillsammans med gravlax. Förutom dill och potatis så är löjrom och gräddfil de övriga ingredienserna. Lite salt och peppar också. 


En klassisk paj av Västerbottensost snodde jag också ihop. D E N är något jag kände mig extra nöjd med. Första gången jag fått till en så snygg paj ;) Paj är ju som att baka, och det är som bekant inte riktigt mitt bästa område. Jag K A N om jag V I L L. Vill tillräckligt mycket ;) 

Jo, men så åt vi ju kräftor också ;) Röda och fina. Kladdiga och sörpliga. Det var gott, även om jag kanske egentligen gillar räkor och havskräftor mer... ;) För att inte tala om Hummer... Men, men nu var det kräftor. Och att sitta så där tillsammans och slafsa, sörpla och smaska, samtidigt som man småpratar om allt möjligt. "Ljuvliga hemligheter", jobb, hur mycket som är ätbart på kräftan m.m... Ja, det är livet, det! 


När alla var mätta, nöjda, tankade med kaffe och chokladpudding, och avvikit till sitt... då tassade jag och Mannen i mitt liv ut i mörkret och tog en varm äppeldrink på porchen... 


Maria

6 kommentarer:

  1. Men gud vad mysigt! Och fint dukat! Pajen var jättefin. Det där med varm äppeldrink lät ju hur gott som helst en lite kylig sommarkväll som det var igår.

    Kram Lena

    SvaraRadera
  2. Så mysiga bilder, och vilka söta buketter du plockat. Västerbottenostpajen ser jättegod ut, tror inte jag smakat det någon gång.
    Tack söta du, men jag har klippt och röjt i trädgården hela dagen idag, fått ihop tre stora plastsäckar:)
    Hemmafru lät bra;)
    Ha sköna två lediga dagar.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Å härligt med kräftor! Vi avvaktar nog ett tag till, jag har hört att kräftorna ömsar skinn lite senare i år och behöver lite mer tid att växa till sig.... om man nu vill köpa de svenska från insjöar, vi har en lokal fiskebutik en mil bort som gör väldans gott kok. Jag älskar kräftor, men tycker det är roligt att prova lite olika sorter, frysta kan också vara roligt att testa och koka om lagen.
    När jag läste ditt inlägg om bloggtorka, så ser jag ju mycket väl att jag själv är där och har varit rätt länge. Förr kunde jag slänga iväg ett inlägg om allt möjligt, det var inte så tillrättalagt som jag känner att det blivit lite i bloggsfären. Det är väl så förändring och utveckling är, det socialamedia livet börjar dessutom stå en upp i halsen vissa tider, man får lite nog liksom att läsa om ditten och datten och vad alla gör, köpt, och hur bra alla har det fast man vet att sanningen är lite annan... mycket att reflektera om! Jag kom på att jag inte avslöjat min lilla hemlis, som inte alls är det egentligen numera men den kommer! kram

    SvaraRadera
  4. Go kväll!
    Fina bilder, och det ser så gott ut! Jag hoppar dock kräftorna! Visst är det familjen som betyder mest..och just detta att träffas och umgås, är verkligen livskvalitet!
    Ha nu en fortsatt mysig söndag! Kram Annika

    SvaraRadera
  5. Mysigt Mysigt! Jo det där med kräftor är ju alltid gott. fast ganska så slafsigt.. Fniss! Blårutigt är fint. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  6. Så mysigt med kräftskiva!! :) Kram

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...