söndag 3 januari 2016

Krönika 2015- andra kvartalet

Fortsättning på årskrönikan... Första kvartalet kan ni läsa HÄR


APRIL

April var månaden då jag liksom vaknade till liv på riktigt...  Efter all sjukdom så kändes april och den riktiga våren så otroligt välkommen! Jag tillbringade en del tid i trädgården med att gå runt och titta på resultatet av lökarna jag hade petat ned hösten innan.
Mannen i mitt liv spikade panel på vårt uterum, utvändigt...

Invändigt vårpiffade jag med ny sittbänk i rotting. En tillfällig produkt från IKEA.

En stativlampa köptes till uterummet men som numera flyttat in i vardagsrummet ;)

Jag och Mannen i mitt liv åkte iväg på ett lyxdygn med hotell i Stockholm. Bodde fint och bekvämt med en fantastisk utsikt!

Med den där sjuhelv...s  matförgiftningen i färskt minne var jag lite "övernojig" med vart jag ville äta. Mannen i mitt liv föreslog Grand Hotel Verandan. Jag hade aldrig ätit där tidigare, men kunde inte tänka mig annat än att det skulle vara bra, så jag nappade glatt på förslaget. Vilken god mat vi fick, och vilken härlig miljö! Så lyxig känsla, men inte alls så dyrt som man kanske fått för sig... 

Vi beundrade blomning på körsbärsträden i Kungsan och gick i våra favoritbutiker.
Mannen i mitt liv köpte ännu en Odd Molly-klänning till mig. Min födelsedagspresent, tyckte jag! Men det tyckte inte han...
Hemma fick sovrummet sig en liten makeover när de nya gardinerna kom upp. Sydde även ett par kuddar till, med broderier och tassels.

I hallen hade jag verkligen börjat tröttna rejält på det slitna gamla skåpet och börjat titta runt på nytt alternativ. Konstaterade då att det var svårt att hitta något som var svart...

Vi (läs Mannen i mitt liv) lade in ett vinylgolv med click i uterummet, på det där steget utanför dörrarna. Marockanskt inspirerat och ser ut som klinker. Blev S Å nöjda!

Det blev min födelsedag som firades med närmsta familjen. Jag som trodde att jag fått min present...
Blev glatt överraskad över en Odd Molly-blus som jag önskat mig samt både vita converse och vitvinsglas från Iittala. Hela önskelistan uppfylld ;) Dessutom hade Mannen i mitt liv fixat med en prov-mc-lektion, som det inte blivit något av ännu, måste jag erkänna. Körkortstillstånd har jag, men en av döttrarna tycker det verkar otroligt vansinnigt och farligt, så jag har tappat lite av känslan. 
Jag och Mannen i mitt liv gjorde en till tur upp till Dalarna. Det blev ett härligt besök hos nära och kära, träffa lilla mamma som varit så dålig, se att hon ändå var rätt pigg. Samt glädjande besked i en hälsofråga hos någon annan. När vi kom hem var den utflyttade dottern med sambo hos oss, hade bjudit in sig på middag. Det blev en  väldigt omvälvande middag. Massor av känslor på en och samma gång detta dygn. Dottern med sambo hade något att berätta för oss... Det var så klart den ljuvliga hemligheten vi fick veta då. Att vi skulle bli mormor och morfar! S Å stort! Glädje, lycka och kärlek!

Mot slutet av april spirade det som sjutton i rabatterna.
Mitt trädgårdsintresse växte!
På självaste Valborgsmässoafton visade jag upp klänningen jag hade sytt några veckor tidigare.  Klänningen som jag bara använde den gången.. Inte har jag "vågat" använda den där gamla skinnjackan mer heller... Fastän ni var några som bedyrade att den var okej att använda... (Nu har jag hittat en ny skinnjacka i betydligt tuffare modell, men Mannen i mitt liv säger att jag får ingen, eftersom det inte blivit någon mc-brud av mig ;)


MAJ


Maj började med att vi firade min svärfar på restaurang här i Uppsala. Hela den sidan av släkten samlad och den ljuvliga hemligheten avslöjades. Svärmor bestämde att hon minsann inte skulle tituleras "gammelfarmor" just för att det lät så gammalt ;) Hon köpte mitt förslag "Farmor Ulla" rakt av! ;) 
Hemligheten togs med glädje förstås hos alla :) 


maj beställde Mannen i mitt liv en ölkyl till uterummet. Mannen i mitt livs stolthet ;) 

Vi checkade in på hotell i huvudstaden med enastående utsikt.


Efter en god drink på Himlen, tog vi båten ut till smultronstället...
Fjäderholmarna. Årets första tur. En god middag efter lite klipphäng med bubbel och mysiga samtal. Vi pratade mycket om den ljuvliga hemligheten... Det var ju så stort och nytt och fantastiskt att "vänta barnbarn".


Det blev många kamera-rundor i trädgården under våren. Njöt av allt som växte.
Tulpanerna blommade och även Löjtnantshjärtanen. 

