onsdag 6 januari 2016

Krönika 2015 - sista kvartalet

Sista delen av årskrönikan...


OKTOBER


Helt plötsligt ville  jag ha lite mer "classy vuxen" stil både här och där, i och med TV-rummets makeover... Vardagsrummets soffa fick ett nytt grått överdrag och kuddar i lite varmare toner. Jag köpte dukar och sydde kuddfodral av. 

Mannen i mitt liv kom hem med tjugo röda rosor en fredag. "Bara sådär". Kanske för att han också tycker att Oktober är kärlekens månad? ;) Vi åkte på Stockholm Beer & Whiskyfestival med ett par kompisar, jag och Mannen i mitt liv bodde kvar på hotell... Så klart ;) Det blev en helt Facebook/instagramfri helg! 

Kärlekens månad ja... Ja vi firade både bröllopsdag och "årsdag" i Oktober. Mannen i mitt liv gav mig den mest fantastiska bukett liljor jag någon gång sett! 

Vi gjorde en Dalarna-tripp, bara jag och Mannen i mitt liv och bjöd ut våra föräldrar på middag. På vår bröllopsdag, så det blev ett annorlunda men mycket trevligt firande. 

Oktober var också månaden då mitt älskade monster gick vidare och ut ur mitt liv... Ja, jag menar min bil... För helt plötsligt blev ju "våran" nya bil, min bil...

Eftersom Mannen i mitt liv valde en tjänstebil. Därmed slog vi ett extra slag för miljön också, då bilen är en s k laddhybrid. 

Oktober var inte bara kärlekens månad detta år, det var min turmånad också, tror jag? Jag vann en ursnygg kimono, som passar perfekt att glida ut till badet i, innan det blev för kallt ute...

Jag vann även en bok, som ska hjälpa mig att tänka om när det gäller min garderob. Jag har redan rensat och röjt och gjort mig av med massor av kläder! (faktiskt ganska många klänningar också...)

slutet  av Oktober tog vi en minisemester, jag och Mannen i mitt liv. Vi återvände till Smögens havsbad, som vi bestämde i somras redan... Det blev vårt sätt att fira våra 25 år tillsammans.


Tre sköna dygn med klippvandring, bubbel i snålblåsten, en värmande kopp rom på en brygga... God mat och så spa, förstås! Vi hann även med att träffa en bloggvän, till mig. Maria med den HÄR fina bloggen. Vi hade diskuterat ett tag att försöka ses vid tillfälle, då vi tyckt att vi fått så bra kontakt via bloggen och senare även mejl... Vi sågs på en mysig krog mellan Smögen och där de har sitt lantställe. Vi fann varandra direkt och även våra män verkade ha ett eller annat gemensamt. Så trevligt att vi faktiskt ska ses igen! (Ganska så snart, om allt går i lås




NOVEMBER


November blev den bloggfattigaste månaden på året... En del ups and downs i livet... Dotterns graviditet medförde komplikationer i form av havandeskapsförgiftning, och hon åkte in och ut på sjukhuset och ett tag trodde vi att den lilla bebisen skulle komma redan i November, som det lät... Oron för dottern och kommande barnbarnet tog på krafterna. Vi köpte i alla fall äntligen ett nytt skåp till hallen, det var positivt! ;)Jag blev förälskad i det!

En av döttrarna ordnade med en jättefin babyshower för tvillingsyrran. Mysigt, mysigt men smolk i bägaren då stora vovven började bli "gammal och dålig. 


I mitten av månaden tog vi beslutet i samråd med veterinär att låta stora vovven gå till hundhimlen. Ett beslut som kändes helt rätt, men inte alls lätt... Det var tunga dagar som följde och vilket tomrum han lämnade. Våran Rufus, som får ha det bra i himlen, nu istället...Vi minns honom med glädje i hjärtat.

Mannen i mitt liv överraskade mig med en parfym som låg på kudden, när jag skulle lägga mig och han var ute på vift en kväll. Den lilla gesten piggade upp en del ;) 


Jag köpte en ny klänning till en femtioårsfest. 

