söndag 30 augusti 2015

Äntligen!!! Efter tre år är jag nöjd!

Tänk att vissa rum tar längre tid att få klart än andra...


Ni som följt mig en längre tid, ni vet ju hur jag trilskats med att  bli nöjd med inredningen i TV-rummet. Jag hade en bild i huvudet om något "boheme-chict", som jag aldrig tyckte att jag fick till... Det började för två år sedan, då vi satte upp en fondvägg i lila. Paisley-mönstrad. Vi blev nöjda med tapeten, men sedan var det alltså svårt (tycker jag) att få till resten. Jag försökte med lite smutsiga toner av rosa och blått, tillsammans med vitt. Tyckte det vita var för blekt och plockade in lite grått och svart... Men nöjd blev jag aldrig.


Jag började känna mig missnöjd med soffan som jag tyckte blivit lite tråkig i färgen, lite solblekt i rynkorna.(Kanske skulle man försöka reklamera, då den bara är tre år gammal, men vet inte om jag orkar "dryga" mig med det, för det lilla...?) Absolut inga större fel, men jag funderade på att byta ut soffan mot en mindre soffa och en fåtölj i stället... Kunna möblera annorlunda? Med en hörnsoffa är man rätt låst... Vi köpte en stor soffa för att alla skulle få plats. Men med facit i hand, hur många gånger har vi suttit där samlade hela familjen? De gångerna kan jag nog räkna på en hand... Jag har aldrig trivts där själv. 

Jag började misströsta "bohemechic-idén" och började tänka New England. Så klart!!! Tapetsera om till en mer "marin" tapet? (rutigt eller randigt) Nej, jag gillar tapeten och tänker New England med Ralph Lauren, Gant... lite mer "elegans" i det hela? Ja, det är nog mer min grej än "boheme-chic" ;) Och plötsligt händer det! Allting vänder... Det började med att jag hittade det perfekta gardintyget, när jag var i tygbutiken för att köpa en bit mudd för några veckor sedan... Rosa, lite glansigt. Med paisleymönster... Det blir både gardiner och två nya kuddar. Och när jag putsat fönstren och satt upp gardinerna får jag en oväntad energi och testar att möblera om. Med hjälp av Mellantjejen vrider jag på soffan, så den inte delar av rummet längre... 


Från början var det just det som var tanken, att dela av rummet till ett TV-rum, och som i den andra änden av huset en "kontorsdel". Jag tänkte att det skulle kännas mer som ett rum... att det skulle vara mysigare...;) Men nu blev rummet äntligen bra. Lite tjusigare gardiner, kuddar som ger ett mer samlat intryck (inte lika många olika som tidigare, och igår hade jag turen att få tag i en till rosa lika som jag hade en utav ;) och lite ljusare "lull-lull" på bordet. Allt detta tillsammans med ommöbleringen gjorde att jag äntligen gillar rummet!  Och så har ju TV´n flyttat från det inklämda hörnet... och det drog med sig att vi köpte en större TV... 

Faktum är att vi har varit inne länge på att köpa större TV och flytta den från hörnet, men trott att vi inte kunde få plats med att snurra på den befintliga soffan. Så vi har väntat tills vi tyckte att vi kunde byta ut soffan, till en mindre... Men det funkade bra, att vrida på soffan och ställa den mot väggen som vetter in mot vårt sovrum, TV´n sitter på väggen mittemot. Att ha soffan sticka ut lite i fönstret, det gör inte så mycket. 

Ja, mitt lilla missnöje med soffan har till och med lagt sig. Den duger gott några år till! (skavankerna är inte alls så stora;) Det känns så skönt att efter tre år äntligen ha hittat rätt! Nu är det bara lite spackel och målningsjobb efter den gamla TV´n och så vill jag ha en ny matta. Igen... ;) 
Tänkte ni skulle få se några gamla bilder från det "omöjliga Tv-rummet" ;) Hur det hunnit se ut under åren...



Från början, en rund liten matta, några ljusa kuddar. Ingen lik den andra... Några ljuslyktor från Tine K och Iittala. 

Bytt mattan mot en betydligt större. Kvadratisk. Plockar in lite blågrått och blommor på bordet...


Fondväggen... pimpar hyllorna, som blivit två, med mera lull-lull i "bohemechic-tänket" ;) Ny matta. (den nuvarande) Plockat in mer svart och grått på kuddarna...

Försöker med lite koppardetaljer på bordet... Försöker allt för att få till den rätta känslan. Och det var här jag gav upp "boheme-chic-grejen"... ;) 

Om ni har orkat läsa er igenom hela inlägget, läst mina tankar hit och dit, tittat på bilderna... då har ni nog vid det här laget förstått att jag är nöjd!? ;) 


Maria

11 kommentarer:

  1. Ja,ibland tar det sin lilla tid att få fram sin stil och idéer... Det gör det här hemma iaf...
    Vi vill så mycket men vet inte var vi ska börja istället... Haha! :) Men det kommer ju så smånigom här med. kram

    SvaraRadera
  2. Det där blev ju jättefint. Mycket luftigare tycker jag och du har ju den rätta känslan för tyger och sånt. Härligt att du äntligen är nöjd. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  3. Toppen att du blev nöjd till slut. Det ser mycket luftigare ut nu när ni har vänt soffan. Ha det gott! Kram Camilla

    SvaraRadera
  4. Men oj vilken skillnad det blev! Varför är det så ibland ...att man bara inte får till det ?? Tycker det blev snyggt med den rundade avslutningen på soffan mot fönstret ! Grattis till att ha "hittat hem";) kram Anna

    SvaraRadera
  5. Å du har det så fint i det där rummet..men jag håller med om att det blev bättre nu... det öppnades upp.
    det är en otroligt tillfredsställande känsla det där...när bitarna plötsligt faller på plats.
    Å så fnissar jag åt att det inte bara är jag som verkligen Beeeehöver något nytt bara för att man flytat på något...hihi..
    Ha en ny härlig vecka!
    Kram Katarina

    SvaraRadera
  6. Åh, så snyggt det blev, känslan inföll sig verkligen! Gardinerna var pricken över i:et, supersnygga!! Ha det gott, kram Kate

    SvaraRadera
  7. Vilken befrielse det blir när man äntligen hittar rätt! Så snyggt det blev!

    Kram Lena

    SvaraRadera
  8. Är ju jätte fint nu!! Man får inte ge upp....men håller med om att vissa rum bara tar tid att få som man vill, den rätta känslan. Du har verkligen lyckats! I mål :)

    SvaraRadera
  9. Skön känsla att äntligen vara nöjd. Det blev jättefint vännen. Snygga gardiner och kuddar du sytt.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  10. Ja ibland tar det tid att få som man vill Men det lev ju väldigt fint nu så det var det väl värt :) Kram Suss

    SvaraRadera
  11. Så mysigt och fint det blev kram Diana

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...