Kristi Himmelsfärdshelgen kom med ett par extra lediga dagar. Mannen i mitt liv hade fått nog av att det inte blivit någon resa till varken NY eller Nice under våren, som vi pratat om tidigare... så några dagar innan Kristi Himmelsfärd hade han bokat en långweekend i Göteborg. 
Det blev en galet rolig tripp med en cool Beer Maker-dinner på hotellet. Roligt umgänge med bordsgrannar, som vi aldrig träffat innan. Massor av god öl att provsmaka. Och fast vi bara provsmakade så var det en som var lite trött dagen efter ;) 

Men efter en tupplur efter frukost och lite OddMolly-outlet-shopping och en stor kaffe på det, så var jag med på noterna igen ;)
Vi tog spårvagnen till heaven 23 och njöt av en drink, men mest av utsikten och varandras sällskap.
Sista kvällen åt vi en supergod burgare på hotellet och drack ett utsökt vin, och blev så otroligt fint servade av personalen. Så där lyxigt så man blir alldeles salig... Och så pratade vi om den där ljuvliga hemligheten igen. Njöt av att vara på tu man hand. Nästan som nyförälskade. 
Vi kom hem tankade med energi och tog tag i förberedelserna inför dotterns kommande student... Bland annat sydde jag en klänning till mig.


Och så gick vi på modevisning! Jag och döttrarna. Tittade på Mellantjejens alster som hon sytt och som visades upp på catwalken av Minstinegn. Snacka om att jag var världens stoltaste mamma! Och nu kom jag på att jag ännu inte visat er dotterns plagg, som jag skulle...
Och Maj månad avslutades med Mors dag. Något vi firade här hemma med tårta och paket. Mors dag - en dag, då jag tänker lite extra på hur lyckligt lottad jag är som har både min mamma, och mina barn som gör att jag är en mamma. 


JUNI

Efter en del förberedelser och fix så var dagen D inne. Mellantjejens student!

Med massor av godsaker och  nästan hela släkten samlad så blev det en sådan otroligt fin dag att minnas.
Inte bara det att dottern avslutade sitt gymnasieprogram  och även fick stipendium...
Nej, det blev en sådant fint tillfälle att träffa alla. Så himla lyckat! Mycket kärlek och glädje den dagen!
En dag som berörde mig helt klart! 
Jag minns att jag var supertrött den kvällen efter massor av förberedelser och ett sömnkonto som hamnat på minus. Men so what!? ;)

Det var också en fredag i Juni som Mannen i mitt liv kom hem med de där däck-stolarna som jag suktat efter sedan  vi planerade husbygget. Äntligen fanns det en plats för dem att stå på, så vi kunde köpa dem.


Det blev Mannen i mitt livs födelsedag och jag överraskade honom med en picknick i Stadsparken (Uppsala). En picknick med dryck, ost och charkisar. 

Sedan tog jag med honom till en restaurang där resten av familjen redan väntade på oss. Surprise! En mysig kväll fick vi! Tokgillar att ha familjen samlad!

Trädgården började blomstra allt mer. Alla plantor som jag hade satt året innan hade klarat vintern och nu hade de växt till sig, så det kändes lite trångt i rabatten...

Inomhus fortsatte jag med mina försök att få TV-rummet trivsamt... 
Jag bytte ut de vita kuddarna mot lite mer "smutsiga och murriga" toner... Plockade in lite koppar för att få en mjukare boheme-chic känsla som jag ju ville åt... Jag lyckades inte och började misströsta... kanske skulle jag tänka mer New England där med?

Min crush på Odd Molly höll i sig... Både en långärmad blus och en kofta...

Två plagg som kom att användas väldigt flitigt under sommaren... Blusen hade jag på midsommaraftonens kväll och koftan klickade jag hem samma dag ;) 
Midosmmar ja... Jag pyntade porchen med vildblommor och så drog vi upp till Dalarna. 

Med en ny dyr hundbur a la Fort Knox(till den numera avlidne stora älsklingen och hans bilångest) och flera körkort i familjen kunde vi åka upp tillsammans allihop i flera bilar. 
Traditionellt firande med släkt och vänner på platsen där midsommar ska firas. Kunde inte bli bättre!
Strax innan semester tog jag och Mannen i mitt liv ännu en helg på tu man hand. Det är vår grej, det ;) Efter en räkmacka till lunch på Himlen och efterföljande incheck på hotell...
Så var vi redo för en båt-tur...
Fjäderholmarna levererade som vanligt med total avkoppling och det blev en sådan där kväll när man struntar i den båt man tänkt ta och bara sitter kvar och tar nästa... Nedräkning till semester...

Och pionerna blommade för fullt...   Jag var mäkta stolt och började ana att jag hade lite gröna fingrar ändå ;) 

Det blev ett bra mycket bättre kvartal än det första! Ett kvartal fyllt utav kärlek och glädje! Fortsättning följer...



Maria

6 kommentarer:

  1. Verkligen ett härligt och innehållsrikt kvartal!

    Kram Lena

    SvaraRadera
  2. Så roligt att se allt du gjort under våren, härliga bilder. Kul att läsa att du blivit mer trädgårdsintresserad:)
    Ni är duktiga på att få till "på tu man hand tid" du och mannen i ditt liv. Så många fina bilder på dig.
    Så bra att mitt upplägg kändes okej:) Vi får planera mera senare:) Tänk så kul det ska bli.
    Stor kram Maria

    SvaraRadera
  3. Härliga bilder :-)! Kram Sofia

    SvaraRadera
  4. Älskar bilden med dig i hotellsängen! Ser så lyxig ut!

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  5. Härlig läsning och så mycket du har gjort under 2015.
    Önskar dig en bra start på veckan.
    Kram Pia

    SvaraRadera
  6. Mycket som hänt under ett år och många fina bilder du visar. Kram

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...