lördag 20 april 2013

Kaffe, funderingar och en annorlunda ljusmanschett ;)

Solig lördagförmiddag med kaffe i TV-rummet. 


Kaffet, det godaste kaffet är nog förmiddagskoppen. Den där första för dagen. Mmmm Gillar...



Sitter och letar efter bra förvaring, typ korgar/lådor, för kjolar och klänningar som ska stuvas undan... Ja, vissa används så sällan numera och jag måste göra lite plats på hängstängerna i vår walk-in-closet, och kasta... nä, det går inte. Inte än... först ska de läggas i någon låda och ligga där något år... utifall att... Någon som känner igen sig? Hur som, det blir nog en tur till IKEA, i helgen :)


Bordet i TV-rummet har "piffats" om... (för vilken gång i ordningen, liksom? ;) och silverljusstaken har putsats upp och fått en manschett. 



Tänk... hela 90:talet hade jag (och säkert många andra med mig?) ljusmanschetter överallt. Ni vet sådana där som sidenblommor? På varje ljusstake. Olika färger, beroende på årstid och annat runtom... man bytte ju gardiner stup i kvarten också, och därmed manschetterna! Jag erkänner... jag hade till och med en ljusmanschett runt spolknappen på toaletten ett kort tag... (Jag vet att jag inte var ensam om det, faktiskt!)

Nuförtiden finns inga ljusmanschetter i "sidenblomsvariant" så långt ögat når, hemma hos oss. Däremot gillar jag ljusmanchetter i metall. Enkla sådana, det är snyggt. Och så fick jag ju en idé häromkvällen att göra en mancschett av kedja, berlocker och pärlor. Tycker den blev rätt okej, faktiskt. Men ett otroligt pillegöra!!! 


Vad har ni för åsikter om ljusmanschetter? Dela gärna med er av era minnen ;) Ha en fin lördag, hoppas solen skiner på er med!


Maria

13 kommentarer:

  1. Tack för ditt lilla avtryck hos mej =)

    Fiffig ljusmanschett. Väldigt tjusig.
    Kommer ihåg de där blommiga och bladiga ljusmanschetterna på 90-talet men jag skulle kunna rabbla upp värre trender från den tiden ;) (Tur att 90-talet är förbi!) ;)

    En fin lördag önskar jag dej!

    SvaraRadera
  2. Dagens första ASGARV! Haha, känner igen mig i det mesta du skriver! Apropå kläder:
    jo, jo, de ligger lite för länge i nån papperskasse och sen, efter det, ute i förrådet nåt år... för man vet ju aldrig...Typ.
    Och ljusmanchetter, ja HERREGUD! De användes flitigt, med små sidenblommor, med tomtar och små kycklingar till påsk och jag vet inte VAD! Hur knas som helst!
    Skönt att den tiden är förbi för fy sjutton vilka idéer man har haft.
    Silkespapper i puffgardinen, bårder på varenda vägg och piedelstaler och kopparkastruller i mängder! Nu svävade jag allt iväg lite... "ljuva" 90-tal.
    Nu dags för 2-dra koppen här!
    Varma kramen! Judita

    SvaraRadera
  3. Ljusmanchetter hade jag många. Tror tom att några förljde med kartongerna som kom hit. Mycket var redan nedpackat från att jag flyttat så kartongerna fick komma hit utan urskiljning. Vågar nästan säga att de ligger i någon låda i garaget. Men visst matchades det stort runt om i huset och ihop med annat och årstid. Minns även att jag gjorde egna. Man köpte frigolitringar och klipte tyg i pyttesmå fyrkanter som man sedan tryckte ner i frigoliten (så där som man gör med en servett i ett glas)tills ringen var full. Sedan i med sidenband och kanske någon pärltråd eller så. Snyggt! Kanske även en matchande krans till någon vägg eller dörr!! Minns du?
    Använder inte många idag alls, kanske någon till jul av modellen större som är som en bärkrans.
    Gillar din egna tillvekrade. Supercool.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  4. Jag var likadan med ljusmanschetter överallt och bytte gardiner ofta. Nu använder jag manchetter i metall eller glas, men det finns nog någon "vanlig" manchett kvar någonstans ;)
    Jag känner igen mig med det där med kläderna. Jag har olika "anhalter" med kläder innan de slängs eller ges bort.
    Trevlig lördag!
    Kram
    Anneli

    SvaraRadera
  5. Jag tycker deltar fint men jag har faktiskt inte några sådana ljusstakar utan mest ljuslyktor.....(undrar varför egentligen?!?). Ha en fortsatt bra lördag. KramAnette

    SvaraRadera
  6. Jag har köpt påslådor på ikea att förvara kläderna i, jättebra för de är lätta att stuva undan. Hoppas ni får en fin dag! Kram Nilla

    SvaraRadera
  7. Nej jeg har ikke sådanne lysestager, jeg har mest store bloklys eller fyrfadslys hmmm ved egentligt ikke rigtig hvorfor... Det ser jo super fint ud, måske jeg skulle prøve engang når der skal fornyes lidt herhjemme :o) Fin inspiration.
    Stort solskins Kram OddStyle

    SvaraRadera
  8. Ljusmanschetter fanns och finns i massor här. Allt från rosor till blåsippor. Men din i pärlor är makalöst fin. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  9. Hihihi.. Ja du, de där sidenskapelserna minns jag alltför väl... Snacka om att man ändrar smak och tycke med tiden! :) Din egengjorda variant var dock jättefin! Kul med sånt som inte alla andra har.
    Till Moltas urvuxna kläder har vi stora papplådor från IKEA, som precis går in i garderobsöverskåpen. Praktiska och prisvärda!
    Hoppas du har en skön lördagskväll!
    Kram

    SvaraRadera
  10. Stooooort grattis i efterskott!!! Hööög igenkänningsfaktor där med sidenblommor runt ljusen :) Men jag har helt missat att ha dem kring spolknappen, fniss :)) Hääärlig läsning ovan här bland kommentarerna, fler än jag som känner igen mig, haha :)))

    Kraaaaaam aka

    SvaraRadera
  11. hihihi..ja det där med blommiga ljusmanchetter känner jag igen, hade massor av såna minns jag! :)
    Kram viktoria

    SvaraRadera
  12. Åh grattis i efterskott!
    Snygg och annorlunda ljusmanschett, kram Suss

    SvaraRadera
  13. Jag AVSKYR dom!! Mamma har mängder, och dom ska bytas både till jul, påsk och sommaren.. pust, tar evigheter att byta dom :P

    MEN, jag gillar faktiskt din i pärlor ;) Lite "glitter" är aldrig fel. Duktig du är. Dina smycken är också fina. Funderar på en beställning till min syster som fyller i sommar.

    Ha en fin söndag!
    Här skiner solen och jag njuter för fullt ;)
    Kramar

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...