fredag 1 januari 2016

En mycket lyckad nyårsafton!

Vilken mysig och trevlig nyårsafton vi fick!



Mannen i mitt liv och jag tog med vovven och checkade in på hotell inne  i Uppsala. Vi hade bokat ett hundrum och då fick man visst en "doggie-bag" med lite hundgodis, lukta-gott-ur-munnen-pulver", en febertermometer och hundbajspåsar i en liten smart förpackning. 
En bädd åt vovven och en vattenskål fanns också. Det var första gången vi testade att bo på hotell med djur. Det gick riktigt, riktigt bra! Vi satt på rummet ett par timmar för att acklimatisera vovven innan vi skulle lämna honom ensam för att gå ut och äta nyårssupé. Vovven gjorde sig hemmastadd väldigt snabbt. Men hundbädden var överflödig tyckte han. Vår säng dög gott ;)


Vi skålade i både champagne och en klassisk RC. Men hjärtmönstrade sugrör dagen till ära. Det var riktigt mysigt att sitta där i sängarna, småtitta på någon film på TV´n och småprata om ditten och datten. Som vi alltid gör när vi är på tu man hand ;)
Vi rastade vovven, duschade och bytte om till nyårsstassen och gav oss iväg mot det bokade bordet.
Vi hade bokat bord på en av Uppsalas mysigare italienska restauranger. 

Mannen i mitt liv beställde in ett riktigt gott Amarone-vin rekommenderat av personalen. Oh my så gott det var! Fantastiskt gott till den lika fantastiska maten. Mozzarella med rostade körsbärstomater till förrätt och stekt marulk med blomkål och broccoli till varmrätt. Hur gott som helst!

När vi fick in efterrätten så bjöds vi på Grappa till den. "Bara sådär" och innan vi var färdiga med den kom de även in med varsitt glas Limoncello.
Jag gissar att det var för att vi beställde det där fina vinet? De bjöd liksom till lite extra då, verkade det som?  Det blev en jättetrevlig middag och stämningen var god på restaurangen som var fullsatt. 
Vi gick tillbaka till hotellet och tog med vovven ut på stan. Han är inte alls van att vara med på det där sättet men verkade trivas bra med det!
Vi gick upp mot slottet för att se fyrverkerierna vid tolvslaget. Riktigt mäktigt var det. Nästan magiskt! Vackert och stämningsfullt och vi var så nöjda med vår kväll, jag och Mannen i mitt liv.
Vi tog en promenad i kvarteret runt domkyrkan och tänkte på hur vackert det är i "vårt" Uppsala. Dit vi förmodligen kommer flytta in i lägenhet så småningom. Men inte än på länge förstås. 

Lilla vovven är ju inte alls rädd för smällare, och jag tror han gillade den där promenaden mycket! Fascinerad även han. Och jag och Mannen i mitt liv tänkte lite på vår stora vovve... var glada att han slapp uppleva ett nyår till med sin enorma rädsla. Han slipper det nu i hundhimlen.
När vi kom tillbaka till hotellet var det någon som somnade som en liten stock ;)


Ja, det blev en mycket lyckad nyårsafton. Skulle nästan säga att det är en av mina bästa nyårsaftnar på länge?  Riktigt romantiskt också på italiens restaurang med rödvitrutiga dukar... 

Hoppas ni alla fick en fin nyårsafton, och att ni får ett fint 2016!


Maria






10 kommentarer:

  1. Det lät som en riktigt mysig nyårsafton! Skulle jag kunna tänka mig att prova när barnen är lite större!
    Jag tänkte också på er stora hund när det smälldes som värst här... <3
    Kram

    SvaraRadera
  2. Mysigt, lite som lady och lufsen eller hur. Vi hade ju tänkt fira som ni men bokade av när vi blev bortbjudna. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  3. Uppsala är väl en vacker stad, men nu var det länge sen jag var där i centrum. Sist var faktiskt när maken blev "sjuk", så det får bli under roligare omständigheter nästa gång...
    Häftigt att få ta med hunden på hotellet , och äta på rödvitrutiga dukar & underbart vin...
    Önskar Dig ett fantastiskt Gott Nytt 2016, fina Du!
    Kram från Kate

    SvaraRadera
  4. Grattis till er! Kul att se Uppsala från ditt håll, du såg ju att vi var där häromdagen 😀 Gillar stan mycket! Och kan rekommendera Peppar Peppar - vi gillade stället och maten vi åt men ibland kan ju upplevelsen bli så olika - kanske helt beroende på om det tex är fullsatt eller inte. Ha så fint! Kram Millla

    SvaraRadera
  5. Vilken lyckad kväll och vad häftigt med hotell där hunden får följa med. Aldrig hört talas om men väldigt bra. Ni ser ut och ha haft en mysig kväll! Ha det så bra. Kram Jannice

    SvaraRadera
  6. Åh så mysigt ni verkar ha haft! Ett lyckat avslut på året.
    Toppen med ett hotell dit man kan ta med vovven - vilken otroligt fin service!
    Önskar dig ett gott nytt år! Kram Eva

    SvaraRadera
  7. Så mysigt ni haft det! God fortsättning på 2016 =)
    Riktigt härligt att få följa med på er kväll :)
    Ha nu en fin kväll, den här årets första!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  8. Vad roligt att det blev så lyckat! Jag drömmer om att flytta tillbaka till min hemstad på sikt. Vem vet, rätt som det är är vi grannar, haha!

    Kram Lena

    SvaraRadera
  9. Låter som en mysig nyårsafton. Vad skönt att vovven inte var rädd. Vi hade 4 hundar och två katter som var jätterädda (förutom den gamle vovven som inte hör så bra längre ;)) God fortsättning på 2016, kram

    SvaraRadera
  10. Ett riktigt Gott Nytt År önskar jag dig fina Maria!

    Vilken underbar nyårsafton ni fick och himmel så skönt med en vovve som inte är smällrädd.
    Med Sally går det bra bara vi håller oss inne... Sen smäller det ju inte här hos oss på landet....man hör bara långt bort...
    Så söt han är er lille livsnjutare där han ockuperat sängen...;)
    Stor kram från mig!

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...