lördag 2 januari 2016

Lördag i sin enkelhet

En vanlig lördag idag.


Känns rätt skönt att få en vanlig lördag så här på jul-lovet. Ingen vardag som blivit röd i almanackan eller ens en "afton" av något slag.


Man blir allt lite dagvill när man är långledig och det inte spelar så stor roll vad dagarna har för veckonamn. Vissa dagar känns som söndagar fast de inte är det. Som igår, så klart. Nyårsdagen är ju verkligen en "röd" dag. Det är också den dag på året som det äts  mest pizza, tydligen. Så även vi. Hembakt (fast färdigköpt pizza-kit får jag väl erkänna) och hela familjen samlad. Inklusive den nya lilla familjen med kära barnbarnet. 


Det var igår, det. Idag är det en helt vanlig lördag. Skönt, som sagt. Jag och Mannen i mitt liv var inne i Uppsala rätt tidigt, precis när affärerna öppnade. Mannen i mitt liv hade klipptid precis då och jag passade på att gå på MQ för att kolla in en rosa top i spets, som jag sett på håll, när jag stod i provrumskön på annandagen. Ångrade mig efteråt att jag inte kollade på den då, så passade på idag. Hade tur, hade ingen aning om ifall det var något som var med på rea eller inte, visste bara att jag trodde det var något för mig. Det var halva priset på den och fanns bara tre av samma storlek, som tur var så var det rätt.  Köpte den och en top till.


Att klippa håret på Mannen i mitt liv tog lika lång (eller snarare kort) tid som det tog för mig att prova och betala två toppar, vi blev klara samtidigt och gick och fikade. På Güntherska hovkonditoriet, som ligger intill ån. Urmysigt café som jag verkligen kan rekommendera, om någon behöver ett Uppsalatips. 

Efter det bad jag om en liten runda på Rådhuset. Främst Lexingtonbutiken som lockade mig. Och där fick jag den andra Lexington Living-boken av min snälla man. Rådhuset är som ett litet, litet mini-NK, typ... Vacker gammal byggnad som rymmer några märkesbutiker.(Ett till Uppsala-tips...) Och ett sånt där ställe där man får sina varor inlindade i silkepapper och så en papperspåse med snör-handtag... Sånt gillar jag... 


Direkt när vi kom hem slog jag mig ner i uterummet med en kopp kaffe och sjönk in i boken och suckade av välbehag över bilderna... Älskar inspirerande foton!  Gillar den där New Englandstilen SÅ mycket... fast det har ni ju redan förstått ;)

Jag sitter kvar i uterummet och det börjar så smått skymma... Jag lyssnar på skönt blandad musik och njuter av tillvaron. Har kollat igenom bloggen lite inför nästa del i krönikan som jag ska fortsätta på.


Tittar på granen som fortfarande är fin och funderar på om jag verkligen ska kasta ut den på måndag, redan? Egentligen tröttnar jag alltid på julpyntet lagom till nyår. Men jag vet inte... Eftersom jag mer kallar mitt pynt för vinterpynt, och det inte är så mycket rött... och inte en enda tomte...så känns det som att det kan få vara kvar några dagar till. Kanske... 

Utanför faller snön, och det är rätt vackert. Tycker till och med jag som inte alls är en vintermänniska... Det blir mysigt att bada om en stund. Sitta i det varma vattnet och se snön falla runt om oss. Kanske känna en och annan svalkande flinga, som letar sig ner i ansiktet. Fast det mesta fångas upp av kepsskärmen ;) 


Ja en helt vanlig lördag i sin enkelhet... Underbart! 


Maria


6 kommentarer:

  1. Vilken mysig lördag ni har. Så himla fint i ert uterum.
    Vi har varit och fika och promenerat hos Lykkes uppfödare, såå trevligt. Lykke älskar att vara där och leka med hennes mamma och äldre syster.
    Så det blev pizza på vägen hem (istället för igår:).
    Håller med dig om att man blir lite dagvill:) Härligt:)
    Nyfiken på topparna du köpt. Jag har inte köpt något alls. Daniel har beställt två Eton-skjortor på nätet.
    Det faller faktiskt lite vita flingor här också, och svinkallt är det och blåser småspik. Mysigt att vara inne.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. De där vanliga lördagarna är inte fel de heller! Här har vi haft röjarparty på kontoret och rensat i röran. Så skönt!

    Älskar Rådhuset. Det fanns ju inte då jag växte upp, så det känns så lyxigt att gå in där. Tokgillar atmosfären där inne!

    Kram Lena

    SvaraRadera
  3. Lördagsmys:)
    Här blev det bowling o middag på restaurang i em o kväll:)
    Plockade undan julen idag, började känna mig rastlös..
    Ni har det så fint hemma!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  4. Låter som en jättemysig lördag :-)! Kram Sofia

    SvaraRadera
  5. Mysigt ni har det :) kram Diana

    SvaraRadera
  6. Jätte mysigt, och fint i uterummet. Jag är så avundsjuk på att ni har snö, här i Östersund finns det inte en snöflinga, bara mörkt grått och trist. Ha de gött Monica

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...