måndag 4 januari 2016

Krönika 2015 - tredje kvartalet

Del tre i årskrönikan. Del 1 kan läsas HÄR och del 2 HÄR


JULI

Sommaren visade sig inte från sin bästa sida under Juli, men jag tyckte ändå det var okej. Men minns att många tyckte det var bedrövligt.  Det var i alla fall 17-20 grader de flesta dagarna ;) Jag storstädade huset innan mannen också gick på semester och jag hann med någon god fika i nya stolarna. 

Jag hade turen med mig och vann i en bloggutlottning. Fina ljuslyktor och tillhörande vas, som hamnade på soffbordet i TV-rummet. Och fantastiskt nog har de stått där sedan dess!

Vi hängde på porchen, jag och Mannen i mitt liv. Jag slev om Horse´s neck och gjorde många nyfikna på vad det var... Jag delade med mig av drinkreceptet och det är fortfarande en favoritdrink hos mig!

Blått hör sommaren till på något vis. Jag köpte billiga gardiner och sydde om till kuddar.


Och fyndade ett par andra kuddar i blått, som jag hade spanat in en tid....


Mannen i mitt liv byggde in ölkylen i uterummet, så det mera blev en platsbyggd möbel. Nu tycker t o m jag att den är snygg ;)

Vi åkte till dalarna några dagar jag, Mannen i mitt liv och stora vovven. Bodde i vår lilla stuga och passade på att åka runt lite i omgivningarna och go´fika på ortens mest besökta café. 

Först då semesterlandade jag, tror jag. Några dagar där vi bara "var". 
Minstingen "släpade" med sig oss på en eftermiddagsutflykt till Fotografiska. Trevligt! Första gången jag satte min fot där, men inte sista! 
En mur på uterummets fasad tog fart...Tur man har en händig man i sitt liv!


Mannen i mitt liv och jag drog neröver på en Roadtrip. Bohuslän. Första stopp Smögen havsbad. 

Vi som älskar klipphäng njöt så klart av ett glas rosé och havet. Det var där och då som vi bestämde oss för att åka tillbaka under hösten.


Vi drog vidare ner till Göteborg och checkade in på det superromantiska Hotell Pigalle och upplevde ett otroligt trevligt dygn. Vilken atmosfär! Allt toppenbra! 


Vi återvände till Clarion hOtel Post och fick en fantastisk svit för att det hade blivit något fel vid bokningen vid Kristihimmelfärd. En superfin kompensation och uppgradering! Dock var Hotel Post inte lika mysigt på högsäsong! Men vi bor gärna där en annan gång ;) 

Vi besökte även Fjällbacka. Pittoresk liten ort. Och i Grundsund förälskade vi oss totalt. I byn... drömmer om ett ställe där... 


Vi avslutade vår roadtrip med en natt i Grebbestad på ett typ resort... Kanske inte vad vi hade tänkt oss, men det var helt okej och vi var mer än nöjda med vår roadtrip! 

Islutet av Juli kom svägerskan och svågern ner några dagar. Det har blivit en mycket trevlig tradition. Vi tog med dem ut på Fjäderholmarna. Förstås...


AUGUSTI

Näst sista dagen på min semester köpte jag min första Lexington-living-bok. OCH fyndade ett julpynt som satte stilen till årets julpynt i köket ;)


Vi höll i traditionen med familjens kräftskiva. 


I augusti tappade jag blogglusten lite, ville gärna ta vara på tiden till annat. Jag var inne i en riktigt kreativ fas, och lade ner en del tid i min lilla ateljé. Började med babytäcket till den ljuvliga hemligheten, som jag fortfarande höll på som en hemlighet. Men jag hade avslöjat den på Facebook, så en del av er visste ju redan :)


När vi hade jobbat en vecka, tog vi ett "på-tu-man-hand-dygn" i Stockholm igen, jag och Mannen i mitt liv. Hotell inne i stan och båten ut till Fjäderholmarna. Lite klipphäng och middag ute i kvällssolen. En sådan där kväll där man mår så himla bra... Känner att man lever och inte bara är vid liv...


