onsdag 4 januari 2012

Nu är glada julen slut, slut, slut....

Ja, jag tycker nog att julen var slut redan efter annandagen, faktiskt!


Jag har alltid plockat bort julen till trettonhelgen. Men i år ville jag faktiskt göra det redan på nyårsdagen. Men det var någon i min familj som tyckte julen kunde få vara kvar några dagar till ;)
Denna "någon" var ingen mindre än Mannen i mitt liv! Ja, han som var emot att pyntet skulle fram till advent! Men tydligen tycker han att julen kan få fortsätta efter julen! ;) Jag är ju precis tvärtemot. Jag vill ha fram pyntet till advent, det är ju då som det är mysigt att njuta av det! ;) Sen vill jag ta bort det rätt snart efter jul.
Idag har jag i alla fall plockat bort nästan allt. Och klä av granen, det fick jag minsann göra själv, utan protester från barnens sida ;) Lika mysigt som jag tycker det är att ta fram det, lika skönt tycker jag det är att plocka bort det ;) Jag lämnade snögubben och en tallriskrans i ljuslyktan i trappen.  Stjärnorna i vardagsrumsfönstren får vara kvar några dagar till. Eller kanske inte...? Kanske ryker de också ikväll? ;)

Jag passade på att rensa bort massor med julprydnader som jag aldrig mer kommer att använda. Jag är ju lite ombytlig av mig, när det gäller juldekorationer också, precis som med vanlig inredning. Saker som inte har något speciellt emotionellt värde hos mig, ska få vandra vidare via "återbruket".
Däremot finns det ju saker som aldrig kommer att slängas. Till exempel de här tomtarna som jag tror att min mamma virkat till min farmor, annars är det farmor själv, som gjort dem. I alla fall, så fanns just de här hos min farmor, när jag var liten. Och min mamma har likadana, så jag är liksom uppväxt med dem ;)


När städar ni undan er jul?

Maria

8 kommentarer:

  1. Vad du röjer! Jag började lite smått med att plocka undan tomtarna men sedan tappade jag gnistan på grund av orsaker. Maken ska jobba i helgen så då passar jag på att ta undan allt och sedan raka vägen till affären och köper massor av tulpaner. Söta virkade tomtar , min mormor har virkat två gubbar till mig. Kram Pia

    SvaraRadera
  2. Hej vännen. Jag gör som du, fram med julen till advent... Så jag får plocka bort den tidigt:). Har hållit på i två dagar nu;) så SKÖNT!!! Nu vill jag ha km VÅREN:).
    Ha en skön kväll:)
    Kramkram>3 nettan

    SvaraRadera
  3. Min jul rök fort i år, förmodligen för att jag inte hade särskilt mycket julkänslor allt.

    SvaraRadera
  4. Julen tas bort lite i taget, just nu känns det riktigt bra i köket...vitt och grönt igen.

    Dina virkade tomtar är underbara!

    Kramar

    SvaraRadera
  5. Hi, hi jag är som du, vill plocka bort julen så fort den är förbi och plocka in lite andra blommor och ljus som kan förgylla hemmet istället.

    Kram på dig!

    SvaraRadera
  6. Godmorgon vännen!!
    Förstår dej med julen!!
    Här är allt borta nu..och det är såå skönt! Jag har också renast bland mina julsaker..men som du skriver..finns vissa saker som måste vara kvar!!
    Ha en fortsatt mysig dag!!
    Kram Annika

    SvaraRadera
  7. Ja det är skönt att få in lite ljus och ljusare färger. I helgen tar vi bort vårt förutom lite beslysning tror jag. Tack för din fina komentar hos mig! Så inspirerande att läsa din fina blogg! Kram!

    SvaraRadera
  8. Åh tiden går så fort, vi städar ut julen till helgen kram

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in! Lämna gärna en hälsning så hittar jag tillbaka till dig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...