November avrundades med en helhelg på tu man hand. Två nätter på två olika hotell.

Mysdricka i vinbaren på NK... Samtal, samtal, samtal... Och så slog vi ju till på det där skåpet.... vår julklapp!

Och så åt vi julbord på Fjäderholmarna. En mysig romantisk helg som jag så väl behövde i det Novembergråa... 



DECEMBER

Så plötsligt var det december... Vinterpyntet åkte fram. Mest i form av konstbarr och lite piff i färgerna brunt, silver, vitt...


Men i köket chockade jag mig själv med att plocka in rött. O C H blått, för att det inte skulle bli F Ö R rött ;)


Sommarens fyndade julpynt satte ju liksom stilen. En "Lexingtonjul", blev det i köket ;) 


Kvällar med glögg och tända ljus fick julkänslan att infinna sig. 

Vår julklapp anlände och jag blev så där galet, galet nöjd! Kunde knappt se mig mätt på det ;) Äkta kärlek!


Mitt i julkänsla, vinterpiff och "bebisoro" drog Mannen i mitt liv igång projekt "sätta paneler". 


Det gjorde enormt mycket att få till de där detaljerna. (Ni ska få se det färdiga resultatet snart


Lucia kom och vi bakade lussekatter, jag och döttrarna. Tyvärr inte alla fyra, då en jobbade...


Den gradvida dottern var höggravid då...
För bara tre dagar senare, den 16:e December, (samma dag som hans mostrar for till London på julklappsresa) kom han till världen, vårt lilla barnbarn! (Efter dramatik och urakut snitt...) Vilken kärlek! Första bilden, som pappan skickade via mobilen. Och på bloggen avslöjades "Den ljuvliga hemligheten". Jag hade blivit M O R M O R!!! Till den sötaste lilla gossen!  Jag och Morfar, tillika Mannen i mitt liv firade med att skåla i fina bubblor och äta hummer.... 


Några dagar senare kunde vi hålla honom i vår famn och det går inte med ord att beskriva den känslan....


December var vardagsrummets månad, tror jag... Det nya skåpet behövde både ny soffrupp och nya lampor i fönstren som sällskap... ;) 
Julen närmade sig med stormsteg på slutet, jag gick på jul-lov, vi fixade en kungsgran och vi hade uppesittarkväll med "Nya lilla familjen" här hemma. De sov kvar till julaftonen, kom på juldagen och åt rester... Vi fick en lugn och fridfull julhelg.



Medelpunkten var så klart barnbarnet. Den nyaste sötaste lilla familjemedlemmen.



Vilde, som var så söt och go i sin jultröja :) 


Snön kom och det blev ljust och fint tycker även jag som inte är någon vintermänniska...  Året led mot sitt slut... 
Även om det inte började på allra bästa sätt så blev 2015 ett riktigt bra år, trots sorg så var det ändå mest av allt kärlek, glädje och lycka! 



Vi fick ju en fantastiskt fin nyårsafton och 25:årig förlovningsdag också!  Ett annorlunda firande med vovve på hotell och romantisk nyårssupé på italiensk krog.  




Tack till alla som läst hela eller delar av min krönika! Jag har mest gjort den för min egen del för att reflektera och summera året som gick. Men stort tack för att ni ville dela det med mig!



Maria


3 kommentarer:

  1. Vilken härlig start på dagen att få läsa din fina krönika. Otroligt mycket som hände sista delen av året för er. Så sorgligt med er fina stora vovve. Samtidigt som en enorm glädje över den nya lilla familjemedlemmen.
    Ert vardagsrum är så himla snyggt med nya skåpet och soffgrupp (det var fint innan också, men nya stilen är så snygg:)).
    Jag sätter fram mina gamla lampor och funderar ett varv till:)
    Ha en fin dag hoppas solen skiner på dig
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Vilket år du har haft kram Diana

    SvaraRadera
  3. Och tack själv för att du delar med dig. Så kul att läsa!

    Kram Lena

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...