Äntligen kom vår sprillans nya bil, som vi beställde i slutet av maj. Första gången på många år som vi köpte en helt ny bil. Tanken var att det skulle vara Mannen i mitt livs bil... fast jag kallade den "våran" ;) 


Jag tokfyndade ett par rottingfåtöljer, som hamnade på var sida om kaminen. Mannen i mitt liv var inte helt nöjd med detta, då han tyckte det blev trångt (?) men de står kvar än ;)

Vi tog vara på kvällarna i veckorna och gjorde en kvällstur in till Stockholm, när det började mörkna. Tog en kvällsfika vid vattnet. Och nej, det var ju inte för att testa nya bilen, om nu någon trodde det? ;) 

Äntligen kom jag på vart jag kunde ha ett kistbord, som jag velat ha länge... I uterummet förstås... 

Eftersom jag inte bloggade varje dag, hann jag med en del annat... Jag sydde nya gardiner och kuddar till TV-rummet... Ett kraftigt lite blankt lyxigt tyg...

Blev så otroligt nöjd med dem och fick ett infall i att möblera om TV-rummet. Svängde runt på soffan och plötsligt så kändes TV-rummet mycket trevligare! Äntligen efter tre år, så blev det "klart".


Jag sydde även nya gardiner till köket. I rutigt. Det blev en skön ombonad känsla. Hösten var ju på ingång och då vill jag alltid ha det lite "varmt och mysigt".


SEPTEMBER


September kom och gick... Väldigt snabbt tycker jag. Jag var fortfarande inte "överaktiv" på bloggen. Fixade hemma och köpte bland annat nya ljuslyktor till köket. (som numera hamnat i hallen)


På tu man hand, finns det alltid tid för ;) Vi är ju så bra på det, jag och Mannen i mitt liv. Säsongsfinalen ute på Fjäderholmarna. Lika fantastiskt som alltid. 


Alla detaljer på huset, och muren, blev klara.

Jag tog med mig den gravida dottern för lite "mor och dottertid" med ett dygn i Stockholm. 


Middag och lite fredagsmys, följt av hotellfrukost och shopping hela lördagen. Härligt att få skämma bry barnen, ett i taget.

Mannen i mitt liv drog till Sälen, för fjällvandring. Jag drog in till stan för en tjejkväll samma helg. Vi har olika intressen ;) En galet trevlig middag fylld av skratt, tillsammans med gamla och nuvarande kolleger.
Samma helg tog jag ett par av döttrarna med mig till Sigtuna för att gå på konstutställning.

Det var min fina före detta kollega som ställde ut sina fantastiska målningar!


I slutet av September blev den sedan länge tänkta resan till Nice, verkligen av! 

Vi fick uppleva en skön sommarvärme några dagar och hade en fantastisk upplevelse med våra fina vänner från Dalarna. Ett besök hos "vinvännerna", Ivinio, i deras  fina vinbutik blev det också. Vi bestämde att vi ville se mer av Nice!


Det var mitt tredje kvartal, och det kan väl sammanfattas som ganska innehållsrikt med många hotellnätter ;)



Maria











5 kommentarer:

  1. Du har haft ett fint år verkar det som. Ser med glädje på allt roligt du hittat på och gjort. Du kan konsten du att ta vara på livet. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  2. Vilket härligt år du och mannen har haft, ni kan verkligen konsten att ta vara på livets goda och ha det mysigt tillsammans. Ser fram emot nästa och sista årskrönikan. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  3. Men vilka fina krönikor du gör, så roligt att läsa. Jag kommer ihåg det mesta ni gjort;) Ni har varit ute och rört på er en hel del under året, mysigt. Där ligger vi i lä, tror vi ha en ynka hotellnatt förutom de till och från Kroatien:)
    Ert hus är så himla fint, som en dröm.
    Det kändes som jag vann på lotto förut, jag fick sms från en kollega som sa att jag inte behövde komma till jobbet i morgon för det var så få barn där:) Tjohoo:)
    Kram på dig vännen. Hoppas du har sköna lediga dagar
    /Maria

    SvaraRadera
  4. Vad härligt att återblicka o se vad ditt år var!=)

    SvaraRadera
  5. Alltså, jag måste bara ta mig ut på den där ön nån gång! Det ser verkligen ut som ett ställe jag skulle gilla!

    Ha en fin tisdag!

    Kram Lena

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...