måndag 2 maj 2016

Ett fantastiskt slut på April!!!! (om än med en liten besvikelse...)

Vilken underbar lördag vi fick! Bästa slutet på April! 

En Valborg verkligen värd att minnas med glädje, blev det! Jag och Mannen i mitt liv checkade in på Hotell J ute i Nacka vid lunchtid. Redan när vi klev in på gården och förbi däcksstolarna som stod uppradade utanför den vackra tegelbyggnaden kände jag att "Wow, det här kommer jag säkert gilla!"
Inrett i den vita fräscha varianten av New Englandstil som känns så somrig och fräsch. 
Mysig lounge, som de benämnde som deras vardagsrum, där man kunde köpa kaffe, the och lite annat. Det serverades en enklare barmeny från eftermiddagen fick vi veta. Passade på att fånga en snygging på bild, när han inte visste om det... (Och jag lovar att han kommer gnälla lite på mig om han ser det ;)

 Hotellrummen inredda i samma stil. Vitt och blått med stjärnor och ränder. Somrigt och snyggt! 

Tänk vilken tur att jag tog "rätt väska och scarf" ;) 

Vi hade köpt med oss varsin sallad på vägen ut och satte oss på vår  balkong och njöt av sallad och rosévin. Alltså hur mycket vårfeeling???  Och vi hade så himla trevligt och skönt i solen! 

Mysig uteplats nedanför.
Och förstås havsutsikt! (Kostar någon hundring extra, men det är det ju helt klart värt!) Utsikt också över deras vackra Tornvilla där vi åt frukost på söndagen. Och där kände jag att jag skulle vilja fira min 50:årsdag med mina nära och kära om ett antal år när det är dags. Så mysigt ställe!!!! 

Tjusiga badrumsartiklar ger alltid lite känsla av extra lyx (fast det är inte direkt miljövänligt, jag veeet...) och det är ju inte helt fel när man bor på hotell. 

Senare på eftermiddagen bytte vi om (och jag som hade beslutsångest över klänningarna, tog en beprövad favorit som är som en dröm att ha på sig) och gjorde oss redo för fortsatta trevligheter.
Efter ett glas rosé på Restaurang J´s uteservering nere vid vattnet, så klev vi ombord på båten.
För att tio minuter senare sitta på "vår" klippa och sippa champagne. Det där är grejer, det kan jag lova! Sitta med bästa sällskap i kvällssolen och njuta av livet! Vi har så otroligt trevligt ihop, jag och Mannen i mitt liv. Vi skrattar, pratar allvar, pratar strunt, pratar gamla minnen och planerar framtiden. Och drömmer om saker som vi hoppas blir till verklighet. Och bara "är". 
Sällskap fick vi också där på vår klippa. Av Mårten Mås. Han tyckte gott att vi kunde dela med oss av lite snacks... Och jag passade på att bota min fågelfobi... Satt helt lugnt och sansat fast han kom närmre och närmre. Mannen i mitt liv undrade lite förvånat om jag glömt bort att jag har fågelskräck... Tja... lite champagne hjälper mot det mesta ;) 
När vi hade "picknickat" klart var det dags att dra oss vidare upp på ön. 

Upp till vårt bokade bord på Fjäderholmarnas krog
Men tyvärr måste jag nog säga att vi stötte på en besvikelse där. I  ganska så många år nu, så har vi åkt ut flera gånger under säsongen och ätit på krogen. Och vi har alltid varit mycket nöjda med både mat och service. Det har varit toppen, faktiskt... Ett riktigt favoritställe! 

Men i lördags höll de inte samma mått, tråkigt nog! Maten var det absolut inga fel på, den var jättegod. Men servicen...??? Vi beställde in en flaska rosé och blev rätt snopna över att automatsikt bara få "husets" (trots att det fanns en sort till) och ingen ursäkt över att vi inte hade blivit tillfrågade, man hade bara tagit för givet att vi ville ha husets...  Nåja, vi godkände väl det... Vatten till maten fick jag lov att be om, och vänta en stund på det. Normalt brukar man få frågan om man vill ha vanligt vatten eller kolsyrat... Inte fick vi någon flaska med vatten så vi skulle kunna fylla på själva heller, utan jag fick be om påfyllning :( När det gällde vinflaskan, ingen vinkylare på bordet, eller ens en plats i den där kylaren som de brukar ställa flera flaskor från olika bord... Det var heller ingen som kom och fyllde på i glasen, som vi brukar vara vana vid att man gjort.
Vi beställde förrätt i form av sill och ost och har alltid blivit informerade om vad det är för sorter på brickan. (Har ätit det förr) Men inte ett ord om något, utan maten ställdes bara ner. Så då var jag lite "fräck" och frågade om man visste vad det var för olika sorter. Vi saknade också att någon kom och frågade oss om maten smakade bra. När vi ätit upp vår varmrätt hade vi nog kunnat tänka oss en dessert eller en kopp kaffe. Men när ingen frågade vid avdukningen om vi önskade något mer... nä, då tappade vi lusten faktiskt. Vi bad om notan och visade tydligt att vi ville betala med kort, så de visste att det inte låg pengar i "boken", men fick vänta rätt länge på respons. Nästan så jag var på väg att ta med mig notan och gå till baren och betala... men då kom man med en kortmaskin, precis. Tur vi inte hade bråttom till båten... 


Det var väldigt tråkigt att de tappat den goda servicen, tyckte vi.  Vi som alltid varit så nöjda där, som sagt... Och jag tycker nog ändå att det vi saknade som jag räknat upp ändå är "normala krav" vanlig service på en bättre restaurang... Sånt man alltid varit noga med förut... Jag hoppas att det var en engångsgrej, att det var "premiärnerver" (det var ju årets första dag de hade öppet) eller något... För man kan nog inte skylla på att det var fullsatt, för det var det inte, även om det i och för sig var en del folk... Men nej, de borde kunnat hålla klart bättre service. Om vi kommer gå dit igen? Tja... maten är ju superbra och visst kanske man ska ge dem en ny chans... vi får se... 


Nu lyckades ju i alla fall inte detta förstöra vårt goda "partyhumör" inte, som tur var ;) Nej, vi gick ner till nästa ställe, Rökeriet, och jag guidade personalen till att sno ihop en Horse´s neck till oss. Se där, då hade han lärt sig något nytt i barkunskap ;) Mannen i mitt liv beställde en pannacotta också ;) 
Sen tog vi båten tillbaka till Nacka och slank in en sväng på Restaurang J igen, och hängde där tills de stängde vid 23. Sen var det väldigt skönt att krypa ner i den fint bäddade sängen. Galet nöjda med vårt "Valborgsfirande" :) 


April kunde inte ha slutat bättre! (Jo, lite bättre service vid middagen då, förstås...;)



Maria




8 kommentarer:

  1. Vilken skön avslutning på kalla April och det ser jättemysigt ut där ni bodde. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  2. Lät som ni fick en himla mysig valborg förutom servicen då.
    Ja, vi får hoppas maj fortsätter lika bra som den börja och de har lovat sol i veckan.
    Hoppas de håller det!!

    Ha en skön vecka!
    Kram Kia

    SvaraRadera
  3. Oj,vad himla mysigt!! Vad fint ni bodde. Kram Jannice

    SvaraRadera
  4. Hotell J har jag pratat om flera ggr att bo på men inte blivit av, får se i sommar då! Tack för tipset om hotellet på söder, vi har inte kommit iväg på något ännu och nu händer så mycket framöver att det inte blir något än på ett tag ;) Hoppas de var lite ringrostiga där på krogen, jag hade nog inte tänkt själv på en del av de där felande sakerna men ni har ju varit där och vet hur det brukar vara - det är ju inte av en slump det där med service utan ska ju trimmas in liksom. kram!

    SvaraRadera
  5. Visst är det mysigt där :) har bott där några gg kramis

    SvaraRadera
  6. Vilken underbar helg ni haft. Jag älskar både Fjäderholmarna och Restaurang J. Tror minsann jag får försöka få till en båtresa till Fjäderholmarna snarast.

    Ha en fin dag.
    Kram Kamilla

    SvaraRadera
  7. Ha du överseende med servicen....med tanke på hur många gånger du varit nöjd.

    SvaraRadera
  8. Fy vad tråkigt det blir när man retar sig så där. Och på såna enkla saker som inte kostar nåt måste de ju kunna hålla servicenivån uppe på. Hoppas det blir bättre nästa gång!

    Men vilken härlig helg ni fick ändå!

    Kram Lena

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...